Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se


TRENDRAPPORT FRÅN LONDON:
Trådlöst och läromedel på webb

BETT i London är Europas största mässa och konferens om IT och lärande. Under några dagar i januari varje år möter över 20 000 besökare 600 utställare som visar det senaste av hård- och mjukvara. Men det handlar inte bara om att vandra bland montrarna. Besökarna delar erfarenheter med varandra på de olika serveringarna, lyssnar till ministrar, inspektörer, forskare, lärare och näringslivsfolk i konferensdelen.

Några av de hetaste produkterna i år var trådlös överföring med stöd av apparater som Tablet PC (digitala anteckningsblock eller penndatorer), bärbara datorer, handdatorer, datorprojektorer och interaktiva whiteboardtavlor.

Bland mjukvarumontrarna dominerade skyltarna ”curriculum online” som innebär att läromedel via webben eller på cd/dvd är anpassade till nationella kurser och ämnen och godkända av skolmyndigheterna. Även program och system för hela skolorganisationen var flitigt representerade bland försäljarna. Flera av dem erbjuder intranät, lärplattformar, servrar, program för skoladministrationen och undervisningen i paketlösningar där de olika delarna kan nås från ett och samma webbverktyg. För lärare och elevers kreativa arbete var utrustning och program för videofi lmning, redigering och webbsändning ett påtagligt inslag tillsammans med verktyg för bildbehandling och webbpublicering.

prylar utan en tråd
För tio år sedan var vi många som trodde att tillgång till datorer i skolan skulle komma att revolutionera undervisningen. För fem år sedan förde vi fram att datorer i klassrummen skulle bereda vägen. De senaste åren har vi inför beslutsfattarna argumenterat för att det är tillgängligheten till datorer som är det centrala. Visst har tillgång till datorer i data- och skolsalar förändrat arbetssätt och relationer mellan elever, lärare och omvärlden på många ställen men revolutionen har delvis bordlagts från dagordningen.

Vad kan då trådlöst innebära för framtidens lärande? Dels är det billigare för skolor att investera i trådlösa nätverk i skolbyggnaderna än att dra kabel, dels kan lokalerna utnyttjas bättre. Det är också lättare att integrera IT i våra skolämnen/kurser om elever och lärare får tillgång till bärbara datorer, handdatorer eller digitala anteckningsblock. Arbetar man på en skola med stöd av Internet, intranät och virtuella klassrum ska elever och lärare inte vara hänvisade till en datorsal eller en enstaka dator i klassrummet.

Lärresurser, kommunikationsmöjligheter och administrativt stöd för lärare ska vara tillgängliga oavsett var de befi nner sig för att vara ett naturligt stöd. Vad vi vet om framtiden är att allt fl er verktyg kommer att kunna kommunicera med varandra trådlöst, att handdatorer och mobiltelefoner integreras, att text- och röstigenkänningsprogram blir allt bättre och att Internet är den gemensamma centralen som kopplar ihop oss för att kommunicera och dela på information i form av texter, bilder, ljud och fi lmer.

Eftersom lärande till stor del handlar om kommunikation, dela på resurser och att skapa så kommer givetvis ökad mobilitet att påverka de rumsliga och tidsmässiga förhållandena för lärare och elever. Fortfarande är det så att ”klassrummet är den sista utposten i ett förlegat system”. Men dess väggar rämnar mer och mer och framtiden är trådlös.

avundsjuk svensk
En gemensam nämnare i olika utvärderingar och i forskning om IT-användningen i brittiska skolor är att lärare har svårt att integrera tekniken i de nationella kurserna. För att främja utvecklingen så att tekniken blir till ett naturligt stöd och hjälpmedel i matematik, engelska, historia med flera ämnen satsar engelska utbildningsdepartementet 50 miljoner engelska pund under år 2002 och 2003 inom programmet National Curriculum Online.

Skolor och lärare kan ansöka om att få del av dessa medel då de köper in certifi erade digitala/online läromedel. Medlen från staten är tänkta att stimulera branschen till att producera mer digitala resurser och möjliggöra för lärare att köpa in dem. Producenter får certifi eringen om deras läromedel stödjer de nationella kursplanerna och är digitala till 80 procent. Läromedlen ska dessutom tillföra något mer pedagogiskt än en tryckt bok. Från en mängd programleverantörers montrar lyste skylten Curriculum Online.

Som svensk blir man lite avundsjuk på det enorma utbudet av program inom alla ämnen och stadier. Det transnationella företaget Pearson Education, som som ingår i samma koncern som Penguin books och Financiel Times, lanserade en box (server) som innehåller 1 500 digitala resurser kopplade till den engelska läroplanen. BBC Education satsar 150 miljoner pund på att utveckla fria Internetbaserad kurser som stöd till läroplanens kurser, bland annat med material ur sitt enorma arkiv. Redan nu har BBC ett imponerande utbud av onlinekurser, tv-program, radioprogram som kan nås via webben.

stort utbud


En dator som fungerar
som ett antecknings- block. Det är en av fördelarna med de så kallade Tabletpc som visades på Bett. På bilden ovan testas och visas interaktiva whiteboard-tavlor.

