Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
SIMON WINTER OCH LENNART AXELSSON
E-post: Lennart.Axelsson@rfss.se
Utvecklingsledare, AV-Media Kronoberg
"Visualisera i undervisningen"
Nya perspektiv i undervisningen:
Samla data och visualisera
Vi översvämmas av fakta om vår omvärld.
Hur kan vi göra informationen
begriplig och rolig att arbeta med i
skolan? Inom projektet Omvärld har en
grupp gymnasielärare i Växjö provat
nya tekniker och metoder.
Spana in Polingo, ett exempel på hur data kan sammanställas och visualiseras. Här jämförs och rankas riksdagsledamöternas språk, och du kan också jämföra med en egen text. Vem talar mest variationsrikt, vem använder det lättaste språket, finns det skillnader mellan kvinnor och män, mellan moderater
och socialdemokrater. Och vad säger egentligen läsbarhetsindex? Spana in Polingo på polingo.info.
Bild. Mer illustrationer, exempel och länkar i fullversion för prenumeranter
Så här uttrycker sig Patrik Bengtsson,
en av gymnasielärarna: ”I läroplanen för Geografi 1 står
väldigt klart och tydligt att eleverna
ska samla in, bearbeta, tolka, men
även visualisera data. Det var väldigt
lärorikt för både oss och eleverna. De
tekniker vi provade i projektet var användbara
i undervisningen.”
Visualisering av data har blivit
högintressant. Detta illustreras inte
minst nu i valtider med kraftfull mediabevakning.
SVT gör en stor satsning
med SVT Pejl. En annan är SR:s
interaktiva tjänst Polingo, för analys
av politikers språk. Detsamma sker
på tidningsredaktioner runt omkring
i världen, exempelvis The Guardian
och New York Times. Offentliga myndigheter
har också blivit bättre på att
tillgängliggöra och visualisera data.
Så gör SCB via sin Statistikatlas för att
tydliggöra data om vår åldrade befolkning.
Datadidaktik
Utgångspunkten för arbetet i projektet
Omvärld har varit att bearbeta,
tolka och visualisera data. Det
är ett outforskat område och någon
”datadidaktik” för lärare finns inte. Erfarenhet
saknas på området, trots att
möjligheterna är stora att föra in nya
perspektiv i undervisningen med de
kraftfulla verktyg som finns.
Området är inte helt nytt och
inspiration saknas inte. I februari
2006 presenterade Hans Rosling sitt
berömda TED Talk om den socioekonomiska
utvecklingen i världen,
en faktabaserad analys som visualiserades
och animerades i bubbeldiagram.
Hans utstrålning och energi
i detta, samt verktyget Gapminder
har fått många att intressera sig för
utvecklingen i världen. Under 2010
genomfördes ett projekt i AV-Media
Kronobergs regi där Gapminder testades
för att ge eleverna möjlighet till
ökad omvärldsförståelse. Graferna
användes med stort intresse av lärare
från mellanstadiet upp till gymnasiet.
Som färdigt läromedel är det utmärkt,
fritt tillgängligt, interaktivt och varierat.
Detsamma kan också sägas om
exempelvis SVT Pelj eller SCB:s statistikatlas.
Dessa resurser är definitivt
viktiga i skolan.
Verktygen ställer dock stora krav
på förståelse och källkritisk granskning.
Veronica Johansson, forskare
vid Högskolan i Borås, har undersökt
beredskap för källkritisk granskning
och informationskompetens vad gäller
just visualisering av data i avhandlingen
A time and place for everything?:
social visualisation tools and
critical literacies (Johansson 2014).
”Det handlar bl.a. om kunskap och
förmågor att ställa relevanta frågor
om datan, om visualiseringsverktygen
och deras användning, d.v.s. frågor
av typen: ’Var kommer datan ifrån?’
’Vilka begränsningar och fel har den?’
’Vilken betydelse har valet av visualiseringsverktyg?’
Än så länge har det
inte forskats så mycket om visualisering
som läromedel och pedagogisk
resurs.”
Ökad förståelse med egna
visualiseringar
Kan arbetet med att skapa visualiseringar
av egna data bidra till ökad
förståelse för vad informationen
betyder? Nu finns goda möjligheter
att prova. Lärare och elever kan arbeta
med egna mätdata eller hämta data
från offentliga databaser, exempelvis
miljödata från länsstyrelse eller kommun.
Med dagens smarta mobiltelefoner
kan mätningar av den egna
prestationen göras vid olika typer av
aktiviteter.
Det är också möjligt att börja
tidigt i skolan. Grunden för visualiseringar
är oftast en tabell i en databas
eller ett kalkylblad. Excel och Google
kalkyl är utmärkta verktyg att börja
med, säkert redan i årskurs fyra. Kartprogram
är spännande och exempelvis
Googles Maps Engine har en
låg tröskel för att komma igång. Det
går lätt att skapa kartor och att fylla
kartan med eget innehåll i form av
platsmärken, linjer, fyllda områden,
tabeller och bilder.
Projektet visade att många gymnasieelever
klarade av ökad grad av
komplexitet i frågeställningar och
uppgifter. Det finns mängder med
frågeställningar där man behöver data
från flera olika källor som sammantaget
kan visa hur data hänger samman.
Vilka samband finns mellan inkomst
och boende i närområdet? Vilka
störande miljöfaktorer finns i olika
bostadsområden? Hur skiljer sig olika
kommuner i satsningen på skolan?
I projektet prövades Google Fusion
Tables. Verktyget ger möjlighet att
skapa interaktiva kartor (i likhet med
de som SVT Pejl publicerar) genom
att kombinera information från olika
tabeller.
Det som saknas idag är konkreta
utvecklingsarbeten och erfarenhetsutbyte.
OECD och Skolverket har i sina
analyser tyvärr konstaterat att digitala
verktyg i huvudsak används till sökning
av information på nätet, skriva
texter och göra presentationer (se
Hylén, Digitalisering i skolan – en kunskapsöversikt
2013). Det vore positivt
om fler lärare arbetade med visualisering
i olika åldrar och på olika nivåer
för att sedan dela erfarenheterna.
Vi behöver veta mer om hur visualisering
påverkar lärandet, hur vi
förbereder våra ungdomar för vårt informationstäta
samhälle och på vilket
sätt ungdomarna själva kan utnyttja
verktygen för ökad förståelse.
Fler illustrationer, exempel och länkar i fullversion för prenumeranter.
SIMON WINTER OCH LENNART AXELSSON
E-post: Lennart.Axelsson@rfss.se
Utvecklingsledare, AV-Media Kronoberg
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.