Carina Näslundh

Historien om KAS

Den här pjäsen handlar om ungdomsarbetslöshet och bygger på våra erfarenheter från arbetsförmedlingen", berättar Johannes Forsberg.


Johannes och Viktor Reuter, är båda 20 år. För närvarande har båda jobb, men pjäsen handlar om tiden som arbetssökande, mötet med arbetsmarknaden och arbetsförmedlingen. De har skapat den med hjälp av en nyutkommen 3D Teater, som finns på cd:n Bakom kulisserna, utgiven Liber Multimedia. Johannes och Viktors pjäs finns med på cd:n, i förkortad form.
    – På Arbetsförmedlingen lärde vi oss en del om KAS (Kontant Arbetsmarknadsstöd), fortsätter Johannes. Det uppstod en hel del absurda situationer på arbetsförmedlingen, det har vi försökt fånga. Det kan tilläggas att det i verkligheten inte är riktigt så lätt att få KAS som vi gör det till i pjäsen, framförallt finns det en lång byråkratisk pappersexercis som måste genomföras för att få inkassera KAS.
    – När vi fick möjlighet att göra en pjäs i 3D Teatern tyckte vi att det som låg närmast till hands var vår period som arbetssökande. Precis som i verkligheten där man i viss mån måste anpassa pjäsen till teaterns och skådespelarnas kapacitet försökte vi göra en rolig grej med vad vi hade.

Manus och regi, ljus och replik

– Det började med att vi skrev ett manus i datorn, berättar Johannes. Då hade vi förstås redan experimenterat en del med 3D Teatern, så vi visste hur man arbetar med den och en del om vad man kan göra i den.
    Nästa steg var att bygga upp en scen som passade. Grabbarna ville till exempel ha ett skrivbord med stora papperstravar, det klarade de genom att sätta ihop två föremål ur 3D Teaterns arkiv.
    Viktigt i pjäsen om KAS är det eviga surrandet av dörrklockan till arbetsförmedlaren. Det fanns redan ett bra ljud i arkivet, som de använde.
    Replikerna spelade de in själva i datorn med en enkel mikrofon. Det blev ganska mycket ljud, åtskilliga megabyte på hårddisken. Johannes spelar även den kvinnliga arbetsförmedlarens röst. Det understryker den absurda, Kafkaliknande stämningen i pjäsen.
    Till sist sattes alla delar samman i 3D Teatern. Manustext, aktörer och deras rörelser lades in. Därefter lades ljus och ljud. Efter en del justeringar var grabbarna nöjda.
    – Det här är skojigare än många dataspel, säger Johannes. Här skapar man ju själv, både figurerna och deras öden.
    – Vi har båda två ambitioner att göra film, så vi tyckte att det var roligt att göra en egen story och sedan kunna se den uppförd, trots att vi inte hade tillräckligt med pengar för att kunna anställa en hel teaterensemble.

Carina Näslundh


3D Teatern säljs tillsammans med Bakom kulisserna. Den presenteras på följande sidor.

Den som är intresserad av att arbeta med 3D Teatern är väl-komna att höra av sig till Rikard Hoogland på Teatertidningen, tel 08-84 92 87.
E-post: teater@teatertidningen.se
.

Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730