Untitled Document

Av: Monica Esborn
IKT-samordnare, Alingsås och deltagare i DiU:s resa till Bett i januari 2009
E-Post: monica.esborn@alingsas.se

 

BETT 2009
IT-satsningen i Storbritannien tar ytterligare ett steg framåt

Det har blivit några gånger nu, som jag vandrat gångarna fram och åter i de stora mässhallarna på Bett. Jag minns tydligt mitt första intryck vid det första tillfället. Chock. Särskilt som det visade sig att mycket av den utrustning som presenterades då på mässan faktiskt också fanns ute på skolorna.

I varje klassrum hängde den – den interaktiva tavlan. Långsamt gick det upp för mig att till denna satsning fanns ett nationellt program, en nationell vilja uttryckt – ’building schools for the future’. Skol-IT var stort. Det var något man satsade på. Själva var vi några eldsjälar från ITiS glansdagar som från det gamla high-techlandet Sweden tog oss över kanalen lite på eget bevåg. Några behövde till och med ett beslut från den politiska nämnden för att få delta i resan. Så var det då, men vilka är mina samlade intryck från Bett 2009?

Monica Esborn, IKT-samordnare Alingsås, tillsammans med Mikael Iselow, Multimediebyrån, på BETTmässan. Foto: Bosse Helmersson.
Mässhallarna är desamma, gångarna likväl – liksom tröttheten när man vistats i det typiska mässorlet några dagar. Men innehållet har förändrats ganska radikalt. De interaktiva skrivtavlorna som demonstrerades högt och lågt för några år sedan används nu alldeles självklart vid varje presentation. Istället är det mjukvaror som är fokus. Program och tekniska lösningar som stöttar än det ena än det andra uttalade målet för engelska elever.

Process och dialog
Dem ser jag också mer av. Eleverna. De finns med i montrarna. Ofta tillsammans med en liten och mycket bärbar dator. När jag frågar visar de glatt allt de använder datorn till. I klassrummet, alltså. På frågan om de kan ta datorn med sig hem ser de lite undrande ut. Åtminstone dem jag hinner tala med. Men ändå, slår det mig, har Englands skol-IT-satsning tagit ytterligare ett steg. Grundtekniken för ett modernt lärande finns ute – skrivtavlorna – och nu har man från nationellt håll skruvat upp tempot ytterligare i programmet för att bygga framtidens skolor, BSF. Och nu är det mer finlir, inga generella tekniska lösningar här utan metoderna heter process och dialog.

’Strategy of change’ är ett dokument som de lokala myndigheterna ansvarar för att ta fram, till exempel om man vill bygga om sin skola inom ramen för BSF. IT ska genomsyra dokumentet. Naturligtvis. Det ska vara framtaget i en process som bygger på att den kompetens och det sätt man arbetat på hittills i verksamheten ska tas tillvara. Efter godkänt dokument får man klartecken att bygga. Och pengar för detta.

Jag lyssnar på den stolte projektledaren från Essex där man nyligen invigt den första träningsskolan i England inom BSF-programmet. Wow är väl det mest heltäckande ordet i detta sammanhang. Och fler skolor är på gång.

Tillgänglighet en nyckelfråga
’Spelar i en annan division’. ’Ljusårs avstånd’. Det är några kommentarer jag fångar upp från Alingsås PIM-examinatorer som i år deltar i resan till Bett, några för första gången. Avståndet mellan Londonskolor i England och Alingsåsskolor i Sverige består väl mest i just den där känslan av att medan vi förmodligen gör vårt bästa här ute i kommunerna så saknar vi rösten från den nationella aktören. Liksom pengarna. Resultatet blir att visst har vi ’framtidens klassrum’ i Alingsås och Sverige. På sina ställen. Likvärdigt? Troligtvis inte!

En journalist ringde upp mig precis hemkommen från Bett. Anledningen till telefonsamtalet var den utredning kring en dator per elev som jag ansvarat för under hösten. Han var lite upprörd, det skulle ju kosta så mycket pengar hade han läst, och det hade ju skrivits en del insändare med anledning av detta. Tiderna hade ju förändrats. Finanskris och så vidare.

När jag svarade som det var att tillgängligheten i de svenska skolorna faktiskt är ganska låg jämfört med andra Europeiska länder där frågan dessutom är av nationellt intresse, blev det först lite tyst i andra änden. ’Oj’, hörde jag sedan, ’jag trodde att vi låg ganska bra till,’ kom det sedan. Leva i tron på gamla sanningar är en sak. ’Strategy of change’ något annat. Helt klart.

 

Monica Esborn
IKT-samordnare, Alingsås och deltagare i DiU:s resa till Bett i januari 2009
E-Post: monica.esborn@alingsas.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)













Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090215