Utvecklingen av IT-läromedel verkar gå mot att allt fl er av dem nås via Internet. Lärare kan prenumerera på vissa delar av ett läromedel. Föräldrar erbjuds att köpa material från nätet som stöd för deras barns läxläsning. Inom matematik och no-området ökar antalet läromedel som innehåller möjligheter till simuleringar.

En annan trend är att multimediaresurser i form av fi lmer och bilder görs tillgängliga via nätet eller cd-rom, dvdskivor. Espresso Education levererar multimedia via bredband eller satellit till mer än 100 skolor i Storbritannien. Channel 4 erbjuder vad de kallar tv-rom med filmklipp, foton, diagram, arbetsblad som stöd för lärares genomgångar eller för elevers eget arbete i ämnen som historia, geografi och samhällskunskap.

För specialundervisning fanns på mässan ett stort utbud av program och hjälpmedel. Utvecklingen av allt bättre tal- och textigenkänningsprogram öppnar nya möjligheter för elever med läs- och skrivsvårigheter och för dem som har olika former av funktionsnedsättningar.

Som kritisk konsument och lärare är jag skeptiskt till om det enorma utbudet av läromedel verkligen innebär att kvaliteten i undervisningen ökar. Visst ska vi ha i skolan ha tillgång till bra läromedel men det finns ingen automatik i att digitala eller webbaserade läromedel är bättre än de tryckta. Men det är synd att utvecklingen av läromedel för webben till största del har stannat av i Sverige. Därför skulle det behövas statligt stöd och stimulans till kreativa och nytänkande producenter liknande det i England. Inte minst beroende på att det råder något som kan liknas vid oligopol inom läromedelsbranschen och att många aktörer är relativt konservativa.

kreativa lärare
Det har i alla tider funnits lärare som inte är läromedelsstyrda, det behöver inte innebära att man inte använder läromedel men de klipper, klistrar, skriver själva och byggers sin undervisning på att eleverna enskilt och i grupp skapar och konstruerar eget material. Detta synsätt har underlättats med stöd av informationsteknik i olika former. Lärare och elever behöver bra verktyg för detta.

På Bett visade Macromedia ett nytt program Contribute för lärare som vill ha ett enklare verktyg för webbpublicering. Företaget Connected learning lanserarade programmet CourseGenie som möjliggör för lärare att skapa interaktiva kurser för webben direkt i MS Word. Man skriver i programmet, infogar bilder, ljud, fi lmer, länkar, tester och med ett klick omvandlas detta till xml-kod för användning av elever via en webbläsare. Idén är mycket bra. Man kan inte kräva att lärare i allmänhet ska lära sig olika multimediala verktyg. Däremot kan väl alla numera använda ordbehandlingsprogram.

I flera montrar visades utrustning för videofi lmning och program för redigering och webbpublicering. En särskild avdelning på mässan var BETT Goes Movie där olika exempel visade på hur elevers kreativitet kan användas och utvecklas med stöd av videokameror, redigeringsprogram och webbpublicering.

I dagsläget är antagligen digitalkameran det bästa och mest använda it-verktyget på många skolor. Den är relativt billig, enkla att använda och eleverna ser direkt resultatet av sin fotodokumentation.

lärgemenskaper på nätet
En form för lärande som det finns en del exempel på i England är lärgemenskaper (communitys) på nätet.

Om e-lärande och förlagsbranschen anser att ”content is king” så anser man inom dessa att ”community is king” det vill säga att det är deltagarna som till största delen skapar innehållet. För skolledare har Talking Heads funnits under några år och har visat sig framgångsrik (se artiklat i Datorn i utbildningen nr 5 och 6/2001).

Nätcommunitien This is Notschool som är till för elever där inte special- eller hemundervisning fungerar har också visat sig vara mycket framgångsrik och nu har 7500 tonåringar i England som tidigare stått utanför skolsystemet ”börjat” skolan genom This is Notschool. Konceptet exporteras och bland annat ska en Notschool startas för maorieungdomar i Nya Zeeland.

Eftersom lärgemenskaper på nätet till största del bygger på att deltagarna delar på erfarenheter, löser problem tillsammans, kommunicerar och hjälper varandra är det ett kostnadseffektivt sätt att organisera lärande.

Det behövs inga kostsamma komplexa utbildningsplattformar, utan lärandet sker till största del med stöd av kommunikationsverktyg som diskussionsforum, direktmeddelanden, anslagstavlor och att medlemmarna har möjlighet att dela på filer. Däremot behövs det resurser i form av handledare i skolan och på nätet.

 

Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030222