Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

[mer.info]

Tema:Medier, Skapande och Lärande

Radikal estetik:
Meningsskapande skola

Estetiken kan vara ett medel för att bringa sammanhang och mening i en stundtals förvirrad värld uppdelad i ämnen som verkar sakna förbindelser sinsemellan.

– Skapande kopplas ofta ensidigt till konstnärligt skapande. Skapa har varit liktydigt med att göra, rita, sjunga, måla. Det ingår inte i några naturliga sammanhang, säger professor Jan Thavenius.

Jan Thavenius, förespråkar en radikal estetik som verktyg för meningsskapande i skolan och som stöd för en kritiskt granskande hållning till vår av marknadskrafterna allt mer genomesteticerade värld.

Allting har en estetisk sida, en form, som bidrar till att ge mening åt innehållet. Och om vi inte kan känna igen formen kan vi inte heller reflektera kring den, förhålla oss kritiskt eller frigöra oss från formen. Jan Thavenius vill vidga begreppet estetik och införliva det estetiska arbetssättet inom alla skolans ämnesområden.

formen tar över
I dag sker utvecklingen av kultur och medier blixtsnabbt. Allting har en igenkännbar form, allt från tv-debatter till webbsidor. Näringslivet efterlyser kreativ personal. Och vad blir då skolans roll i detta – att utbilda kreativa arbetskraft? Och hur går det till?

– Det blir en blindhet där formen tar över.

– I dag mer än tidigare är det viktigt hur saker sägs. Man kan inte längre ha en diskussion på mer än 30 minuter.

Jan Thavenius tar ett exempel från en konferens om kultur i skolan där olika projekt presenterades i korta videoinslag, utan att ta upp processerna i arbetet.

– Formen är välbekant, men vad blir möjligt att diskutera efter sådana presentationer?

– Ett vanligt sätt att närma sig medier i skolan är att hantera mediet genom att diskutera innehållet. Man tar ofta själva mediet för givet.

När det gäller datorernas roll i skolan efterlyser Jan Thavenius mer sammanhang.

– Det finns möjligheter att skapa en ny fom av it-offentlighet. Ofta är det man gör i skolan inte synligt för andra. Nu finns det möjlighet att göra det offentligt. Men det blir samtidigt utmanande och okontrollerbart.

Och mycket sällan diskuteras vilkenn form datorn har, och inte själva ”burken” utan vilken fom till exempel ett riprogram har, viilka förställningar och värden det innehåller.

nationellt forum
Jan Thavenius har varit engagerad i Malmö högskolas regeringsuppdrag kring utbildning för kultur och estetik i skolan. Ett av förslagen är att inrätta ett nationellt forum för dessa frågor.

– Det skulle kunna fungera som en sambandscentral dit man går för att hämta kunskap, en fömedlande funkttion. Men också vara ett ställe för att utveckla idéer kring kultur i skola.

En annan uppgift skulle vara att bidra till en mer dokumenterad praktik i samspel med lärare och elever. Jan Thavnius, professor i litteratirvetenskap.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

mer.information

http://ezone.mah.se/projects/kes/



Datorn i Utbildningen nr 8 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031213