Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se


EFTER ITIS:

Så går vi vidare...

Frågorna om IT, pedagogik och skolutveckling har slagit ordentlig rot i den svenska skolans lärarkår. Satsningarna från Skoldatanätet, KK-stiftelsen och främst ITiS breda kompetensutveckling har gett resultat. Men arbetet måste föras vidare.

Artikelförfattarna föreslår nu en regional och nationell uppföljning av resultaten inom föreningen Datorn i utbildningens organisation. Med föreningen bas kan olika aktörer samlas och arrangera både regionala och nationella konferenser. Förslaget är resultatet av diskussioner med engagerade pedagoger och nationella institutioner.

Kommentarer från några av dessa kan du läsa på de följande sidorna.

All utveckling tar tid – lång tid. Erfarenheten lär oss att satsningar, för att bli bestående, måste vara långsiktigt uthålliga. I dag har drygt hälften av skolpersonalen medverkat i ITiS-satsningen, och en fortsatt fördjupning i varje skola, kommun och region är nödvändig för att inte nådda resultat ska förskingras.

Framtida utveckling kräver bredd, men måste troligen byggas med knappa resurser. Hur kan då hittillsvarande arbete föras vidare?

I denna artikel presenteras en idéskiss till en fortsatt utveckling. Utgångspunkten är att det viktigaste arbetet sker lokalt, i varje skola och varje klassrum, dagligen. Detta arbete kräver stöd – lokalt, regionalt och nationellt. Det kräver inspiration från andra skolor och stöd av insikter från forskare. Det betyder regionalt samarbete, liksom nationellt. De regionala samordnarna från ITiS har inneburit en värdefull lokalt förankrad kraft, liksom de andra erfarna lokala aktörer och inspiratörer som vuxit fram under de senaste åren skolutveckling.

Kan vi finna former för att bygga vidare på dessa krafter?

Förslaget
Vi är övertygade om att det finns en möjlighet att bidra till en del av den fortsatta utvecklingen genom en vidareutveckling av Föreningen Datorn i Utbildningen.

Föreningen är en oberoende paraplyorganisation med djup förankring i skolvärlden. Den har varit aktiv sedan 1984 och arrangerat årliga rikskonferenser i samverkan med Skolverket, ITiS och KK-stiftelsen och i nära samspel med tidskriften Datorn i utbildningen.

Föreningen Datorn i utbildningen har vuxit fram som ett svar på behovet bland Sveriges lärare att utveckla sin användning av IT genom att dela pedagogisk erfarenhet. Formen blev en tidning och en Rikskonferens (i år den14- 15 maj i Sandviken). Efter snart tjugo år är det dags för ett nytt steg i föreningens verksamhet.

Den idé som presenteras här bygger på tre pelare:

  • parallella regionala endagskonferenser
  • nationella konferenser vartannat år
  • oberoende aktör i bred samverkan med andra

Parallella regionala konferenser
Idén bygger på att genomföra parallella regionala endagskonferenser. Konferenser avsedda att vara ett komplement till övriga lokala och nationella it-utvecklingsinsatser.

Konferenserna tänks som endagsevenemang, en dag per termin. Ett gemensamt tema och vissa videosända inslag kan utgöra ett gemensamt och samtidigt förenande inslag. I varje region skapas en arrangörsgrupp med representanter för skola, högskola/ lärarutbildning och kommun med uppdrag att planera och genomföra de regionala konferenserna.

Uppdraget ska vara ideellt, men med viss arvodering. Bidrag för konferensarrangemang sökes hos KK-stiftelsen och skolmyndigheter. Tidskriften Datorn i utbildningen och dess webbplats kan här fylla en viktig funktion både för inspirationsmaterial och dokumentation för vidare spridning.

Konferenserna baseras på de regionala arrangörsgrupperna, med en nationell samordning och stöd från kommun, region och nationella aktörer. En sådan organisationsform kan överbrygga olika intressen och skapa en form för samverkan både lokalt och nationellt. Den kan både bidra till lokal bred fortbildning och ge underlag för ett nationellt samspel.

Nationella konferenser vartannat år
Det finns ett värde i ett fysiskt nationellt möte. Vi tänker oss en nationell konferens vartannat år – troligen med en stark forskningsanknytning.

Detta är en viktig möjlighet att komplettera de regionala konferenserna och att föra vidare traditionen från Föreningen Datorn i utbildningens årliga rikskonferenser, men nu arrangerade i Stockholm för att ta vara på de kommunikationsmässiga fördelarna med huvudstaden.

Bred samverkan med andra aktörer
Som arrangör av både parallella regionala och nationella konferenser behövs en fristående aktör som huvudman, i bred samverkan med nationella aktörer, liksom med regionernas kommuner och landsting, lärarutbildningar, högskolor och biblioteksorganisationer.

Det är vår övertygelse att Föreningen Datorn i utbildningen är en lämplig sådan aktör.

Föreningen har tidigare vidgat sin inriktning, från att ursprungligen ha samlat främst datalärare till att samla hela lärarkollektivet kring datapedagogiska intressefrågor.

I dag menar vi att tiden är mogen för ytterligare en vidgning: med en bas i aktiva lärare vill vi bredda föreningen till personer från IT-bransch, myndigheter, forskning och kultur med engagemang för utveckling av lärandet med stöd av IT. I perspektivet ingår också en fortsatt kraftfull utveckling av tidskriften datorn i utbildningen.

En styrelse kommer att föreslås bestående av cirka tio personer med denna bredare inriktning. Därtill en samordningsgrupp av ansvariga för att initiera och genomföra regionala konferenser. Formellt med status av en referensgrupp inom Föreningen Datorn i utbildningen.

Båda grupperna föreslås bli valda på Föreningen Datorn i utbildningens årsmöte vid Rikskonferensen i Sandviken den 14-15 maj 2003.

Uppdraget för styrelsen och referensgruppen blir att arrangera en nationell konferens vartannat år och däremellan parallella regionala konferenser, en-två gånger per år, med vissa gemensamma teman, med forskningsanknytning och med nationell fi nansiering och i samspel baserat på ny teknik.

Beslutet är ditt
Vi har diskuterat idén med ett stort antal aktörer, lokalt, regional och nationellt och genomgående mött en stark uppslutning kring idén. Vi gör nu detta upprop och förslag till en ny inriktning i Föreningen datorn i utbildningens konferensverksamhet från och med 2004.

Vid Rikskonferensen i Sandviken 14-15 maj 2003 kommer detta förslag att ställas till årsmötet. Dit är alla prenumeranter/medlemmar välkomna.

Beslutet blir betydelsefullt för de närmaste årens utveckling. Stockholm 15 februari 2003

 

Peter Becker
Ordförande i föreningen Datorn i utbildningens valberedning
E-Post: peter.becker@diu.se

Sören Thornell
Tidigare regional samordnare för ITiS, nu nätverkssamordnare i Östergötland


artikel.länkar

Läs kommentarer av:



Datorn i Utbildningen nr 1 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030222