Kunskapen i centrum. På Wikimedia
Sverige pratar man gärna och mycket
om kunskap. Om den fria kunskapen.
Om att tillgängliggöra kunskapen.
Om den delade kunskapen. Om den
kunskap som växer fram när den stöts
och blöts och omvärderas i samspelet
med andra. Och om vad det innebär för
samhället, skolan, eleven, läraren att
vara delaktig, dela med sig, stiga ut på
den offentliga scen som internet är och
dela med sig av sitt arbete, sin text, sin
film, sina tankar.
– Det finns enorma möjligheter för
lärare och elever, säger Ylva Pettersson
programansvarig på estetprogrammet
på Katedralskolan i Skara, finalist till
guldäpplet 2012 och styrelseledamot i
Wikimedia Sverige med speciellt fokus
på skolsamarbeten. Och skolan är ett
område som svenska Wikimedia nu
storsatsar på – med stort engagemang.
Wikimedia är för de flesta liktydigt
med Wikipedia, men det finns många
andra verksamheter som alla bygger
på samma principer, dela med dig,
låt andra bygga vidare på ditt arbete,
förädla andras. I Wikiversity finns
möjligheter att göra både stora webbkurser
med tusentals deltagare, likaväl
som ett delmoment i historia B för en
gymnasieklass – en färdig och fri lärplattform
byggs för samverkan.
– Om jag gör en kurs kan andra
lärare använda den, förbättra den och
lägga till sitt material. Det är kollaborativt
på riktigt, säger Ylva Pettersson.
Och precis som i Wikipedia kan man
följa ändringarna, det går alltid att
följa diskussionen och ändringarna
efterhand.
– Och vi kan ta hand om materialet,
vi är bra på hantera stora mängder
material och märka upp det, säger Jan
Ainali, som leder Wikimedia i Sverige.
Flippklipp
Intresset för att det flippade, eller omvända
klassrummet, ökar stadigt och
ett projekt som Wikimedia i Sverige
tillsammans med engagerade lärare
dragit igång är en samlingsplats för
så kallade flippfilmer. Än så länge
ett projekt i sin linda, och det är inte
alltid helt självklart att ladda upp film
till Wikimedia som endast tar emot
öppna filformat och att konvertera en
film till ett nytt filformat är något som
många drar sig för, eller helt enkelt
inte vet hur man gör.
– Vi jobbar på att förenkla det och
hitta vägar så att det ska bli lika enkelt
som att ladda upp film till Youtube,
berättar Jan Ainali.
För att det ska lyckas krävs också
ett antal aktiva lärare som börjar lägga
upp sina filmer på den gemensamma
ytan.
– Och varför bara lärare, menar
Ylva Pettersson. Flippfilmerna är på
väg att etablera sig och varför inte låta
eleverna göra filmerna åt dig.
Själv ser hon framför sig hur hennes
lärarvardag kan både underlättas
och inspireras när hon kan koppla
ihop filmer på flippklipp med annat
material från andra lärare och gemensamt
bygga upp och ta del av kurser,
läromedel och andra lärresurser skapade
av elever, lärare och varför inte
lärarstuderande.
Wikipedia för de yngsta Wikimini, wikipedia för barn
Ett annat projekt där svenska Wikimedia
ligger i framkant är Wikimini,
ett Wikipedia för de yngre barnen.
En lugn och trygg plats för elevera att
träna sig i att producera text och låta
andra ta del av och bygga vidare på,
att vänja sig vid att diskutera, se hur
texter kan förändras och bli medveten
om hur man hanterar upphovsrättslagar
på internet. Och samtidigt få en
chans att visa upp sitt kunnande.
– Även en åttaåring tycker att det
är roligare att sjunga på en scen än i
sovrummet. Och det får de göra på
Wikimini, på samma sätt som mina
gymnasieelever får en scen när de
producerar material till stora Wikipedia,
säger Ylva Pettersson.
– Vi ska se Wikipedia som ett
verktyg, inte enbart som en källa i
undervisningen, och fundera på hur
vi kan använda det.
Håll ögonen på Wikimedia på
Framtidens lärande 10 –11 april, där kommer några av
nyheterna som riktar sig till skolan att lanseras.
Framtidens lärande.