Untitled Document
Av:Jan Hylén och Anna
Ström
Skolsamarbete på Europanät
Kontakt, kommunikation och
samarbete mellan lärare och elever i de europeiska länderna
var viktiga grundstenar när det europeiska skoldatanätet
invigdes 1998.
European
Schoolnet, EUN, är en gemensam satsning av tjugotre utbildningsministerier
runt om i Europa. European Schoolnet stöds finansiellt och politiskt av
den Europeiska kommissionen. EUN är både ett ramverk för internationellt
samarbete och en resurs för europeiska skolor. Målet är att
stödja samarbetet mellan skolor på europanivå och främja
användandet av informations- och kommunikationsteknik i Europas skolor.
Lärare, skolledare och elever kan ha mycket nytta av de resurser som samlats
på EUNs webbplats.
eva, ingrid och bosse
Ett exempel på hur man som lärare kan använda
sig av det europeiska skoldatanätet är det fiktiva projekt
om Tid som beskrivs här.
Ett lärarlag bestående
av Eva, SO-lärare, Ingrid (Ma och Fy) och idrottsläraren
Bosse ansvarar för två åk 9 som under hösten
jobbar med temat Tid.
Olika aspekter av temat dryftas,
som hur mäter man tid? Är tiden linjär eller cirkulär?
Hur har tiden uppfattats i olika historiska skeden? Hur kommer
det sig att klockan samtidigt är 13.00 i Sverige men 14.00
hos en av elevernas mormor i Finland? Vem har bestämt att
det ska vara så?
Eva får i uppdrag att
tillsammans med en grupp elever kontakta observatoriet i Greenwich
i England och försöka få tag i klasser i andra
delar av Europa, som är intresserade av att arbeta med samma
tema. De går in på EUNs sektion för skolsamarbete
och tittar under avdelningen Hitta projektpartners:
www.sv.eun.org/ menu/projects/partners.html
De skriver en kort annons där
de talar om sitt intresseområde, elevernas ålder samt
Evas e-postadress. De anger också adressen till den egna
skolans hemsida. Annonsen sätts in under tjänsten för
Skicka e-post och Hitta projektpartners.
De registrerar sig också i PartBase, som är
en av de databaser för att hitta samarbetspartners som erbjuds.
Efter ett par veckor har de
fått svar från en italiensk och en irländsk skola.
Nya idéer om projektets inriktning tillkommer. Den italienska
klassen är framför allt intresserad av att eleverna
så här i inledningen av ett nytt årtusende ska
utbyta tankar om hur världsfreden kan bevaras. En av de italienska
eleverna skickar över en hel tidningsartikel på italienska
i sitt första e-postbrev. De svenska eleverna använder
en översättningsmaskin som finns under sektionen Resurser
för att få en uppfattning om artikelns innehåll:
www.sv.eun.org/menu/resources/settranslation.
html
En av de irländska lärarna
har studerat idéhistoria vid universitetet och blir ledare
för de elever som vill fördjupa sig i forna epokers
uppfattningar om tiden. De går till Virtuella skolan
och institutionen för Historia för att hitta
lämpliga Internetlänkar med mer information: www.en.eun.org/menu/vs/vs-set.html
Bosse har sett att EUN erbjuder
tips om hur man kan söka projektmedel från olika källor
till projektet, men gemensamt beslutar de sig för att avstå
från denna möjlighet eftersom de denna gång bara
vill genomföra ett mindre projekt.
Däremot tittar Eva, Ingrid
och Bosse igenom en rad exempel på andra internationella
projekt som de hittar under avdelningen Goda exempel:
www.sv.eun.org/ menu/projects/examples.html
Detta leder till att flera frågor
väcks om hur man kan planera och jobba tillsammans med lärare
från andra länder, om de använder Internet på
bästa sätt i projektarbetet, osv. Några av frågorna
hittar de svar på i Frågor och svar listan,
ett par andra skickar man som e-post till den Helpdesk
i projektfrågor som EUN erbjuder.
samarbetsytor
För samarbetet med lärarna och klasserna från
de andra länderna finns flera möjligheter. Dels kan
man få en delad Plattform för samarbete,
där man både kan diskutera och ladda upp olika dokument.
Men eftersom Eva och hennes kolleger ej känner sig så
erfarna, får de rådet att istället öppna
ett eget Diskussionsforum tillsammans med de övriga
projektdeltagarna: www.sv.eun.org/menu/ projects/tools.html
Genom en enkel ansökan
till EUN-kontoret öppnas detta forum, som projektet sedan
har fri tillgång till med hjälp av ett lösenord.
Ingrid, som är den mest
tekniskt intresserade av de tre, ser också att det under
avdelningen Verktyg finns ett Projekthotell
där man med mycket enkla medel kan publicera projektets resultat:
www.sv.eun.org/menu/projects/ set-tools-publishing.html
Det innebär att skolorna
gemensamt kan skapa en hemsida som successivt fylls med bilder,
texter och ljudfiler under arbetets gång. Efter sex veckors
arbete har de tre skolorna skapat en innehållsrik hemsida
om Tiden. De tar kontakt med koordinatorn för Historia
inom Virtuella skolan, som lägger en länk
till deras hemsida, så att andra skolor kan ha glädje
av deras arbete.
för lärare av lärare
Europeiska skoldatanätet är alltså ett ramverk
som innefattar en lång rad projekt och aktiviteter. Två
av de största projekten är Virtual school och My Europe.
Virtual School är en virtuell
skola utan elever, men med 110 europeiska lärare som producerar
material på Internet som lärare kan ta del av. Det
är en mötesplats på nätet där besökaren
finner aktuella artiklar, idéer, projekt och undervisningsmaterial
från lärare, skolledare och lärarutbildare på
skolor samt universitet i hela Europa.
Skolan har 19 virtuella ämnes-
och temarum, Departements, ledda av europeiska lärarlag.
Lärarna producerar, redigerar och framställer de webbplatser
som tillsammans bildar Virtual School. Den europeiska dimensionen
finns här helt naturligt och lärarlagen utgör också
mänskliga nätverk med stor spridning i Europa.
De ämnen som finns med
är: Art, Chemistry, Civics, Culture, Economics, English,
Environmental Siences, French, Geography, History, Library, Mathematics,
Media, Physical Education, Physics, Primary Education, Principal,
Spanish och Special Needs Education. Ett ämne som kommer
under våren är: Music.
I Virtual School kan lärare
hitta idéer, projekt och material för sina egna ämnen
och områden. I rummen ges vidare möjlighet att dela
med sig av erfarenheter och idéer till lärarkollegor
inom Europa. Det finns även diskussionsforum samt mailinglistor
för att få information om olika ämnen.
Utmaningen ligger i att utveckla
de olika ämnesrummen så att de blir intressanta för
både elever, lärare, lärarutbildare och lärarelever.
Här skall man kunna vidare utvecklas som lärare och
ge sina elever tillgång till nytt material via Internet.
My Europe är ett projekt
för lärare att föra in den europiska dimensionen
i klassrummet. Här finns också all tänkbar information
om europeiska institutioner, europeiska val, länder och regioner
i Europa, medborgarskapsfrågor och EMU.
Jan Hylén och
jan@hylen@swipnet.se
Anna Ström
anna.strom@education.ministry.se
länkar.artikel
Europeiska skoldatanätet: www.eun.org
Virtual School: www.en.eun.org/vs/
My Europe: www.eun.org/myeurope
Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!