Untitled Document

av: Carina Näslundh,
e-post:
carina.naslundh@canit.se

 

Skriva själv, kopiera
eller klippa och klistra

Fuskat har elever gjort i alla tider och på olika sätt. Med hjälp av Internet är det lättare än någonsin tidigare att kopiera, men det är också lättare att – via Internet – avslöja fuskaren.

Men bäst är, självfallet, att inte ge utrymme för kopiering. Och det är en pedagogisk uppgift att hitta rätt arbetssätt och utmana nyfikenheten.

Elever publicerar sina skolarbeten på de olika skolarbetssajterna på Internet. Andra elever plagierar arbetena och lärarna är chanslösa. Det budskapet har trummats ut via medierna under våren. Ett företag har slagit mynt av problemet och säljer en sökmotor för skolarbeten till landets skolor. Frågan är om ökad kontroll är lösningen på problemet.

tydliga uppgifter
– När lärarna ger tydliga och avgränsade uppgifter och följer upp arbetet under gång minskar risken för att eleverna plagierar skolarbeten på Internet. Det menar Niklas Nordlund, som står bakom Skolweb (www.skolweb.nu), en av de största svenska skolarbetssajterna.

Det är också viktigt att lärarna talar om att de är medvetna om att skolarbetsplatserna finns, det verkar avskräckande på presumtiva fuskare menar Niklas. Hans egna lärare på gymnasiet uppmanade eleverna att besöka skolarbetsplatserna och titta på de arbeten som fanns där för att få idéer och uppslag och se hur andra tacklat olika ämnen.

lusten att bli publicerad
Bakgrunden till Skolweb var att Niklas när han gick på högstadiet hade gjort
några arbeten som han var nöjd med och gärna ville publicera på nätet. I kombination med nyvunna kunskaper i html-kodning blev det en webbplats med hans egna skolarbeten. Efter hand kom idén att också publicera andras arbeten och Niklas är övertygad om att det är lusten att bli publicerad som driver de flesta som skickar sina arbeten till hans skolarbetsplats.

Niklas egna erfarenhet från sin skoltid är att det var enklare att fuska genom att kopiera arbeten på Internet på högstadiet, på gymnasiet var uppgifterna mer avgränsade och lärarna följde hela tiden upp hur arbetet gick och vad eleverna hade gjort.

I dag har Skolweb växt och innehåller förutom närmare 1 700 elevarbeten också länktips, skolnyheter, tips kring uppsatsskrivande, presentationer och en hel del annat. Skolweb är tillsammans med Mimers Brunn, med drygt 1 000 elevarbeten, två stora svenska skolarbetssajter som aktivt sökt kontakt med lärare. Och då handlar det både om att motverka kopiering och att få lärarna att se skolarbetssajterna som resurser i skolarbetet. På Skolweb finns till exempel en ny avdelning ”stoppa fusket”. Den kom till efter det att flera lärare hört av sig till Niklas och bett om tips. Att skolarbetssajterna är välbesökta råder inget tvivel om, bara Skolweb har 2000 unika besökare per dag.

får inspiration och tips
En flitig besökare på Skolweb och Mimers Brunn är Camilla Holm, 18 år, som går andra året på det Naturvetenskapliga programmet på Thorildsplans gymnasium i Stockholm.

–Det ger perspektiv att se vad andra tänkt, ibland har dom tagit upp saker som man själv inte tänkt på. Särskilt när man ska skriva recensioner, då är det bra att få nya infallsvinklar. Det är också bra att se vilka källor andra har använt, de kanske har hittat något man själv har missat.

Även om Camilla tror att det är fler än man tror som fuskar har hon svårt att tänka sig att någon i hennes egen klass plagierar arbeten på nätet.

– Lärarna har alldeles för mycket koll för att någon skulle komma undan med det. De vet ju hur man skriver och uttrycker sig och skulle märka om man tagit någon annans arbete.

På högstadiet var det annorlunda. Där skröt en del av klasskamraterna om hur lätt det var att plagiera och att det bara var fånigt att ägna en massa tid åt att skriva egna arbeten när det var så lätt att kopiera, och de kom undan med det. Men det märktes senare, på proven.

Camillas recept mot kopieringsfusk stämmer väl överens med Niklas.

– Om lärarna ger uppgifter där man måste tänka mer själv finns det inte så stora chanser att kopiera andras arbeten. I stället för att bara ge som uppgift att skriva ett arbete om Strindbergs liv kan de ju säga att man också ska skriva vad man själv tycker om Strindberg och motivera det, säger Camilla.

Citat från diskussion om fusk på Mimers Brunn

" En sån här site skrämmer så klart lärare utan koll på tekniken. Men om läraren förstår vad det handlar om, så är det här bara ytterligare en källa till material.

Jag tycker det är fusk om man printar och skriver under. Men de som gör det brukar torska, lärare vet ofta elevens ordförråd...då frågar man bara ”Jaha du Lisa...vill du utveckla dina tankar kring ett altruistiskt förhållningssätt?”

