Untitled DocumentText: Fredrik Blomster
Lärare, Stadsgårdsskolan, Jönköping
Stadsgårdsskolan Jönköping:
Samhällsbygge med datorspel –
väckte intresse kring hemstaden
Fungerar det att använda dataspel
i undervisningen? Fredrik Blomster
på Stadsgårdsskolan i Jönköping har
testat. Och efter en trevande inledning
diskuterade högstadieeleverna livligt
både samhällsplanering, vägnät och
vad som krävs för att bygga ett hållbart
samhälle.
På högstadieskolan jag jobbar bestämdes
att vi skulle vara med i tävlingen
Future City och som ett delmoment
i den tävlingen ingår att spela datorspelet
SimCity. Själv hade jag viss egen
erfarenhet av själva spelet och tyckte
inte att det var speciellt roligt, men
eftersom jag var den enda med stor
erfarenhet av dataspel fick jag ansvaret
för den delen. Vi samlade eleverna och
försökte få dem intresserade, men det
var knappast det mest positiva mottagande
vi fått av ett nytt tema. Några
av eleverna lyckades jag i alla fall lura
med att delta och de fick var sitt spel
med sig hem för att pröva och lära sig.
Samhällsbygget startar
Vi bestämde en dag när vi skulle sitta
i datasalen. Dagen innan kom en elev
fram till mig och berättade stolt att
hans stad hade 5.000 invånare innan
den kraschade. Han berättade också
att han suttit hela helgen. Mitt svar
till honom var ett halvt avmätt ”det är
ingen stad, det är en by”, sedan tog det
samtalet slut.
När jag sedan hade en genomgång
av hur spelet fungerade kom samma
elev fram till mig och frågade hur jag
gjorde. Det visade sig att min stad
under en halv timmes hade fått 10.000
invånare.
Nu kanske jag ska nämna att den
eleven inte är den mest studiemotiverade
kille man kan hitta, söker gärna
lätta vägar och smiter undan en hel
del och finner lite eller ingen verklighetsförankring
i vad som pågår i
skolan, jag behöver nog inte säga att
hans främsta intresse är dataspel. Nu
påpekade han att min stad var dubbelt
så stor som hans och inte var i
närheten av att gå sönder. Frågan han
ställde var uppenbar, hur gjorde du?
Jag frågade honom vad han själv
trodde och fick till svar att han inte
hade en aning om varför. Då plockade
jag fram Google Earth och visade en
bild på Jönköping från ovan. Vi letade
reda på centrum och diskuterade vad
som fanns där, han tänkte efter en
stund och svarade sedan affärer. Vi
pratade om var folk bor och han konstaterade
att de bor runt om affärerna,
fast inte i Vättern så klart.
Samtalet gick vidare och vi enades
om var människor bor och var de jobbar,
även allmänna kommunikationer
kom in i bilden och efter det korta
samtalet som varade i tio minuter gick
han in i datasalen. Resultatet blev att
han byggde ett centrum med bostäder
runt omkring, lite industrier i utkanterna
och när halva förmiddagen
hade gått hade hans stad hela 25.000
invånare.
Bredvid honom i datasalen satt en
av våra mer klassiskt ambitiösa elever
som inte riktig kom överens med
spelet och var på randen att ge upp.
Båda hade kommit till en punkt i sitt
spelande där de behövde hjälp och jag
kände att jag kunde i och för sig ge
dem hjälpen men jag ville att de själva
skulle komma fram till svaret på sina
problem.
Lösningen blev att jag satte ”plugghästen”
med ”datanörden” och gav
dem i uppgift att kolla hur städer
byggs och vilka teorier som finns runt
omkring stadsbyggnad och stadsplanering.
Detta var ett lyckodrag, killarna
sporrade varandra och deras stad
växte. Jag började allt eftersom dagen
gick placera eleverna två och två eller
till och med tre kring en dator och de
jobbade stenhårt med att försöka fundera
ut hur en stad är uppbyggd.
Lärarvision gick i uppfyllelse
Fram emot eftermiddagen rådde det
en febril aktivitet i salen och jag insåg
att jag faktiskt hade uppfyllt en vision
om ett lyckat tema kring Jönköping.
