Untitled Document

Av:Jan Hylén och Anna Ström

 

Skolsamarbete på Europanät

Kontakt, kommunikation och samarbete mellan lärare och elever i de europeiska länderna var viktiga grundstenar när det europeiska skoldatanätet invigdes 1998.

 

European Schoolnet, EUN, är en gemensam satsning av tjugotre utbildningsministerier runt om i Europa. European Schoolnet stöds finansiellt och politiskt av den Europeiska kommissionen. EUN är både ett ramverk för internationellt samarbete och en resurs för europeiska skolor. Målet är att stödja samarbetet mellan skolor på europanivå och främja användandet av informations- och kommunikationsteknik i Europas skolor. Lärare, skolledare och elever kan ha mycket nytta av de resurser som samlats på EUNs webbplats.

eva, ingrid och bosse
Ett exempel på hur man som lärare kan använda sig av det europeiska skoldatanätet är det fiktiva projekt om Tid som beskrivs här.

Ett lärarlag bestående av Eva, SO-lärare, Ingrid (Ma och Fy) och idrottsläraren Bosse ansvarar för två åk 9 som under hösten jobbar med temat Tid.

Olika aspekter av temat dryftas, som hur mäter man tid? Är tiden linjär eller cirkulär? Hur har tiden uppfattats i olika historiska skeden? Hur kommer det sig att klockan samtidigt är 13.00 i Sverige men 14.00 hos en av elevernas mormor i Finland? Vem har bestämt att det ska vara så?

Eva får i uppdrag att tillsammans med en grupp elever kontakta observatoriet i Greenwich i England och försöka få tag i klasser i andra delar av Europa, som är intresserade av att arbeta med samma tema. De går in på EUNs sektion för skolsamarbete och tittar under avdelningen ”Hitta projektpartners”:
www.sv.eun.org/ menu/projects/partners.html

De skriver en kort annons där de talar om sitt intresseområde, elevernas ålder samt Evas e-postadress. De anger också adressen till den egna skolans hemsida. Annonsen sätts in under tjänsten för ”Skicka e-post” och ”Hitta projektpartners”. De registrerar sig också i ”PartBase”, som är en av de databaser för att hitta samarbetspartners som erbjuds.

Efter ett par veckor har de fått svar från en italiensk och en irländsk skola. Nya idéer om projektets inriktning tillkommer. Den italienska klassen är framför allt intresserad av att eleverna så här i inledningen av ett nytt årtusende ska utbyta tankar om hur världsfreden kan bevaras. En av de italienska eleverna skickar över en hel tidningsartikel på italienska i sitt första e-postbrev. De svenska eleverna använder en översättningsmaskin som finns under sektionen Resurser för att få en uppfattning om artikelns innehåll:
www.sv.eun.org/menu/resources/settranslation. html

En av de irländska lärarna har studerat idéhistoria vid universitetet och blir ledare för de elever som vill fördjupa sig i forna epokers uppfattningar om tiden. De går till ”Virtuella skolan” och institutionen för ”Historia” för att hitta lämpliga Internetlänkar med mer information: www.en.eun.org/menu/vs/vs-set.html

Bosse har sett att EUN erbjuder tips om hur man kan söka projektmedel från olika källor till projektet, men gemensamt beslutar de sig för att avstå från denna möjlighet eftersom de denna gång bara vill genomföra ett mindre projekt.

Däremot tittar Eva, Ingrid och Bosse igenom en rad exempel på andra internationella projekt som de hittar under avdelningen ”Goda exempel”:
www.sv.eun.org/ menu/projects/examples.html

Detta leder till att flera frågor väcks om hur man kan planera och jobba tillsammans med lärare från andra länder, om de använder Internet på bästa sätt i projektarbetet, osv. Några av frågorna hittar de svar på i ”Frågor och svar” listan, ett par andra skickar man som e-post till den ”Helpdesk” i projektfrågor som EUN erbjuder.

samarbetsytor
För samarbetet med lärarna och klasserna från de andra länderna finns flera möjligheter. Dels kan man få en delad ”Plattform för samarbete”, där man både kan diskutera och ladda upp olika dokument. Men eftersom Eva och hennes kolleger ej känner sig så erfarna, får de rådet att istället öppna ett eget ”Diskussionsforum” tillsammans med de övriga projektdeltagarna: www.sv.eun.org/menu/ projects/tools.html

Genom en enkel ansökan till EUN-kontoret öppnas detta forum, som projektet sedan har fri tillgång till med hjälp av ett lösenord.

Ingrid, som är den mest tekniskt intresserade av de tre, ser också att det under avdelningen ”Verktyg” finns ett ”Projekthotell” där man med mycket enkla medel kan publicera projektets resultat:
www.sv.eun.org/menu/projects/ set-tools-publishing.html

Det innebär att skolorna gemensamt kan skapa en hemsida som successivt fylls med bilder, texter och ljudfiler under arbetets gång. Efter sex veckors arbete har de tre skolorna skapat en innehållsrik hemsida om Tiden. De tar kontakt med koordinatorn för ”Historia” inom ”Virtuella skolan”, som lägger en länk till deras hemsida, så att andra skolor kan ha glädje av deras arbete.

för lärare av lärare
Europeiska skoldatanätet är alltså ett ramverk som innefattar en lång rad projekt och aktiviteter. Två av de största projekten är Virtual school och My Europe.

Virtual School är en virtuell skola utan elever, men med 110 europeiska lärare som producerar material på Internet som lärare kan ta del av. Det är en mötesplats på nätet där besökaren finner aktuella artiklar, idéer, projekt och undervisningsmaterial från lärare, skolledare och lärarutbildare på skolor samt universitet i hela Europa.

Skolan har 19 virtuella ämnes- och temarum, ”Departements”, ledda av europeiska lärarlag. Lärarna producerar, redigerar och framställer de webbplatser som tillsammans bildar Virtual School. Den europeiska dimensionen finns här helt naturligt och lärarlagen utgör också mänskliga nätverk med stor spridning i Europa.

De ämnen som finns med är: Art, Chemistry, Civics, Culture, Economics, English, Environmental Siences, French, Geography, History, Library, Mathematics, Media, Physical Education, Physics, Primary Education, Principal, Spanish och Special Needs Education. Ett ämne som kommer under våren är: Music.

I Virtual School kan lärare hitta idéer, projekt och material för sina egna ämnen och områden. I rummen ges vidare möjlighet att dela med sig av erfarenheter och idéer till lärarkollegor inom Europa. Det finns även diskussionsforum samt mailinglistor för att få information om olika ämnen.

Utmaningen ligger i att utveckla de olika ämnesrummen så att de blir intressanta för både elever, lärare, lärarutbildare och lärarelever. Här skall man kunna vidare utvecklas som lärare och ge sina elever tillgång till nytt material via Internet.

My Europe är ett projekt för lärare att föra in den europiska dimensionen i klassrummet. Här finns också all tänkbar information om europeiska institutioner, europeiska val, länder och regioner i Europa, medborgarskapsfrågor och EMU.

 

Jan Hylén och
jan@hylen@swipnet.se
Anna Ström
anna.strom@education.ministry.se


länkar.artikel
Europeiska skoldatanätet: www.eun.org
Virtual School: www.en.eun.org/vs/
My Europe: www.eun.org/myeurope


Datorn i Utbildningen nr 3 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010506