Av: Monica Esborn
IKT-samordnare, Alingsås och deltagare i
DiU:s resa till Bett i januari 2009
E-Post:
monica.esborn@alingsas.se
BETT 2009
IT-satsningen i Storbritannien tar ytterligare ett steg framåt
Det har blivit några gånger nu, som jag
vandrat gångarna fram och åter i de
stora mässhallarna på Bett. Jag minns
tydligt mitt första intryck vid det första
tillfället. Chock. Särskilt som det visade
sig att mycket av den utrustning som
presenterades då på mässan faktiskt
också fanns ute på skolorna.
I varje klassrum hängde den den
interaktiva tavlan. Långsamt gick det
upp för mig att till denna satsning
fanns ett nationellt program, en nationell
vilja uttryckt ’building schools
for the future’. Skol-IT var stort. Det
var något man satsade på. Själva var
vi några eldsjälar från ITiS glansdagar
som från det gamla high-techlandet
Sweden tog oss över kanalen
lite på eget bevåg. Några behövde till
och med ett beslut från den politiska
nämnden för att få delta i resan. Så
var det då, men vilka är mina samlade
intryck från Bett 2009?
Monica Esborn, IKT-samordnare Alingsås, tillsammans med Mikael
Iselow, Multimediebyrån, på BETTmässan.
Foto: Bosse Helmersson.
Mässhallarna är desamma, gångarna
likväl liksom tröttheten när
man vistats i det typiska mässorlet
några dagar. Men innehållet har förändrats
ganska radikalt. De interaktiva
skrivtavlorna som demonstrerades
högt och lågt för några år sedan används
nu alldeles självklart vid varje
presentation. Istället är det mjukvaror
som är fokus. Program och tekniska
lösningar som stöttar än det ena än
det andra uttalade målet för engelska
elever.
Process och dialog
Dem ser jag också mer av. Eleverna.
De finns med i montrarna. Ofta tillsammans
med en liten och mycket
bärbar dator. När jag frågar visar de
glatt allt de använder datorn till. I
klassrummet, alltså. På frågan om de
kan ta datorn med sig hem ser de lite
undrande ut. Åtminstone dem jag
hinner tala med. Men ändå, slår det
mig, har Englands skol-IT-satsning
tagit ytterligare ett steg. Grundtekniken
för ett modernt lärande finns ute
skrivtavlorna och nu har man från
nationellt håll skruvat upp tempot
ytterligare i programmet för att bygga
framtidens skolor, BSF. Och nu är
det mer finlir, inga generella tekniska
lösningar här utan metoderna heter
process och dialog.
’Strategy of change’ är ett dokument
som de lokala myndigheterna
ansvarar för att ta fram, till exempel
om man vill bygga om sin skola inom
ramen för BSF. IT ska genomsyra dokumentet.
Naturligtvis. Det ska vara
framtaget i en process som bygger på
att den kompetens och det sätt man
arbetat på hittills i verksamheten ska
tas tillvara. Efter godkänt dokument
får man klartecken att bygga. Och
pengar för detta.
Jag lyssnar på den stolte projektledaren
från Essex där man nyligen invigt
den första träningsskolan i England
inom BSF-programmet. Wow är
väl det mest heltäckande ordet i detta
sammanhang. Och fler skolor är på
gång.
Tillgänglighet en nyckelfråga
’Spelar i en annan division’. ’Ljusårs
avstånd’. Det är några kommentarer
jag fångar upp från Alingsås PIM-examinatorer
som i år deltar i resan till
Bett, några för första gången. Avståndet
mellan Londonskolor i England
och Alingsåsskolor i Sverige består
väl mest i just den där känslan av att
medan vi förmodligen gör vårt bästa
här ute i kommunerna så saknar vi
rösten från den nationella aktören.
Liksom pengarna. Resultatet blir att
visst har vi ’framtidens klassrum’ i
Alingsås och Sverige. På sina ställen.
Likvärdigt? Troligtvis inte!
En journalist ringde upp mig precis
hemkommen från Bett. Anledningen
till telefonsamtalet var den
utredning kring en dator per elev som
jag ansvarat för under hösten. Han
var lite upprörd, det skulle ju kosta så
mycket pengar hade han läst, och det
hade ju skrivits en del insändare med
anledning av detta. Tiderna hade ju
förändrats. Finanskris och så vidare.
När jag svarade som det var att
tillgängligheten i de svenska skolorna
faktiskt är ganska låg jämfört med
andra Europeiska länder där frågan
dessutom är av nationellt intresse,
blev det först lite tyst i andra änden.
’Oj’, hörde jag sedan, ’jag trodde att
vi låg ganska bra till,’ kom det sedan.
Leva i tron på gamla sanningar är en
sak. ’Strategy of change’ något annat.
Helt klart.
Monica Esborn
IKT-samordnare, Alingsås och deltagare i
DiU:s resa till Bett i januari 2009
E-Post:
monica.esborn@alingsas.se