Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Låter ni stadsbiblioteket
bestämma vilka läroböcker ni
ska ha i skolan? Är det bibliotekarierna
på stadsbiblioteket
som styr hur ni hanterar
läromedlen? Inte?
Kan det ha att göra med
att ni känner att ni har tillräckligt
kompetens och,
dessutom, särskilda behov
som gör att ni själva bör styra
beställningarna?
Blir det en skillnad om vi
byter ut läromedlet bok mot
läromedlet (eller lärverktyg)
”dator”? Är det rimligt att ITavdelningen
styr och beslutar
vilka digitala lärverktyg ni ska
ha?
Har ni inte (eller borde ni
inte ha) kompetens nog att ta
dessa beslut på pedagogiska
grunder?
Jo, självklart måste ni i
skolan ta ansvar för er
egen situation och påverka
de som tar dessa
beslut.
Hur ser IT-miljön ut i din kommun/
friskola? Är den optimerad för de behov
ni har på skolan med de specifika
elevgrupper ni har? Har ni de verktyg
som ni i verksamheten (elever och
personal) vill ha?
Många av er kommer att svara
Nej! på den frågan. Fortfarande,
2014, kommer många av er
faktiskt svara nej. Om jag istället frågar
er om ni har likadan IT-miljö på
skolan som de har på Gatukontoret,
Vårdhemmen och Stadshuset kommer
en oroväckande hög andel av er
att svara Ja.
Vad betyder
detta? I princip
betyder det att ni
i skolan inte har
en beslutanderätt
över ett viktigt
läromedel. Det är
ungefär som om
stadsbiblioteket
skulle bestämma över vilka böcker
ni ska ha. Eller att fastighetsbolaget
skulle besluta över era lokaler
(Ooops! Det gör de ju!).
Så här ser det ut. I en stor majoritet
av svenska kommuner är det inte
pedagogerna och skolledarna som
styr vilka digitala verktyg man ska använda
sig av. Istället är det en stordrift
med huvudperspektivet ”One size fits
all” som är rådande.
Vi som jobbar i skolan vet att
”One size fits nobody”! Det går inte
att finna en (1!) lösning för en kommuns
IT-miljö. Att tro att behoven är
de samma i en skola som hos Gatukontoret,
Omsorgsförvaltningen eller
hos politikerna på stadshuset är ett
bevis i sig att man inte har förmåga
och kompetens att förstå skolan.
Men det ser ut så! Vems är ansvaret
för detta? Era svar blir kanske
förvaltningen (alltid förvaltningen
som entitet och inte någon enskild
befattningshavare på förvaltningen)
eller IT-avdelningen (inte heller då
enskilda personer
utan enheten). Det
kan ligga mycket i
det men framför allt
tror jag att det är en
föråldrad tanke som
”förvaltningen” inte
har sett förbi ännu
som gör att det är
så här.
Hur ska man komma vidare då?
Jo, självklart måste ni i skolan
ta ansvar för er egen situation och påverka
de som tar dessa beslut. Tjata,
dividera, argumentera! Påverka,
påverka och påverka! För fram skälen
till att er pedagogiska verksamhet inte
fungerar optimalt när ni har styrda,
låsta, datorer. Förklara för de som
styr IT i din förvaltning att ni har
särskilda pedagogiska behov och att
lösningen som passar Gatukontoret
inte riktigt passar för er. Det är inte
särskilt svårt.
Det är någonstans där jag ser en
skiljelinjer i svensk
skola när det kommer
till IT och IKT. I
vissa kommuner har
vi ett antal personer
som rör upp himmel
och helvete för
att få till stånd den
förändring de vill ha
för verksamhetens
bästa. I andra kommuner
gnälls det
(rättmätigt) men bits ihop när man
kör vidare på de låsta PC (som regel)
som IT-avdelningen tagit fram till
kommunens alla verksamheter.
Nu kanske någon blir stött över
att jag beskriver det på det här
sättet. Så enkelt är det faktiskt inte att
förändra sådana här strukturer, kanske
ni tycker. Jo, det är det! Men det
tar tid. Man måste gnälla, argumentera,
protestera länge och fokuserat.
Och man måste våga utsätta sig för
kritik från andra när man driver dessa
frågor.
Jag själv har blivit mycket hårt
kritiserad för att jag har bråkat med
IT-avdelningarna i olika kommuner.
Samtidigt har jag fått mycket positiv
respons från samma IT-avdelningar i
slutändan. De säger ofta att de ej har
någon person att föra dessa diskussioner
med (det blir ”förvaltningen”
och inte individer). När man för
diskussionen med dem så förstår de
ofta våra behov även om de inte
alltid håller med (och börjar man
prata Mac blir de riktigt oroliga).
För man dialogen konstruktivt och
tydligt kommer förändringen att
ske. Så småningom. Helt säkert!
Mitt råd är följande:
• Se till att alla förstår att ”IT i
skolan” är en pedagogisk, inte
teknisk, fråga.
• Se till att ha beställarkompetens
inom IT på skolan. Det är i princip
ett måste för en rektor.
• Se till att driva frågorna om ”rätt”
pedagogiska verktyg gentemot
beslutsfattarna i frågan.
Dessutom kan man avstå från
inköp så långe förändringen
inte sker. Det går ut över eleverna en
kort period men det ger effekt. Då blir
både IT-enheter och andra förvaltningar
oroliga. Under tiden kan ni
jobba för BYOD (Bring Your Own
Device). Det stressar också upp en del
befattningshavare då det förutsätter
att nätet på skolorna är tillgängliga för
alla. Det är ofta ett bra första steg att
gå för att få igång förändringen.
Viktigast är dock att inte acceptera
att någon annan bestämmer över de
lärverktyg som eleverna ska ha. Det är
NI som är proffsen. Låt inte Stadsbiblioteket
bestämma över era läroböcker
(eller en IT-enhet över era digitala
lärverktyg).
Se till att ha beställarkompetens
inom IT på skolan. Det är i princip
ett måste för en rektor.
EDWARD JENSINGER
är ny krönikör i DIU, tidigare rektor på Pauli gymnasium i
Malmö, nu utvecklingschef för Skol- och Fritidsförvaltningen i Helsingborg.
E-Post:
Edward.Jensinger@helsingborg.se
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.