Skolledarstipendium till
rektor för satsning på interaktiva läromedel
Ann-Charlotte Markman,
rektor på Rösjöskolan i Sollentuna har tilldelats Stiftelsen
Helge Åkerlunds och Libers Skolledarstipendium 2007.
Stipendiet delas ut vart annat år till en
skolledare som framgångsrikt främjat
och utvecklat användningen av interaktiva
läromedel i skolan.
Datorn i utbildningen frågade Ann-
Charlotte Markman hur det känns att få
en sådan utmärkelse.
Hur det känns? Tänk att en ’tant’
kan få pris för arbete med IT. Det är
givetvis så att det är ett lagarbete bakom
vår framgång. Hur mycket utrustning vi
än skaffar är det först då IT används på
ett kreativt sätt i undervisningen som det
räknas. Här har vi duktig personal som
kan använda alla de verktyg som står till
buds och där IT är ett.
utvecklat undervisningen
Att undervisningen och hur den utvecklas
som är det viktiga när det gäller ny
teknik poängteras också i juryns motivering
till att tilldela Ann-Charlotte
Markman 2007 års skolledarpris:
’För sitt arbete på att satsa på ny teknik och
därigenom utveckla undervisningen för elever
både i vanliga klasser och särskoleklasser.
På Rösjöskolan har man inte bara implementerat
tekniken utan även omsatt den i
det dagliga arbetet vilket har gett lärarna
nya verktyg och eleverna nya möjligheter
att ta till sig ny kunskap. Rösjöskolan har
med sitt arbete även verkat som exempel för
andra skolor hur man utnyttjar den moderna
tekniken och dess möjligheter’.
Ann-Charlotte Markman tillhör de
rektorer som driver på och hittar nya
spännande möjlighet, skolan var till
exempel tidigt ute med interaktiva
skrivtavlor.
Men personalen har aldrig varit
svårflörtad. Inspiration har jag fått från
Danmark och England och inte minst
från Datorn i Utbildningen.
För mig har det varit viktigt att
alla ungar får lika möjligheter. Barn i
flerfamiljshus och villabarn, svenska och
invandrare. Men även detta att vi i vårt
land måste göra teknik och IT-verktyg
spännande så att vi lämnar ifrån oss
barn som är nyfikna på teknik och vill
bli ingenjörer.
För att få personalen med krävs att
skolledningen satsar stort på kompetensutveckling,
påpekar Ann-Charlotte
Markman, och det har man gjort på
Rösjöskolan.