Karin Nygårds är 1-7-lärare i svenska
och svenska 2 på Sjöstadsskolan i
Stockholm och finalist till guldäpplet.
Hon brinner för att programmering ska
tillhöra allmänbildningen och åren som
lärare i Rinkeby har format henne.
Karin Nygårds, foto: Ola Nygårds
– Den mångkulturella miljön där
tyckte jag om och den har format mig
som lärare. Där gick det aldrig att
bara ”köra på” utan man behövde vara
kreativ och hitta nycklar till eleverna,
berättar hon.
Detta förhållningssätt har hon tagit
med sig till Sjöstadsskolan där hon
varit verksam i fyra år. Sedan ett år
tillbaka har hon uppdraget att arbeta
med digital kompetens i alla klasserna.
Det viktiga då är att uppgifterna
har verklighetsanknytning.
Kunskap för att påverka
– Jag skapade ett fejkat företag där
elevernas uppgift blev att lösa kundernas
uppdrag, säger Karin.
Eleverna har också tagit sig an
skolans likabehandlingsplan och
lämnat in synpunkter på hur den digitala
verkligheten, nätmobbningen,
behöver finnas med. De har skrivit remissvar
om upphovsrätt utifrån EU:s
formuleringar.
– En annan uppgift har varit att
skriva råd som eleverna sedan presenterade
för årskurs tre om vad man
ska tänka på när man börjar använda
sociala medier. Det är också viktigt
att eleverna får använda det de lärt
sig, att de förstår att samhället är
föränderligt och går att påverka.Hon
tycker själv att ny kunskap är jättespännande
och hennes nyfikenhet
har lett till att hon läst såväl religionsvetenskap,
naturvetenskap som programmering.
– Kunskap är viktig för att kunna
påverka och ny kunskap gör att jag tar
till mig saker på ett annat sätt, beskriver
hon. När jag fick bättre kunskaper
om det här med atomer och molekyler
fick vi en ökad förståelse för det
här med miljöfrågorna, säger hon.
Programmering för alla!
Karin Nygårds menar att programmering
är ny kunskap som borde införas
i skolan, att det bör ses som en nyckel
till den digitala förståelsen som alla
behöver ha.
– Kod är en pusselbit för att förstå
den digitala världen – en värld som
naturligtvis också är verklig – som
omger oss, framhåller hon. Ibland
måste vi helt enkelt uppdatera oss om
vilken kunskap som är relevant, säger
Karin.
Men hon skulle helst i så fall vilja
att det inte endast, som i Finland,
kopplades ihop med matematik– och
teknikämnena.
– Det borde föras in i flera ämnen,
göras bredare, annars finns en risk att
det bara attraherar de som redan är
intresserade, betonar hon. Internet är
något alla tar del av idag men som få
förstår, framhåller hon.
Men det borde vara ett område
som hörde till allmänbildningen.
Kopplingar finns till alla ämnen. Inte
minst bilden har fått en förnyad vikt i
och med digitaliseringen.
– Världsperspektivet med frågor
som övervakning, pedofiler och nätets
anonymitet anknyter till samhällskunskapsämnet,
säger hon.
Naturligtvis kan och ska intresset
som finns hos elever för programmering
också användas för att lyfta
matematiskkunskaperna. På Sjöstadsskolan
pågår ett samarbete med
Stockholms universitet och Stockholms
stad för att undersöka just
detta. Men det får inte begränsas till
dessa ämnen. Skolan får heller inte
begränsas till vad lärarna kan utan till
vad eleverna behöver.
– Vi lärare måste sätta oss på skolbänken
och lära oss detta, betonar
hon. Den digitala kunskapen behöver
få sina egna mål, menar hon.
Upprop
När Karin Nygårds tillsammans med
sina elever i slutet av svensklektionerna
programmerade lite och sedan
bloggade om det, var det något som
närmast pågick i smyg. Hon hade gått
en kurs och fått en riktig aha-upplevelse
av att förstå vad kod gör och
ville sprida denna kunskap till sina
elever. Det hela föll i god jord och
eleverna hade roligt samtidigt som
de lärde sig mycket och tyckte att fler
borde få lära sig detta.
Det var således elever som startade
ett upprop för programmering
på Sjöstadsskolan som spreds via nätet
och som gjorde att Karins arbete
uppmärksammades i ett vidare sammanhang
och ledde till att hon nominerades
till guldäpplet, så att hon nu
kan driva frågan om programmering
i hela den svenska skolan vidare…
Med kunskap kan man påverka
färdriktningen i ett samhälle. Det vet
Karin Nygårds och hennes elever.
MONICA ESBORN
Hacka läroplanen
med digitalkunskap
Teacherhack är ett pågående projekt
där Karin Nygårds tillsammans med
Terese Raymonds läser styrdokumenten,
läroplan och skollag, med
digitala glasögon. Syftet är att hitta
argument för att arbeta med digitalkunskap
och programmering i skolan.
Teacherhack samlar också och delar
lektions-, inspirations- och workshopmaterial
för att arbeta med
digitalkunskap och digitalt skapande
i skolan.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.