Untitled Document

Av: Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net

 

Krönikan:
Kunskap och kompetens –
kusiner med komplicerad relation

För några år sedan genomfördes en stor undersökning av svenska företags kompetensbehov på uppdrag av KK-stiftelsen och Svenskt Näringsliv. Den har titeln ”Företagens kompetensbehov – en utmaning för Sverige” och kan hittas i sin pdf-version om man googlar rubriken. Genom att intervjua ett hundratal företag ville man belysa den omvandling som sker inom näringslivet och de krav som därmed ställs på utbildningsväsendet. Rapporten riktar sig i första hand till dem som är verksamma inom utbildningssystemet – till medarbetare i skolan, högskolan och utbildningsadministrationen – samt till politiker på central och lokal nivå. I sammanfattningen pekar man på sex kompetenser som man anser att framtidens medarbetare behöver.

Baskompetens, det vill säga att kunna läsa, skriva och räkna, social kompetens, att relatera till andra och att kunna samarbeta och kommunicera, interkulturell kompetens, att behärska språk och ha en öppen inställning till olika kulturer, analytisk kompetens, att självständigt kunna lösa problem och tänka kritiskt, entreprenörskompetens, att kunna identifiera möjligheter i omvärlden och omsätta dessa i kreativ, uppfinningsrik och innovativ handling, samt ledarkompetens, dvs att kunna organisera och leda andra människor.

Resultatet är intressant och rapporten är värd att uppmärksammas mer än vad som varit fallet. Sanningen är att det är mycket få i den tilltänkta målgruppen som ens känner till den. Det skulle vara stimulerande för samtalet om den svenska skolan om en aktör som Svenskt Näringsliv var mer aktiv. Inte minst skulle det vara värdefullt om den breda och mångfacetterade syn på kompetens som rapporten beskriver lyftes fram på ett tydligare sätt. Nu är det i första hand politiker som hörs i skoldebatten, vilket riskerar att leda till enkla lösningar, ytliga generaliseringar och att det bara är den första av dessa identifierade sex kompetenser, baskompetens, som fokuseras och lyfts fram.

En bidragande orsak till detta är att vi gör misstaget att bedöma skolans kvalité utifrån ett alltför kortsiktigt perspektiv. Skolans framgång kan inte enbart avläsas i tester och provresultat. Dess verkningar måste bedömas på mycket längre sikt. När man värderar hur ett samhälles utbildningssystem fungerar bör man betrakta hur de som genomgått skolan fungerar 10-15 år senare. Helt enkelt ställa frågan; Hur anpassade är dagens 30-35-åringar till vår tid och hur bidrar de till samhällsutvecklingen?

Har de relevanta kompetenser? Bidrar de till att samhället utvecklas? Kan de hantera digitaliseringen? Klarar de av globaliseringen? Är de innovativa? Tänker de kreativt?

Har de förmåga att lösa problem? Tar de egna initiativ? Kan de arbeta tillsammans? Tänker de solidariskt? Finns det empati, osv?

Om man tittar på hur Sverige idag fungerar och hur vi hanterar olika former av utmaningar så tror jag att många av oss svarar ja på de flesta av ovanstående frågor. Inte minst när det gäller innovationsförmåga – vår tids viktigaste kompetens – kommer vårt land på första plats i flera internationella undersökningar. Självklart spelar den svenska skolans sätt att arbeta de senaste decennierna en avgörande roll för dessa framgångar.

Men skolan är i dag så hårt ansatt att den förlorat allt sitt självförtroende. Ingen av dess företrädare törs stå upp och säga; Tacka den svenska skolan för det!

Inte ens de som skapat den törs försvara dess principer.

Men i väntan på att någon ska försvara den kanske någon åtminstone kan kliva fram och förklara den!

 

Stig Roland Rask
E-Post: stigroland.rask@bredband.net



Datorn i Utbildningen nr 5-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110923