Untitled Document

Av:Maria Kjällström
E-Post:
maria.kjallstrom@bu.karlstad.se


Egna beslut påverkar djur och människor

 

Att skolan ska få elever-na att känna förundran, glädje och fascination i biologi-undervisningen är stora ord och vi lärare känner nog inte att den uppgiften är så lätt.

Med Sim Safari är man en god bit på väg. Men som alltid krävs det att det är lärarens redskap i undervisningen. Maria Kjällström och hennes elever har provat spelet.

I Sim Safari arbetar eleven som skapare och förvaltare av ett ekosystem i Afrika. Jag har prövat programmet tillsammans med elever i år 5-6. Som spel ur underhållningssynpunkt sett lämpar det sig också för mindre barn. Men som pedagogiskt program bör eleverna vara 11-12 år.

I programmet ska ett naturreservat underhållas så att växter och djur trivs och turisterna hittar dit. Naturreservatet har tre delar; parken med djur och växter, lägret där turisterna bor och byn där lokal-befolkningenbor.

rådgivare hjälper
Till sin hjälp har eleven rådgivare i reservatet. I parken finns ekologen som ger tips och råd. Hon har en fälthandbok som eleven får titta i. I den går det att rita upp diagram och tabeller över djur och växter, slå upp fakta om en art och se hur arten samverkar med andra arter i näringsväven.

I byn finns byäldsten som berättar för eleven om hur lokalbefolkningen har det. Eleven kanske får reda på att det är ont om mat och att byborna har börjat tjuvjaga. Om man anställer några av byborna så får de lön och behöver inte svälta. Byborna är duktiga på att speja, köra bil åt turisterna och laga mat åt dem i lägret. I lägret är det föreståndaren som talar om när det är ont om bäddplatser och håller ordning på ekonomin.

I reservatet växlar torrperiod och regnperiod och förutsättningarna för djuren ändras. Längs ned i skärmfönstret ser man vilket år och vilken månad det är. Där står också hur mycket pengar som finns i kassan. Man tjänar pengar genom att ha ett reservat med många arter som turisterna kan se och ett läger med bra standard så att de bor bra.

multimedial upplevelse
Detta är verkligen multimedia i dess rätta mening. Hela spelet är en simulering där du hela tiden interagerar med programmet. Dina egna beslut vägs in och påverkar utfallet.

Även bild och ljud förstärker upplevelsen. I lägret har du bakgrundsljud med människor som pratar och skrattar, i parken hörs fåglar som kvittrar och syrsor som spelar. När man slår upp en art i fälthandboken så presenteras den med en film och eventuellt med ljud.

läroplanen
I de nya kursplanerna för grundskolan står det att:

Biologiämnet syftar till att beskriva och förklara naturen och levande organismer ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Samtidigt skall utbildningen befästa upptäckandets fascination och glädje och människans förundran och nyfikenhet inför det levande. Utbildningen i biologi syftar också till att göra kunskaper och erfarenheter användbara för att främja omsorgen om och respekten för naturen och medmänniskorna.

Det står också i kursplanen för biologi att:

Skolan ska i sin undervisning sträva efter att eleven utvecklar kunskap om orga-nismernas samspel med varandra och med sin omgivning.

I SimSafari måste man ta hänsyn till de olika arternas krav på miljö och omgivning. Annars kommer inte turisterna och byborna får inga arbeten. Det blir tjuvjakt och obalans i ekosystemet.

Min uppfattning är att eleverna ofta forskar om djur och tar reda på en massa fakta om ett specifikt djur. Tyvärr kopplas inte kunskaperna om djuren ihop mer än att de kanske hamnar i samma häfte. Det är svårt att undervisa i samspelet.

SimSafari är inte lösningen på hela det problemet utan en dellösning. Utifrån de kunskaper om samspel som eleven får genom att spela spelet kan du som lärare visa på andra samband i andra miljöer. Frågan om jakten i Sverige kan bli en fråga som tas upp. Varför jagar vi älg och hur går diskussionerna om jakt på varg? I spelet kan man ta bort oönskade arter med en håv. Kan man jaga på andra sätt än med gevär? Vilket är bäst?

visar samband
Programmets styrka ligger i att eleven tvingas att se samband och förstå att det egna handlandet ger konsekvenser för djur och människor.

Jag tror att programmet kan användas på olika sätt. Ett sätt är att visa programmet på stor skärm i klassrummet och låta eleverna få tjänst i reservatet. Man startar med ett tomt reservat och låter grupper ta fram förslag på vad som ska finnas i reservatet. Det går att skriva ut en karta över reservatet och sätta upp på en vägg i klassrummet.

