Untitled Document

Av: Monica Esborn,
E-Post: monica@esbornduo.se

 

Erica Lövgren, Guldäpplevinnare 2009:

– Min erfarenhet är att när man öppnar upp för detta arbetssätt så finns det något för alla barn, de duktiga bromsas inte upp och de som måste få lite längre tid behöver inte tappa självförtroendet.

- Guldäpplepriset innebar en hel del uppmärksamhet, inte minst i min hemkommun. De är stolta över min utmärkelse. Det har inneburit att jag nu än mer har kontakter runtom i landet. Jag har till exempel delat med mig av mina erfarenheter på Skolforum och kommer att göra så även i år. Det säger Erica Lövgren, vinnare av Guldäpplet 2009 och engagerad i det nationella nätverket kring skriv- och läsutveckling som DIU startade i samband med konferensen Framtidens lärande i maj i år.

– Priset gör mig stolt och jag har fortfarande inte riktigt fattat att just jag fått det. Jag har ju bara jobbat på som vanligt, säger Erica Lövgren.

Hennes förhållande till att ny teknik kommer till användning i skolvardagen är på något sätt självklart vilket också hennes rektor understryker i den presentationsfilm som gjordes om henne till Guldäpplet.

Med föräldrar och elever i Norrbyskolan i Hortlax utanför Piteå kommunicerar hon via blogg och det har varit en självklarhet att boka in utvecklingssamtalen via webben.

Att skriva sig till läsning ledde till bokutgivning
Och så var det ju detta med skrivoch läsinlärningen. I hennes klasser sker det normalt med hjälp av dator utifrån Arne Tragetons tankar om ”att skriva sig till läsning”, ett arbetssätt hon kom i kontakt med redan 2003 då en släkting, tillika lärarutbildare, tipsade om detta.

– Men då avfärdade jag idén, jag var nog för osäker på min roll och barns läsutveckling för att våga testa.

Men 2006 trillade polletten ner och sedan dess har det rullat på och mycket har hänt. Både i klassrummet och på det personliga planet. För tillfället är Erica tjänstledig från lärarjobbet på Norrbyskolan för att istället fungera som kommunens läsoch skrivutvecklare. Hon har också precis kommit ut med en bok med titeln ”Med datorn som skrivverktyg, språk, motorik och bokstavsformer”, (Bonniers förlag, 2010). Där presenterar hon en modell för att gruppera bokstäver utifrån hur de formas. En modell som hon utvecklat i det praktiska arbetet som lärare.

– Förlaget uppmuntrade mig att också beskriva mitt andra arbete. Så i boken finns också erfarenheterna av att arbeta datorstött med läs- och skrivinlärning samlad. Jag har fått positiv respons på boken bland annat från Arne Trageton själv. Jag har förstått att den på sina håll används tillsammans med Tragetons bok. Det känns väldigt roligt att bidra till att samtalet kring dessa frågor lyfts fram. Det hade förstås varit intressant att jobba nära någon forskare, det är något jag ser behövs!

Föreläser…
Erica är i dag också efterfrågad som föreläsare runtom i landet. De föredrag hon håller handlar bland annat om IKT i skolan viktiga verktyg för lärare och elever, Att skriva sig till läsning – med hjälp av dator och I form för form.

– Jag föreläser mest om hur ”att skriva sig till läsning” kan gå till och varför man väljer den ingången när det gäller att organisera ett arbete som stimulerar barns skriv- och läsutveckling. Jag berättar varför jag tycker detta sätt att jobba är det mest effektiva och vilka fördelar jag ser, delar med mig av mina erfarenheter, ger praktiska råd och försöker förankra valet av arbetssätt i teorier om hur barn lär sig läsa och skriva.

...ökad kunskap
Redan 2007 när hennes första grupp som skrev sig till läsning gick i tvåan började hon ge sig ut och föreläsa. Genom åren har en förändring skett och hon märker numera att kunskaperna spritt sig. Om frågorna tidigare handlade om vilken utrustning man skulle välja, hur klassrummet skulle se ut och så vidare så är frågorna som ställs nu mer initierade.

– Jag skulle kunna vara ute och föreläsa på heltid, så stort är intresset i dag vilket är väldigt roligt, inte minst för barnen! Tänk att fler elever får vara där de befinner sig rent kunskapsmässigt och inte behöva lära in med metoder från 1970-talet. Min erfarenhet är att när man öppnar upp för detta arbetssätt så finns det något för alla barn, de duktiga bromsas inte upp och de som måste få lite längre tid behöver inte tappa självförtroendet.

– Jag tycker mig till och med se en mer positiv inställning till pennan. Barnen vill ju att det som ska förmedlas till någon handskrivet också ska vara snyggt, så att det går att läsa!

Fortfarande möter hon en del invändningar mot arbetssättet, den vanligaste är den att barnen när de lär sig skriva och läsa med datorns hjälp inte lär sig forma bokstäverna på ett riktigt sätt. Det hon upplever som viktigt, en åsikt hon delar med många läsforskare, är att varje lärare innan de bestämmer sig för att byta arbetssätt, tar en diskussion kollegor emellan där man ställer sig frågan varför man gör detta, vilken barngrupp man har och på vilket sätt det blir bra för dem?

Läsforskare understryker också, menar Erica, vikten av att utgå från målen för eleverna och att lärare reflekterar kring sina metodval så att man väljer rätt verktyg till rätt sak. En annan fråga som alltjämt kommer upp men som mer riktar sig till kommunernas sätt att hantera IT-frågor utifrån pedagogiska behov, är den om svårigheter att få till utrustningen i klassrummen.

…och nätverkar
Ett nätverk kring att skriva sig till läsning har också börjat ta form, där Erica Lövgren är ett av ansiktena utåt.

– Vi startade i samband med vårens Framtidens lärande-konferens och är nu cirka 400 personer, lärare, forskare och andra intresserade. En webbplats kopplad till Datorn i utbildningen och Framtidens lärande håller på att byggas och vi hoppas att den snart är redo att lanseras. Förhoppningsvis kommer den att avspegla hur arbetet fortskrider och sprids. Just nu finns deltagare från hela Sverige i nätverket – också från Åland och Norge. Det här kan växa och bli hur stort som helst. Kanske får vi till en träff redan nu i höst, håll utkik efter mer information via Datorn i Utbildningen. Alla intresserade är välkomna att vara med!

 

Monica Esborn,
frilansjournalist, tidigare IKT-samordnare i Alingsås
E-Post: monica@esbornduo.se

Anmäl dig till nätverket kring skriv- och läsutveckling med stöd av datorn. Skicka ett mejl till red@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 5 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 100917