I en tidigare krönika berättade jag om
Smedingeskolans utvecklingsstrategi
som bygger på fyra delar: Best practice
- dela-kultur - samarbetslärande - nätverkande!
De fyra hörnstenarna är till olika delar beroende av vår
omvärldsbevakning via sociala medier.
Begreppet "det utvidgade lärarrummet"
betyder att det finns tusentals
kolleger runt om i världen på sociala
medier.
Ett roligt exempel var när våra
TT-pedagoger hade en diskussion med
ämneslaget i MaNO om hur de kan
använda datorn i undervisningen, Då
skickade man ut en fråga på Twitter
och fick tillbaka många tips och ideer
från pedagoger runt om i landet.
Sociala medier är numera större
än traditionella medier på Internet.
Det finns många olika definitioner på
sociala medier, en som jag gillar är:
"Sociala medier är demokratisering
av innehåll och förståelse för den roll
människor spelar i arbetet med att inte
bara läsa och sprida information, utan
också hur de delar och skapar innehåll
for andra att delta i."
Strategiskt redskap för skolledningen
Min kollega Anders Norén och jag
twittrar sedan två år tillbaka. Det
är ett led i vår omvärldsbevakning,
skolans varumärkesstrategi och "det
utvidgade skolledarkollegiet". Mats
Larsnäs, @larmats, vår it-pedagog hjälpte oss att komma igång med att följa intressanta listor och vi fick
tillgång till Mats enorma nätverk på
twitter. Anders, @and006, följer flödet
dagligen men är inte så aktiv med
att skriva egna tweets. Själv är jag mer
aktiv och deltar regelbundet i diskussioner.
Bland annat deltar jag gärna i
#Skolchatt.
Jag har haft en enorm nytta av mitt
twittrande och fått kontakter och
kunskaper som jag aldrig hade kunnat
få annars. Jag följer diskussionen om
skolans utveckling, IKT och digitala
medier, skolledarfrågor, ledarskap
etcetera.
Ett utvidgat kollegie
Smedingeskolan har blivit känd som
en skola som ligger i frontlinjen när
det gäller l-l och skapandet av en
skola för framtiden och andra skolor
har kommit i kontakt med oss för att
komma på studiebesök, via vår synlighet
i sociala medier. Och vi kan dela
med oss och använda våra kontakter
på Twitter. Ödmjukt konstaterar jag
att nästan 500 personer finner det
intressant att följa mig, och de som jag
följer ger mig många impulser som
jag aldrig hade haft tid att leta reda på
annars.
En annan flitigt twittrande rektor
är Fredrik Andersson på Magnarpskolan
i Ängelholm, @fredrik06.
Fredrik Andersson har tagit steget
fullt ut och använder medvetet skolans
blogg och sitt eget twitterflöde
i utvecklingen och kompetensutvecklingen
mot "världens bästa skola". Han
använder också twitter som kommunikationsmedel
i kontakten med sin personal, bland annat for att visa lärarna
hur sociala medier kan fungera
samtidigt som det blir ett kollaborativt
lärande i det utvidgade kollegiet.
Fredrik länkar in sina tweets i skolans
lärplattform och det blir ett sätt
för honom att bland annat delge och
sprida artiklar och forskningsskrifter
genom länkar på ett enkelt och modernt sätt.