En grupp tar reda på vilka däggdjur som ska finnas och vilken föda som ska finnas i reservatet för att de ska trivas. En annan grupp planterar växter så att tillgång på vatten och sol passar dem. En tredje grupp planerar för fågellivet och så vidare. Sedan låter man simulationen starta och följer hur det går för de olika arterna. Tillsammans gör man en budget för hur lägret ska byggas upp och utvecklas.

Om man tar paus i programmet till nästa lektion kan man stanna när till exempel tjuvjakten har dragit igång eller när elefanterna är utrotade. Eleverna får möjlighet att tänka ut vad det kan bero på och nästa lektion kommer vi överens om en lösning.

många möjligheter
Ett annat arbetssätt är att låta eleverna arbeta i grupper om två-tre stycken. De kan antingen välja ett tomt reservat och arbeta på samma sätt som står beskrivet ovan eller ta ett uppdrag där det redan finns arter i reservatet. För att få eleverna att tänka till om sitt lärande kan det vara bra att låta dem skriva i loggbok. Där kan man som lärare se vilka svårigheter de stötte på och hur de resonerade när de löste dem.

Vatten är en annan aspekt som är viktig i spelet. Tillgången på vatten är dålig under torrperioden men det går att köpa vatten. Hur löser man det i Afrika? Det finns vattenprojekt att sätta sig in i med eleverna.

På sidan www.childemergency.org kan man klicka på en ”donera-knapp” och då ger sponsorer bort 50 öre till vattenreningstabletter och vaccin.

På skolverkets hemsida finns länkar till kameror online. Där kan man gå in och se hur det ser ut vid ett vattenhål. Adressen är www.africam.co.za Kameran är uppkopplad 24 timmar om dygnet och uppdateras ofta.

väcker frågor
När man använder programmet i undervisningen kommer barnen med många frågor och undringar. Nu passar det forskande arbetssättet in och de fakta eleverna samlar in hamnar i ett sammanhang. På det sättet inbjuder programmet till ett undersökande arbetssätt.

Efter att tillsammans ha läst om Afrika och kanske arbetat med att skapa en nationalpark kan man låta eleverna försöka sig på ett av programmets uppdrag. Det kan handla om att rädda harar eller giraffer. Det krävs att man då kan programmet och har grundläggande kunskaper i hur ett ekosystem fungerar.

I programmet kan du inte direkt påverka vad som sker i byn. Men hur byborna har det påverkas av andra beslut eleven tar. Låt barnen sätta sig in i hur det är att leva i byn, kanske kan det gå att få kontakt med elever i Afrika, någon kanske har varit där eller känner någon som varit där.

Det finns också en frågesport i fälthandboken som eleverna kan göra när de har tid över.

spelande förberedelse
Sim Safari är ett program som ska användas under handledning. Det är ett verktyg för läraren.

För att kunna använda det på ett bra sätt behöver man ha spelat det själv. Men det är roligt att förbereda en lektion med hjälp av ett dataspel. Sätt dig tillsammans med en vän och spela ett par timmar så kommer du som lärare på fler spännande sätt att använda det på.

eleverna har roligt
Det är inte svårt för eleverna att komma igång med spelet. De startar och spelar. Men för att kunna styra händelserna med en strategi krävs att man kan hantera hela spelet. Därför krävs instruktion. Annars tycker eleverna bara att det är kul att bygga hus och köpa elefanter och använder inga långsiktiga tankar i arbetet.

De flesta tycker att det är ett kul spel. Barn som spelar mycket dataspel försöker komma på hur man kan ”klara” spelet, istället för att tänka på innehållet koncentrerar de sig på att lista ut hur programmeraren har tänkt.

Det här är ett spel som man också kan låta eleverna spela på lediga stunder utan några krav. Eleverna är nöjda för spelet har ett stort underhållningsvärde i sig. Spelet leder till frågeställningar och faktainhämtning. Men det stora värdet får man om man samtidigt läser om Afrika och de betingelser som råder där.

 


Maria Kjällström,
lärare, Norrstrandsskolan, Karlstad
E-Post:maria.kjallstrom@bu.karlstad.se



fakta.program

Mer information om Sim Safari hittar du på Levande Böckers webbplats: www.levande.se
Där finns också en handledning som du kan ladda hem som pdf-fil.

Programmet körs direkt från cd-skivan och eleverna kan lätt spara sitt spel för att arbeta vid nästa tillfälle. Eftersom det är ljud i programmet är det bra om datorn inte står i ett rum där man stör övrig elever eller att eleverna kan använda hörlurar.


Datorn i Utbildningen nr 7 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 001201