Untitled Document Av: Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Glädje – och utmaningar

När jag möter guldäpplevinnaren Erica Lövgren från Piteå och hennes berättelse om elevernas väg till skrivande och läsande, när jag möter Ewa Andersson från Örnsköldsvik, Mona Wiklander från Sandviken och många andra lärare, är det slående att jag möter glädje. Det är den oförställda glädjen i ett vardagsslitigt lärarjobb som förlöser, frigör och utmanar elevers krafter. Det är engagemang, envishet och arbete som blir belönat. Elever som lyckas. Och därmed lärare som lyckas. Och de använder IT som integrerade verktyg i allt arbete. Det pekar ut en färdväg för skola.

Efter en lång period med it-utveckling som inte märktes i människors vardag, kom den plötsligt, den digitala vändningen. När allt mer görs med digitala hjälpmedel. Internetbanken för att betala räkningarna, musiken nås via Spotify eller andra nätkanaler, tv alltmer via SVT-play och film över nätet, biljetter bokas, dating och möten, påminnelser och inköpslistor – hur gjorde vi förr? Det har gått fort, det är bara femton år sedan webben blev tillgänglig.

De förutsättningar ungdomar möter i samhälls- och arbetslivet idag, är nödvändiga utgångspunkter för en skola som vill fånga intresset och engagemanget, som vill utmana ungdomar att utvecklas och göra framsteg. En annan hållning skapar främlingskap och distans. Skolan måste vara skicklig i att använda sin tids förhållningssätt, metoder och verktyg. En relevant skola är en modern skola. EU har med sitt beslut om inriktning på åtta nyckelkompetenser pekat ut vägen.

De läroplaner som gäller i dag är från 1994. De nya som ska börja gälla från 2011 kommer med andra ord kanske att gälla bortom år 2025. Kan du tänka dig en läroplan då, som inte förhåller sig till den digitala vändningen, de digitala inslagen i alla ting och resurser kring oss? Det är avgörande att uppdateringen av läroplanen och kursplanerna sätts i relation till vår tid och att digital kompetens skrivs in som ett övergripande mål. Diskussionen kring detta måste fortsätta hela våren, parallellt med Skolverkets arbete och kommande remiss.

Nu ökar tempot åter i ekonomin, och i finanskrisens efterdyningar krävs effektivisering. Och nu görs kommunala satsningar. Det börjar pratas IT och skola igen. Ut ur krisen med offensiva satsningar bland annat på IT i skolan. En-till-en-satsningar, det vill säga datorer till alla elever, och till alla lärare. Det senare har både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund gjort utspel kring under det sista halvåret. Det är nödvändiga satsningar.

Offensiva satsningar på en modern skola, handlar inte bara om teknik. De handlar inte ens främst om teknik. De handlar främst om en skola i samhället, förankrad i tiden. Där lärandet möter, undersöker och står i dialog med samtiden. Om arbetsformer och lärare som stimulerar och utmanar. Det handlar om duktiga lärare, engagerade och kunniga lärare. Det handlar om ledarskap, där läroplan och kursplan, kommunledning och förvaltning, engagerade rektorer, lärare och föräldrar drar åt samma håll.

Vi behöver nationella läroplaner och kursplaner för en modern skola. Vi behöver lokala mål och planer. Vi behöver diskutera, undersöka och utbyta erfarenheter om framgångsfaktorer, i kommuner och skolor. Se där några utmaningar för 2010. Men först en riktigt God Jul önskar undertecknad och redaktionen alla läsare!

Peter Becker
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091213