Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Handledaren, en nyckelfaktor
Under
det här läsåret har vi fått ett nytt ord,
Itis-handledare, en pedagog med erfarenhet och intresse för
skolans kunskapsarbete. En handledare för kollegornas utvecklingsarbete,
där It inte är ett mål, utan en hävstång
för utvecklingen av arbetsformer och innehåll. Det
rör sig om ett tusental personer, en nyckelfaktor i utvecklingen.
Många har naturligtvis arbetat med It under en lång
period, men formerna är nya. Det handlar om formerna för
fortbildningen.
Itis är den bredaste skolsatsning som hittills gjorts inom
dataområdet i Sverige. När det första året
nu närmar sig slutet har runt tjugotusen lärare deltagit.
Datorn i utbildningen har under året lyssnat, frågat
och skrivit. Inte alla cirklar, men många, har varit framgångsrika.
Läsaren har i våra spalter kunnat följa en Itis-handledares
vardag, genom Gunilla Celens "dagbok". Nu redovisar
vi i vårens sista två nummer flera röster. Ofta
glädjande röster, nytänkande och kreativa.
Itis handlar om en storskalig utveckling av nya former för
fortbildning.
Ett centralt element är att se fortbildning som ett led i
utvecklingsarbetet, där det är lag av lärare från
en och samma arbetsplats som utvecklas. Erfarenheten visar att
det är svårt att åstadkomma utveckling med den
individuella fortbildning som dominerade i den gamla skolan. Väl
hemma på skolan igen, nöts nya ambitioner och idéer
lätt ned av vardagens tröghet. Bygger utvecklingen på
team, finns ett forum för stöd och samarbete inbyggd.
Ett annat vitalt element är att arbetet pågår
under en längre tid med omväxlande diskussion och praktik;
eget planerat utvecklingsarbete kombinerat med praktiska diskussioner
och fördjupande seminarier. Denna fortlöpande karaktär
med växling mellan praktik och teori bygger även den
på beprövad erfarenhet. Loggboken för utvecklingsarbetet
är en liten men viktig komponent i detta: ett uttryck för
att Din erfarenhet är viktig. Den är startpunkten för
tanken.
Det tredje elementet är utprövandet av former för
nätstödd fortbildning. Nu tas de första trevande,
men betydelsefulla stegen mot framtiden på detta område.
I ett samhälle präglat av kunskapsexplosion och snabb
omvandling av arbetsformer, yrkesinnehåll och former för
medborgerligt samspel krävs att vi förändras, lär
oss och utvecklas. Därför är intresset så
stort för lärande, i företag och organisationer
- inte bara i skola och högskola. Ständigt och livslångt,
inte bara i ungdomen. Nya former krävs för detta lärande,
som gör det tillgängligt. Internetmetaforer som bibliotek,
virtuella klassrum och virtuella världar, det vill säga
resor till andra erfarenhetssfärer berör just dessa
möjligheter. Därför talas det idag om e-learning.
Och därför ägnar Diu sig mycket åt diskussion
och praktik kring lärmiljöer på nätet. Vår
webbplats kring Årets Bästa Skoltidning (länk
från www.diu.se) är just ett exempel på en brett
upplagd lärmiljö på nätet.
Itis prövar alltså vägar för en nödvändig
framtid. Jag vill peka på två avgörande villkor
för att detta försök ska bli framgångsrikt.
Det lokala villkoret och det kommunala. Det lokala villkoret är
att skolledningen ger praktiskt och moraliskt stöd åt
det utvecklingsarbete som görs. Det kommunala villkoret innebär
att ansvariga på skolor och i kommuner inser att utvecklingsarbetet
förutsätter teknik. Det betyder fungerande och tillgänglig
teknik. Det nödvändiga i en fungerande organisation
för långsiktigt ansvar för tillgång och
tillförlitlighet hos teknik måste stå klar. Ta
vara på kraften!
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!