Hur tiden i klassrummet används
är den viktiga frågan
Hur vill du använda den tid du har i
klassrummet med dina elever? Det är
en av de viktigaste frågorna en lärare
kan ställa sig och kanske också en av
de svåraste, menar Jon Bergmann,
kemilärare från Colorado i USA och
tillsammans med sin tidigare kollega
Aaron Sams en av förgrundsgestalterna
inom det som kallas det flippade, eller
omvända, klassrummet.
Jon Bergmann gästade Sverige och
Stockholm i höstas och medverkande
på en seminariedag kring det flippade
klassrummet som arrangerades
av Infomentor i samverkan med stiftelsen
DIU. Och att intresset var stort
bland svenska lärare märktes bland
deltagarna. Karin Brånebäck, lärare
i Stockholm som även hon föreläste
på seminariet startade för drygt ett
år sedan en Facebokgrupp Flippa
klassrummet, i dag är det ett livligt
diskussionsforum med en bra bit
över 6 000 medlemmar som utbyter
erfarenheter.
Modellen går i stora drag ut på att
man vänder (flippar) på det traditionella
arbetssättet i skolan och i stället
för att ha genomgångar i skolan och
färdighetsträning som läxa så gör man
tvärs om. Klassrumstiden kan på så
sätt användas mer effektivt och ge ett
bättre individuellt stöd till varje elev.
Vad behöver våra elever
När Jon Bergmann tillsammans med
Aaron Sims för närmare sju år sedan
förändrade kemiundervisningen på
sin high school i Colorado började det
med att de funderade kring vad deras
elever behövde.
– Och så fick vi den galna idén att
börja spela in lektionerna och därefter
startade vi med att göra egna filmer
som eleverna kunde titta på innan
lektioner, och det visade sig vara ett
kraftfullt verktyg, berättar Jon Bergmann.
Den stora fördelen var att när
klassrumstiden kunde användas till
annat än lärarnas genomgångar fanns
det plötsligt mycket mer tid över för
eleverna, för deras frågor och tankar.
– Det var en dramatisk skillnad,
jag hade varit lärare i närmare 20
år och jag tycker om att undervisa,
att ha kontrollen över klassrummet.
Plötsligt hade jag inte det längre, men
jag lärde känna mina elever, deras
styrkor och svagheter på ett sätt jag
aldrig gjort tidigare. Och jag pratade
med varje elev, varje lektion, säger Jon
Bergmann.
Resultathöjning
En annan sak som förbättrades –
dramatisk, var elevernas resultat.
Resultatförbättringen hände relativt
omgående och inspirerade Jon och
Aaron att fortsätta på den inslagna
vägen som i deras fall bestod av en
enorm produktion av korta filmer,
hela kemikursen filmades i förväg för
att kunna arbeta på det nya sättet.
När de började var det inte heller
givet för eleverna på den skolan att
ha tillgång till internet hemma, så Jon
och hans kollega ägnade mycket tid
åt att kopiera filmer på olika medier
så att eleverna skulle kunna ta med
filmerna hem och titta. Och det visade
sig att inte bara var eleverna som gillade
filmerna, föräldrarna kom också
fram och berättade hur mycket de
tyckte om dem.
Men om det är ovant för lärare att
arbeta på ett nytt sätt så är det viktigt
att komma ihåg att det är ovant för
eleverna också, poängterar Jon Bergmann.
– Våra elever var 15-17 år och de
hade lärt sig vad det innebar att gå
i skolan, de kunde spelreglerna. Nu
förändrade vi förutsättningarna dramatiskt
och det hanterade de på olika
sätt, men vi fick större möjlighet att
hjälpa eleverna individuellt.
Att elever lärt sig spela spelet ”gå
i skolan” är något man som lärare
måste ta hänsyn till när man genomför stora förändringar menar Jon, och
berättar om en i vanliga fall duktig
tjejen som hade det kämpigt.
– Hon var en bra student, men
hon var inte en ”learner” och det är ju
vad vi vill att de ska bli.
Att jobba med att vända på klassrummet
behöver inte betyda att man
som lärare måste spela in massor
av korta filmer är Jon noga med att
påpeka, även om det var just så han
gjorde och alla elever lär inte lika bra
med film.
– En kille kom fram till mig efter
en lektion och sa, kan jag inte bara få
läsa i boken. Och det var ju självklart,
men vi hade inte tänkt på det då –alla
lär olika och nu hade vi ett arbetssätt
som tillät det.
Ingen enkel snabblösning
Ett viktigt budskap som Jon förmedlade
i Stockholm och som även tas
upp i den bok han skrivit tillsamman
med kollegan Aaron är att ett flippat
lärande inte innebär en enklare
undervisning. Det ställer fortfarande
stora krav på hur läraren arbetar tillsammans
med sina elever i klassrummet.
– Men som lärare måste man våga
släppa ansvaret för kunskapsinlärningen
till eleverna.
Att flippa är inte heller någon universallösning
på alla problem i skolan.
Jon pekar på problem som han och
kollegorna har och fortfarande kämpar
med och de arbetar ständigt och
fortfarande med förbättringar.
Det gäller att hela tiden ha målet
klart för sig, poängterar Jon.
– Avgörande är vad som är bäst för de egna eleverna.
Det flippade klassrummet ger
inte per automatik bra lektioner och
bra kunskapsinlärning. Pedagogen är
viktigast, säger Jon Bergmann.
KARIN BRÅNEBÄCK
OCH CARINA NÄSLUNDH Foto: Carina Näslundh
E-post: carina.naslundh@diu.se
Karin Brånebäck är intivativatagare till gruppen Flippa Klassrumet på FaceBook och Jon Bergmann är lärare från USA och en av förgrundsgestalterna inom det flippade klassrummet.
Länkar
Jonathan Bergmann och
Aaron Sams har skrivit en bok om sina erfarenheter: Flip
your classroom– reach every student every day
Utgiven av ISTE och ASCD,
ist.org och
ascd.org. Boken finns också på Adlibris