Men att ta ideér eller material och hänvisa till det som (en tämligen osäker) källa, är ju jättebra. Jag tänker mig att man ser en intressant koppling och kan söka efter en mer säker källa, vilket ju är lättare när man vet exakt vad man söker.

Dessutom är det ju kul att NÅN mer än läraren läser det man gjort, bara det kan ju sporra extra...att bli nerladdad och nästan känd...

upmärksamma lärare
På Rudbecksskolan, en gymnasieskola i Örebro, upptäcktes det första fallet av Internetfusk redan i mitten av 1990-talet. En elev hade kopierat ett arbete från nätet, skrivit ditt sitt egetn namn, men uppenbarligen glömt bort att själv läsa igenom det. Mitt i texten stod att läsa: ”Detta har vi tidigare behandlat på universitetet i Umeå”. Fuskaren var fast och lärarkåren väckt. En systematik kontroll av 200 elevarbeten gav resultat, 12 fuskare upptäcktes och skolan skärpte sin kontroll av inlämnade arbeten.

Under åren som gått har man pratat mycket om Internet och källkritik på skolan, haft studiedagar för lärarna om hur man hittar Internetfusk och det finns ett gemensamma riktlinjer för hur skolan ska hantera fusk via Internet. Och lärarna är uppmärksamma.

skolans ansvar
Per Åsberg undervisar bland annat i engelska och brukar nu och då ta en hög med arbeten och gå igenom och söka efter fraser ur arbetet på Internet. Varje gång hittar han några som har kopierat, kanske inte hela arbeten, men delar,

– Det verkar ibland som om en del elever inte förstår att man ska använda sig av egna ord. De ser själva klippandet och hoppusslandet som det viktiga. Det är allvarligt och förvånande. Och det krävs att vi arbetar med hur man bearbetar information.

Per Åsberg menar att skolan också får ta på sig en del av ansvaret.

– Skolan måste på ett tidigt stadium tala med eleverna om vad det innebär att göra ett skriftligt arbete. Det har blivit lite för stor fokusering på att söka och leta sig fram till information. Det är lika intressant att lära sig att bearbeta den information man hittar.

Att kunna presentera ett arbete man gjort själv och skrivit med egna ord är roligt och ger självkänsla, påpekar Per. Men det finns också andra skäl mot att kopiera, det är ojuste mot de kamrater som suttit och kämpat med uppgiften, man lär sig sällan någonting på att kopiera och dessutom är det ett brott mot upphovsrättslagen att ta någon annans arbete och sätta sitt eget namn under.

rätt mix av uppgifter
Per Åsberg pekar också på att kontroll inte är enda sättet att motverka plagiering. Det är inte allt för svårt att ge uppgifter som förebygger fusk, som lärare måste man hitta den rätta mixen av olika uppgifter för eleverna: Ge dem möjlighet att uttrycka egna åsikter, göra jämförelser och sammanfattningar. Ett annat sätt är att ge eleverna möjlighet att muntligt försvara eller presentera sitt arbete. Då märks det snabbt om eleven inte behärskar området.

Lärarnas datorvana är fortfarande skiftande och det är ett problem menar Per Åsberg. Ett grundkrav borde vara att alla behärskar grunderna i hur man söker kunskap på Internet. Många låter sina elever arbeta med Internet, men kan inte själva. Det finns all anledning att se till att lärarna har grundläggande datorvana – det bör tillhöra allmänbildningen. När det gäller att kontrollera ett inlämnat arbete är det oftast bara att ta ett stycke ur texten och stoppa in i en lämplig sökmotor, och det borde alla behärska.

språket avslöjar plagiat
Kristoffer Trappe Svennige är NO-lärare på högstadiet på Lerbäcksskolan i Lund.

– I NO har vi inte så många längre arbeten som eleverna skriver. Men jag brukar alltid ge ett antal förutbestämda rubriker och sedan ställa några frågor till varje rubrik, som de måste besvara. Då är det i det närmaste omöjligt för dem att hitta ett arbete på Internet som både innehåller rätt rubriker och besvarar mina frågor, säger Kristoffer Trappe Svennige.

Ofta syns det också tydligt när eleverna har kopierat delar av arbeten, språket avslöjar dem. Kristoffer brukar då konsultera läraren i svenska som känner elevernas språk bättre.

engagerade elever
– När eleverna ska göra så många självständiga arbeten som de ofta gör i dag måste de vara engagerade, säger Anette Holmqvist, projektledare för Kolla källan på Skolverket.

– Uttråkade elever som inte förstår varför de ska göra en uppgift kan frestas att fuska.

Lärarens förmåga att ge intresseväckande uppgifter blir allt viktigare. Anette tar Strindberg som exempel.

– Det finns flera tusen arbeten om Strindberg på Internet. Då gäller det att väcka eleverna nyfikenhet, be dem göra jämförelser och problematisera.

Men om skadan redan är skedd, då är Internet och olika sökmotorer ett utmärkt sätt att kontrollera om eleven har plagierat eller ej.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se


Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020428