Untitled Document Text: Carina Näslundh,
E-post: carina.naslundh@diu.se

 

Förstaklassare med koll på orden

De skriver, diskuterar och samarbetar förstaklassarna i Löderups skola på Österlen, ett par mil öster om Ystad. De skriver sagor, berättelser, faktatexter och gör gemensamma utvärderingar digitalt med hjälp av datorerna och den interaktiva tavlan. Och de läser. Egna texter, varandras texter och läseböcker. En bok i veckan. Den traditionella läseboken ser inte deras lärare Helena Persson någon större nytta med. Hon prioriterar böcker som väljs utifrån varje barns förutsättningar och intresse.

Den dag DIU är på besök hos ettorna i Löderups skola finns det gott om datorer i klassrummet. Vagnen med skolans bärbara datorer har bokats och i grupper om två och två visar barnen allt vad de brukar jobba med när de skriver sig till läsning på datorn.

– I dag ska vi skriva om naturen och planeterna, säger klassens lärare Helena Persson.

Nike och Gry är snabbt igång med en lång text om planeter och astronauter. Just astronauter är definitivt svårt att stava till och de ljudar ordet, diskuterar och testar med olika stavningar för att försöka få det rätt. Båda två gillar att skriva och en stor fördel med att skriva på datorn är att man slipper få ont i händerna. Längre texter blir det också, det är de överens om.

Jakob och Lias är igång med en saga med hjälp av webbverktyget Storybird som gjort succé i klassen. De letar bilder och diskuterar med inlevelse kring sagans upplägg och vad de ska skriva. Men även om de gillar Storybird är den stora favoriten att skriva i Todaysmeet, ett twitterliknande webbverktyg som klassen använder varje fredag för att utvärdera veckan. Då diskuterar barnen veckan i skriftlig form och deras korta kommentarer visas på klassrummets interaktiva tavla.

– Då kan alla se vad man skriver och så kan vi svara på Helenas frågor. Det är allra roligast, säger Jakob.

Måste vi skriva på svenska?
Att stava rätt är svårt, tycker flera i klassen och Helena berättar att just stavning varit uppe till diskussion flera gånger. Varför kan man inte stava på skånska? Helenas argument om att alla ska förstå vad man skriver har inte barnen riktigt tagit till sig. Det räcker väl att de själva förstår – i klassen.

Helena startade med arbetssättet att skriva sig till läsning på datorn inspirerad av Erica Lövgrens bok Med datorn som skrivverktyg - språk, motorik och bokstavsformer.

– I början var det kaos, säger Helena. Två datorer har ingen nätuppkoppling och ingen kontakt med skrivaren, så jag sprang fram och tillbaka med barnens texter på usb-minnet.

Nu har barnen lärt sig att vänta på sin tur, diskutera med sin skrivarkompis och skrivlusten är stor.

– Just samarbetet mellan barnen är viktigt. Jag tror inte att en egen dator är optimalt i första klass.

Skeptiska föräldrar
När föräldrarna i höstas fick reda på att deras barns lärare tänkte arbeta utan läsebok och utan att börja bokstavsträning med papper och penna var de inte odelat positiva.

– Jag fick stå på mig, säger Helena. Men de märkte hur fort barnen Efter skrivandet är det dags för klassen att samlas kring högläsning och bokprat. började läsa och skriva. Innan jul läste alla barn i klassen och nu läser de en bok i veckan, förutom sina egna och kamraternas texter.

Joachim Thornström samordnar Skriva sig till läsning 2.0 i Ystad:

– Det roligaste för mig som ansvarig är att se och höra alla diskussioner som förs på nätverksmötena och att hälften av pedagogerna även vågat börja blogga om sina upplevelser på bloggen Vi lär varandra. Jag hoppas på en ännu större uppslutning av pedagoger när vi fortsätter arbetet i höst, men det viktigaste är inte antalet pedagoger, utan att de som är med lär sig tillsammans med eleverna och vågar dela med sig av vad de gör.

 

Carina Näslundh


Klassens blogg: http://korta.nu/loderup

Webbverktyg som används i Ystad
Utbudet av webbtjänster för film, kommunikation, bildhantering, ljud mm på Internet är i det närmaste oändligt. Att välja rätt är inte definitivt inte lätt. Det som däremot är lätt är att hamna i ett oändligt letande och konstant prövande av nya verktyg. I Ystads satsning på Skriva sig till läsning 2.0 har ett antal verktyg valts ut som de medverkande lärarna arbetar med och utforskar tillsammans med varandra och med sina elever. Ystadslärarnas arbete kan du följa på bloggen: http:// vilarvarandra.skolbloggen.se/

Storybird, storybird.com
Storybird är en sajt för att producera sagor och berättelser. Det finns fullt med härliga illustrationer och stora möjligheter att samarbeta med andra. Ingela Clarin i Malmö har gjort en Pim-femma om Storybird: http://sites. google.com/site/hurfunkarstorybird

TodaysMeet, todaysmeet.com
Todaysmeet är ett enkelt sätt att via webben göra gemensamma anteckningar, ge feedback, samla fakta, uttrycka åsikter, eller sammanfatta det som sägs och sker i rummet.

Wordle, www.wordle.net
En rolig och enkel webbtjänst som skapar ordmoln av en text, till exempel en sång, kursmålen, en dikt ....

Voki, www.voki.com
Voki är ett verktyg där du enkelt skapar olika karaktärer. Du kan också spela in en röst så att karaktären pratar. Går sedan att publicera på nätet.

Animoto, www.animoto.com/education
En onlinetjänst på webben för att göra bildspel, med flera olika funktioner och musikmöjligheter. Kan bäddas in direkt på hemsidor och bloggar, eller dela med sig av dem på Facebook.

Glogster, www.edu.glogster.com
I Glogster skapar du en digital scrapbook av text, bild, ljud och film. Emma Wingqvist Rödjer har gjort en guide till att komma igång med Glogster i skolan: http://sites.google.com/ site/glogsterswedish

YouTube, www.youtube.com
För att publicera filmer på nätet och lägga in i bloggar med mera.

Mejl
Att få och lämna uppgifter via mejl är ett sätt att tidigt komma igång med denna kommunikationsform.



Datorn i Utbildningen nr 3-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110425