Untitled DocumentAv: Richard Gatarski, ekonomie doktor, rådgivare och inspiratör inom området sociala medier, skola och marknad
E-post: richard.gatarski@weconverse.com
Föräldrar, webben och skolan
Varför lägger föräldrar så lite tid
på skolan? Jag tror att en stor
del av svaret är för att det är så jobbigt
och tråkigt.
Varför är det så många föräldrar
som tillbringar så mycket tid på
IKEA-varuhusen? Jag vet att en stor
förklaring har ett par decennier på
nacken. Då bestämde ledningen strategiskt
att det skall vara en upplevelse
att handla på IKEA. Många skolor
delar dock en sak med IKEA. Det tog
lång tid innan de anammade webben.
Fast de gör det på olika sätt.
Om du är verksam vid en skola
som fortfarande nedprioriterar webben
för att alla föräldrar inte har tillgång
till Internet, då kan du sluta läsa
den här krönikan. Ditt läge är hopplöst,
och jag hoppas att eleverna och
deras föräldrar snarast byter skola.
Annars blir de efterblivna i den värld
som ligger framför oss.
Här kommer några inspirerande
och kanske provocerande idéer. Till
synes tagna helt ur kommersen och
presenterade i en ordning som närmast
påminner om förvirring. Men
det är som på Internet. Man surfar
runt ett tag, och sen hänger saker och
ting plötsligt ihop.
Hur kan webben fungera som en
kanal till föräldrarna? Det är en
bra fråga, men ställd i fel ände. Utgångsfrågan
måste vara: Vad vill föräldrarna
ha webben till i sin relation
med skolan? Jag bygger vidare på Hans
Renmans utmärkta krönika, men tänker
alltså på föräldrarna. Naturligtvis
vet jag inte vad just dina föräldrar vill
ha. Men som tur är finns det gott om
kostnadseffektiva verktyg för webbaserade
enkäter. Med deras hjälp kan
du snabbt få en uppfattning om hur
du skall gå vidare. Glöm heller inte att
kolla runt vad föräldrarna redan gör
på webben. Framförallt det som inte
direkt handlar om (din) skola.
En fantastiskt enkel och rolig
(samt effektiv) idé är att alla skolans
pedagoger och ledare börjar blogga.
Utan i princip några kostnader kan
exempelvis ämneslärare dela med sig
av aktuella moment, läxor, kommande
aktiviteter etc. Sen är det lätt för
skolan att på sin webbplats förteckna
alla bloggar. Där kan föräldrar sedan
shoppa runt bland bloggarna och välja
vilka de vill följa. Och kommentera!
För var så säker, en bra blogg betyder
fina kommentarer.
Föräldrar är precis som alla andra
människor. Vi vill ha beröm, uppleva
härliga saker, känna oss värdefulla
och gärna bidra med det vi kan
och är stolta över. Det senare gäller
speciellt våra barn. Dessutom är vi
sugna på att veta saker och ting.
Kanske är det därför som webben
blivit en sådan viktig kanal även för
vuxna. För så är det. Även om barn
och ungdomar kanske generellt sett
tillbringar mer av sin tid i en uppkopplad
miljö, så är numera såväl
pappor som mammor glatt surfande individer.
Ta det nyligen lanserade IKEA.SE/TV som ett exempel.
När jag skriver det här
presenteras ’bjugges’
film ’Hett balkongbord’
på startsidan. På Klicktoppen glimrar
videon ’Skåp i hallen’, som laddats
upp av signaturen ’Fredrik Marcus’.
Den 30-sekundaren börjar med att
sonen Marcus glatt poserar och pappa
Fredrik berättar om bygget. Signaturen
’alfalfa’ kommenterar: ’Vilken
skön idé’. Det som pågår där är ett
konkret exempel på webb 2.0 där vi
inte bara är informationsmottagare
utan medproducenter. I det här fallet
konverserar kunderna med varandra,
i stället för att IKEA ensidigt informerar
om sina produkter. Och idén var
inte deras, för folk har i åratal gjort
precis samma sak i bloggar, diskussionsforum
och på videosajter. Den
före detta möbelbutiken försöker bara
komma ikapp och samtidigt utnyttja
mer än kundernas köpkraft.
Men när skolor och deras huvudmän
vill utnyttja webben
för att kommunicera med föräldrarna,
då verkar det vara säkerheten
som står i fokus.
Utöver det verkar
skolorna fokusera
på hur de skall få
ut information.
Inte vad föräldrarna
vill veta. I värsta fall sitter man
dessutom på ett befintligt webbsystem
som IT-avdelningen bestämt att alla
skall använda. Resultatet brukar bli
oanvändbara lösningar som får såväl
sofistikerade surfare som nyfikna nybörjare
att explodera av ilska.
Fundera också på hur du kan låta
föräldrar välja säkerhetsnivå och hur
de vill dela informationen från skolan
med andra. Interaktivitetens värsta
fiende är ett krångligt inloggningsförfarande.
Och de sociala nätverkens
största vän är öppna gränssnitt och
widgets. Det vill säga små kodsnuttar
som låter bokälskare visa andra vilken
litteratur de läser, bloggare förmedla
nyheter från andra, fotografer sprida
bilder och så vidare.
Se webben som en möjlighet att i
första hand låta föräldrarna be om
information, ställa frågor till din skola
och samtidigt utbyta ömsesidiga erfarenheter
med andra föräldrar. I andra
hand är det naturligtvis viktigt att
också på ett säkert sätt leverera fakta
om deras barns utveckling. Samtidigt
måste hela upplevelsen vara läcker
och lättillgänglig. För du konkurrerar
med YouTube, Facebook, Vingresor,
Aftonbladet, SVT, Resdagboken,
Tasteline och miljontals andra saker
på webben och i den fysiska världen.
IKEA har fattat det. Bankerna har
börjat fatta det. Och många skolor
agerar i den riktningen. Gör din det?
Richard Gatarski
rådgivare och inspiratör
www.weconverse.com
www.skolmarknad.info
P.S. Men du måååååste ju på nåt sätt få föräldrarna att använda webben för
att kolla frånvaron och dom individuella utvecklingsplanerna. Tänk då på att IKEA måååååste sälja möbler. Men inte sjutton börjar de med legkoll och låter IT-avdelningen lägga upp strategin.