Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2/97
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2 SVENSKA/MULTIMEDIA
- Vi använder många sätt att presentera arbeten, berättar Eva Marssh, Forshällaskolan i Uddevalla. Multimedia ger en ny möjlighet till skaparglädje när sex- och sjuåringarna i B1C arbetar med egna sagor.
Ledare sid 7
"Vårblommor". Ill av Gunnar Jutelius, 1997.
9 HISTORIA/MULTIMEDIA
Per Höjeberg recenserar Gleerups cd-rom "Alla tiders historia". Gunnar Steiner funderar kring Libers Medieboken, s8.
Den årliga Ostkustkonferensen, s 10.
12 SVENSKA/MULTIMEDIA
Det blev en årsbok för varje elev på cd-rom när Anne Hallberg såg möjligheterna med multimedia. "Det var ett sätt jag bara måste arbeta på - multimedialt."
14 TEMA: MILJÖ MED IT
Östersjön är det som förenar skolorna - varav 60-talet svensla - i Baltic Sea Project, BSP. Intervju med Siv Sellin som leder projektet, s 14.
16 MILJÖ MED IT
Elever på Koster tar regelbundna miljöprover i samarbete med Göteborgs universitet, stödda av IT och goda ISDN-teleförbindelser, s 16.
Rungsteds gymnasium, utanför Köpenhamn, är navet i BSP's projekt om Östersjöns vattenkvalitet, s.18. Här genomför man dessutom studentprov på dator!
20 MILJÖ/INTERNET
DiU ger länkar till miljön på Internet: svenska och utländska. Här finner du också fora där du direkt kan fråga forskarna.
22 MILJÖ/MEDIER
- Vi måste satsa på hållbar utveckling, säger Per Janse, Utbildningsradion. Han arbetar med alla medier i miljöinformationen - inklusive dataspelet Agent 21. Agent 21 recenseras av både elever och lärare, se sid 26. Agenda 21: Åtgärdslista för nästa århundrade, s 28.
24 MILJÖ MED IT
Livsmiljön i den STORA STADEN möter den lilla byn, i IT-samarbetet mellan Kämpingeskolan och skolan i byn Kilpisjärvi, berättar läraren Helena Siik. - Vackert!, tycker recensenten Kristina Wiremark om multimedialt verk om våra träd, s 29.
- Intressekonflikter i miljöfrågor är centrala i det nordiska projektet MUVIN, berättar Margareta Werner, svensk koordinator, s 30.
32 INTERNET/TIDNING
A4 heter en Internettidning utgiven av klass 4A i Morö backe skola i Skellefteå. - Det är viktigt att barnen får göra något som är på riktigt, säger läraren Edith Hult.
KNUT, KK-stiftelsens arbete med att skapa ett nätverk för lärare och forskare, presenteras s 34.
DiU frågade Rinkebyskolan: hur arbetar ni med Internet?, s 36.
38 INTERNET & KUNSKAP
Vad gör eleverna egentligen med Internet?, undrade Kurt Wicke.
Några skrifter kring informationssökning recenseras, s 42 och 46.
44 INTERNET/ABC
DiU introducerar dig i konsten att söka i Internet med AltaVista, s 44.
ABC om e-post och diskussions- grupper på Internet s 48.
53 DISTANS/KUNSKAPSLYFTET
Allan Westerdahl skriver om distansutbildning och Kunskapslyftet.
Anders Blomström om villkoren för pedagogiska processen när lärarna introducerar IT för lärande, s 54.
56 SVENSKA/DRAMA/MULTIMEDIA
Två tjugoåringar sätter upp egen föreställning om KAS i nyutkommen 3D Teater. Repotage om Bakom kulisserna, multimedia kring teater och arbetet med en Strindbergsuppsättning för ungdomar.
60 MEDIAVERKSTAD/INTERNET
Wicke om några verktyg för att göra webbsidor, s 60. Tekniker för webbsidor med strömmande ljud och video, s 62. Gunnar Jutelius ger lektion två i Diu's skola i JavaScript, s 64.


Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730