Untitled Document Av: Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Läraren behöver sin dator

Försök att tänka dig en snickare i arbete utan vare sig hyvel eller såg, kniv eller yxa, mejsel eller hammare. Försök att tänka dig en taxiförare i arbete utan sitt fordon, eller en fotograf utan sin kamera. Verktyg är inte ”bara” verktyg. De har blivit nödvändiga redskap för det moderna livet. Vi kan tänka oss livet utan snickare, taxiförare eller fotografer – men det blir tankar om en föråldrad och passerad värld.

De digitala teknikerna förvandlar idag på ett genomgripande vis våra sätt att producera varor, informera oss, kommunicera, lära och dela kunskap. ”IT är det senaste steget i en lång historiskt utveckling av människans verktyg för minne, lärande och kunskapsbildning”, sa Roger Säljö vid konferensen Framtidens Lärande i maj. Skolan, eleverna, lärarna och skolledarna, kan inte arbeta utan verktyg. Och de kan inte arbeta utan dagens digitala verktyg och resurser, utan att skolan blir föråldrad och passerad.

I återhämtningen efter den globala finansiella krisen blir effektiva processer för produktion, kommunikation och kunskapstillväxt än mer avgörande. Kompetens kring användning och utveckling av digitala resurser kommer att vara nyckelfrågor framöver, globalt liksom lokalt, i hela samhället och i skolan. Och som Daniel Brandell från Logica sa på Framtidens lärandebloggen: ”fyra av de tio populäraste jobben tio år framåt är fortfarande okända för oss, eftersom de inte finns än”.

Då blir det som lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén sa i våras, nödvändigt för lärare att ha tillgång till egen dator i jobbet. Då blir det viktigt att bejaka möjligheterna, att göra som Falkenbergs kommun, satsa på en dator till varje elev, till varje lärare – i en flerårig plan. Där man tar steget från enstaka piloter till fullt genomslag. Och bedriver utvecklingsarbete med återkoppling, reflektion och forskningsbevakning. I rapporten efter andra försöksåret pekar forskarna på ”vikten av att lärarna hela tiden får möjlighet att utveckla sin pedagogik” och ”skolledningens avgörande betydelse för skolutveckling”. Säkert kommer en del misstag att göras, men tydligt är att något nytt händer när man tar steget fullt ut.

Att det inte behöver kosta extra har Stig-Roland Rask belyst i sin krönika om nätkulturer. Om it kan ge effektivare lokalutnyttjande, kan det tvärtom sänka kostnaderna. Hans slutsats blir: ”Obegripligt att det finns kommuner som har råd att inte gå i denna riktning”.

När man idag skriver om skolans styrdokument och kursplaner, med kunskap i centrum, måste det vara för dagens och morgondagens värld. Därför är det viktigt med den rykande färska Skolverksrapport om IT som DIU kommenterar i numret. Den visar att Sverige trots sin goda position förlorat mycket just på grund av avsaknaden av en nationell vision och strategi för digital kompetens och infrastruktur. Rapporten är en bra utgångspunkt för ett nödvändigt arbete på utbildningsdepartementet kring en vision och en strategi.

”Nuförtiden görs det med elektricitet” sas det en gång. Idag är det med IT, det görs. Även för lärare.

Peter Becker
E-Post: peter.becker@diu.se peter.becker@diu.se

Mer information om konferensen Framtidens lärande – här och nu!, den 19-20 maj 2009 i Nacka Strand, finner du på www.diu.se/framtidenslarande.



Datorn i Utbildningen nr 5 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)













Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090927