Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:
bosse.andersson@utbildning.lerum.se

Projektplats det svänger om

Lotsa varandra fram på nätet, samarbeta, dela arbetsytor. Bosse Andersson har testat ett nytt samarbetsverktyg.

 

I regel slänger jag mig över nya gruppprogramvaror och tjänster på nätet – speciellt de som är gratis – men i de flesta fall gäspar jag efter en kort stund och stänger ner ”det nya” som visar sig inte vara så nytt. Det finns undantag – ett lysande sådant är ”Groove”.

Varför? Jo, med stöd av applikationen, som tar sig förbi min kommuns brandväggar, kan jag direkt koppla upp mig mot en kamrat som också har Groove. Vi möts av ett gränssnitt och grafik som mer påminner om ett spel och en webbsida än av ett traditionellt program. Användaren slipper tröttande menyrader och antalet dialogrutor är begränsade. Programmet styrs på ett intuitivt sätt med hjälp av större och mindre knappar.

gemensam arbetsyta
På några minuter har vi kommit igång och pratar, chattar, ritar på samma whiteboard, diskuterar i ett forum, lotsar varandra på samma webbsidor, delar på filer och avslutar med ett parti schack.

Utan att behöva spara en enda gång ligger dialoger, ritningar och skickade filer kvar i Groove när jag kopplar ner mig från nätet. Styrkan ligger i den synkrona kommunikationen men eftersom allt material ligger kvar när jag startar programmet på nytt så fungerar det även för asynkront samarbete.

Groove är ickehierarkiskt och fungerar på samma sätt som programmen Napster och Gnutella det vill säga de kopplar ihop användares hårddiskar med varandra – så kallad ”peer-to-peer”. Det finns inga mellanliggande servrar och all information lagras på deltagarnas hårddiskar. ”Peer-to-peer tekniken” gör att användare kan koppla upp sig mot varandra på några sekunder. Detta bygger på Internets ursprungliga idé; ett nät där varje nod kan kommunicera direkt utan att gå över en central nod

skolnyttan
Vilken nytta kan vi i skolans värld ha av ett program som Groove? I samarbete med kollegor eller elever kan programmet användas till gemensam problemlösning eller handledning.

Jag kan variera kommunikationen och använda både tal, chat, forum, skriva och rita på samma ark eller navigera på hemsidor tillsammans. Beroende på problemens karaktär och vem jag samarbetar med kan jag använda det eller de verktyg eller kommunikationssätt som passar bäst för situationen och de som är involverade. Att det finns talmöjligheter och funktionen med delade dokument gör att jag inte är beroende av endast textbaserad kommunikation som är den vanligaste formen av handledning via nätet.

Nackdelar med Groove är att alla användare måste ladda hem programmet som är på 10 MB och det kräver uppåt 150 MB utrymme på hårddisken samt en hel det internminne. Om gränssnittet under respektive funktioner är relativt intuitivt och enkelt så är navigeringen mellan dem mer komplicerad, oklar och lite rörig. Vissa funktioner och verktyg kan också förbättras. Nu är detta första versionen och en vassare utgåva är på gång.

Programmet är gratis och befriat från reklam. Programmet är utvecklat av en man vid namn Ray Ozzie som var pappa till Lotus Notes på 1980-talet. Idén till Groove fick Ozzie när han såg sin son spela Quake över Internet. Han iakttog hur barnen kommunicerade effektivare över ett datorspel än vad vuxna gör med hjälp av e-post.

goda lärmiljöer
Groove är avsett för kommunikation och problemlösning i mindre arbetsgrupper – upp till tjugo deltagare. Testa med en grupp kollegor och elever och låt er stimuleras till krav på goda virtuella lärmiljöer för er skola.

Det är roligt med nytänkande och nyttoprodukter som inspirerats av ungdomars sätt att använda nätet. Groove har tagit och blandat goda idéer från bland annat ISQ, e-post, Napster och nätverksspel. Mer av den sorten efterlyses.

 

Bosse Andersson Lerums Gymnasieskola E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se


artikel.referenser
Groove finns på: www.groove.net


Datorn i Utbildningen nr 2 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010328