Untitled Document Av: Richard Gatarski,
ekonomie doktor, rådgivare och inspiratör inom området sociala medier, skola och marknad
E-post: richard.gatarski@weconverse.com

 

Föräldrar, webben och skolan

Varför lägger föräldrar så lite tid på skolan? Jag tror att en stor del av svaret är för att det är så jobbigt och tråkigt.

Varför är det så många föräldrar som tillbringar så mycket tid på IKEA-varuhusen? Jag vet att en stor förklaring har ett par decennier på nacken. Då bestämde ledningen strategiskt att det skall vara en upplevelse att handla på IKEA. Många skolor delar dock en sak med IKEA. Det tog lång tid innan de anammade webben. Fast de gör det på olika sätt.

Om du är verksam vid en skola som fortfarande nedprioriterar webben för att alla föräldrar inte har tillgång till Internet, då kan du sluta läsa den här krönikan. Ditt läge är hopplöst, och jag hoppas att eleverna och deras föräldrar snarast byter skola. Annars blir de efterblivna i den värld som ligger framför oss.

Här kommer några inspirerande och kanske provocerande idéer. Till synes tagna helt ur kommersen och presenterade i en ordning som närmast påminner om förvirring. Men det är som på Internet. Man surfar runt ett tag, och sen hänger saker och ting plötsligt ihop.

Hur kan webben fungera som en kanal till föräldrarna? Det är en bra fråga, men ställd i fel ände. Utgångsfrågan måste vara: Vad vill föräldrarna ha webben till i sin relation med skolan? Jag bygger vidare på Hans Renmans utmärkta krönika, men tänker alltså på föräldrarna. Naturligtvis vet jag inte vad just dina föräldrar vill ha. Men som tur är finns det gott om kostnadseffektiva verktyg för webbaserade enkäter. Med deras hjälp kan du snabbt få en uppfattning om hur du skall gå vidare. Glöm heller inte att kolla runt vad föräldrarna redan gör på webben. Framförallt det som inte direkt handlar om (din) skola. En fantastiskt enkel och rolig (samt effektiv) idé är att alla skolans pedagoger och ledare börjar blogga. Utan i princip några kostnader kan exempelvis ämneslärare dela med sig av aktuella moment, läxor, kommande aktiviteter etc. Sen är det lätt för skolan att på sin webbplats förteckna alla bloggar. Där kan föräldrar sedan shoppa runt bland bloggarna och välja vilka de vill följa. Och kommentera! För var så säker, en bra blogg betyder fina kommentarer.

Föräldrar är precis som alla andra människor. Vi vill ha beröm, uppleva härliga saker, känna oss värdefulla och gärna bidra med det vi kan och är stolta över. Det senare gäller speciellt våra barn. Dessutom är vi sugna på att veta saker och ting.

Kanske är det därför som webben blivit en sådan viktig kanal även för vuxna. För så är det. Även om barn och ungdomar kanske generellt sett tillbringar mer av sin tid i en uppkopplad miljö, så är numera såväl pappor som mammor glatt surfande individer.

Ta det nyligen lanserade IKEA.SE/TV som ett exempel. När jag skriver det här presenteras ’bjugges’ film ’Hett balkongbord’ på startsidan. På Klicktoppen glimrar videon ’Skåp i hallen’, som laddats upp av signaturen ’Fredrik Marcus’. Den 30-sekundaren börjar med att sonen Marcus glatt poserar och pappa Fredrik berättar om bygget. Signaturen ’alfalfa’ kommenterar: ’Vilken skön idé’. Det som pågår där är ett konkret exempel på webb 2.0 – där vi inte bara är informationsmottagare utan medproducenter. I det här fallet konverserar kunderna med varandra, i stället för att IKEA ensidigt informerar om sina produkter. Och idén var inte deras, för folk har i åratal gjort precis samma sak i bloggar, diskussionsforum och på videosajter. Den före detta möbelbutiken försöker bara komma ikapp och samtidigt utnyttja mer än kundernas köpkraft.

Men när skolor och deras huvudmän vill utnyttja webben för att kommunicera med föräldrarna, då verkar det vara säkerheten som står i fokus. Utöver det verkar skolorna fokusera på hur de skall få ut information. Inte vad föräldrarna vill veta. I värsta fall sitter man dessutom på ett befintligt webbsystem som IT-avdelningen bestämt att alla skall använda. Resultatet brukar bli oanvändbara lösningar som får såväl sofistikerade surfare som nyfikna nybörjare att explodera av ilska.

Fundera också på hur du kan låta föräldrar välja säkerhetsnivå och hur de vill dela informationen från skolan med andra. Interaktivitetens värsta fiende är ett krångligt inloggningsförfarande. Och de sociala nätverkens största vän är öppna gränssnitt och widgets. Det vill säga små kodsnuttar som låter bokälskare visa andra vilken litteratur de läser, bloggare förmedla nyheter från andra, fotografer sprida bilder och så vidare.

Se webben som en möjlighet att i första hand låta föräldrarna be om information, ställa frågor till din skola och samtidigt utbyta ömsesidiga erfarenheter med andra föräldrar. I andra hand är det naturligtvis viktigt att också på ett säkert sätt leverera fakta om deras barns utveckling. Samtidigt måste hela upplevelsen vara läcker och lättillgänglig. För du konkurrerar med YouTube, Facebook, Vingresor, Aftonbladet, SVT, Resdagboken, Tasteline och miljontals andra saker på webben och i den fysiska världen. IKEA har fattat det. Bankerna har börjat fatta det. Och många skolor agerar i den riktningen. Gör din det?

Richard Gatarski
rådgivare och inspiratör
www.weconverse.com
www.skolmarknad.info

E-post: richard.gatarski@weconverse.com

P.S. Men du måååååste ju på nåt sätt få föräldrarna att använda webben för att kolla frånvaron och dom individuella utvecklingsplanerna. Tänk då på att IKEA måååååste sälja möbler. Men inte sjutton börjar de med legkoll och låter IT-avdelningen lägga upp strategin.



Datorn i Utbildningen nr 7 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Trollhättan 14-15 nov 2019




























[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 081115