Eleverna jobbade med saker som låg
dem nära och som intresserade dem
och de lärde sig nya saker hela tiden.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt
att få eleverna intresserade av ett
tema kring deras hemstad utan att ha
lyckats speciellt bra. Jag har försökt
med konstens alla regler med stadsvandringar,
foto, film, närmiljö, miljö
osv. Jag har testat de flesta arbets- och
examinationsformer som finns för att
kunna göra ett roligt tema och den
största snackisen jag har stött på var
under en stadsvandring då vi stötte
på en lärare från skolan som hade
handlat till ett 50-årskalas på Systembolaget.
I princip hade jag gett upp tanken
med att kunna driva ett sådant projekt
som intresserar eleverna. De är helt
enkelt inte speciellt intresserade av
hur byggnaden ser ut där McDonalds
ligger, bara de får sina hamburgare.
Nu stod jag där – mitt i datasalen –
eleverna spelar SimCity och diskuterar
febrilt om hur Jönköping ser ut
och vilka platser de kan besöka för att
få fram mer fakta om hur man tänker
kring stadsplanering.
Spel kontra verkliget
När arbetet gick vidare började diskussionen
röra sig kring hur själva
spelet var uppbyggt och hur man
skulle bygga utifrån de begränsningar
som finns i spelet och hur riktiga
städer ser ut. Vi tittade på andra som
hade byggt upp stora städer i SimCity
och hur de gjort. Till sist hittade vi en
gyllene medelväg där spelets tanke,
regler och begränsningar användes i
lika stor utsträckning som hur en riktig
stad ser ut.
Det första problem eleverna stötte
på i spelet var att det blev väldigt
mycket trafik i centrum och detta var
svårt att komma till rätta med när
man redan hade byggt sin stad. För
att kunna bygga och få en hållbarhet
sattes större vägar ut först, innan vi
byggde något annat. Detta gör man
inte i verkliga städer, där får staden
växa fram tills man ser ett behov av att
bredda vägar eller leda trafik i ringleder
förbi stadskärnan. Vi satte ut vägtullar
och breddade vägar där det gick
men det som gjorde att det fungerade
i SimCity var att vi byggde avenyer i
ett rutnät genom och runt staden.
Vi kom snabbt på att vi inte fick
vara så rädda för att riva städer för att
prova teorier, detta gjorde att vi kom
vidare i våra diskussioner och lyckades
lösa mycket av de problem som vi
visste skulle uppkomma.
Uppgift med bredd
Det krävs egentligen
inte så mycket av
mig som pedagog i
denna form av undervisning.
Naturligtvis
måste jag vara
påläst om hur städer
byggs och hur de ser
ut i strukturen men
det måste jag ändå
vara oavsett arbetsform.
För att kunna
göra arbetet vettigt
måste uppgiften vara
tillräckligt bred för att tvinga eleven
söka sig utanför spelet och utforska
annan litteratur för att hitta de kunskaper
som behövs för att lösa de problem
de står inför. Ett problembaserat
lärande är nästan nödvändigt för att få
ut mesta möjliga av temat.
Den uppgift jag gav eleverna initialt
var helt enkelt att de skulle bygga
en stad med allt vad det innebar.
Det behöver inte vara mer komplicerat
än så, och en beredskap att låta
dem ta en sväng till biblioteket. För
att kunna jobba med spelet och spel
överhuvudtaget är att man får göra en
tankemässig trestegsraket där eleverna
först lär sig spelet, sedan tittar på de
teorier som finns kring uppgiften och
slutligen applicerar sina kunskaper på
spelet.
Spelet måste också ha en viss frihet
utanför den ”vanliga” tänkta vägen
som finns i varje spel, det måste finnas
ett utrymme för att pröva olika alternativ
och teorier. Som pedagog måste
man också hitta ett sätt att kommunicera
med sina elever och detta kan
man göra antingen i klassrum/datasal
eller online via de olika sociala medier
som finns. Program som Skype eller
Ventrillo är väldigt användbara, även
Facebook och MSN är bra. Även i
detta så sätter endast den enskilda
pedagogens fantasi och uppfinningsrikedom
gränser för hur, när och hur
mycket man ska kommunicera med
eleverna. Återkommande träffar på
andra platser än i klassrum och problem
med att det inte finns tillräckligt
med datorer på skolan kan lösas med
livechattar.
Fredrik Blomster
Lärare, Stadsgårdsskolan, Jönköping
Läs mer
Under vårterminen startade en dataspelsprofil på Stadsgårdsskolan i
Jönköping, valbar från år 7. Profilen riktar sig till dem som redan spelar
digitala spel och vill använda sig av dem i sitt lärande.
Mer information: www.dataspelsprofilen.se www.skola.jonkoping.se/stadsgarden