Täby satsar på egen dator:
Eget ansvar och ökad flexibilitet
– I vår kommun får eleverna arbeta
med skolarbetet när de vill och på vilken
plats de vill. De kan även fritt välja
vilka datorprogram och tjänster de vill
använda i skolarbetet, det är dock en
frihet med eget ansvar, säger Homar
Kadir, utbildningschef i Täby kommun.
Täby kommun har en lite annorlunda
syn på användandet av IT och datorer,
eleverna är fria att använda tekniken
på de sätt som de själva tycker är mest
effektivt och kreativt. Dock är det en
frihet med eget ansvar för eleverna.
Eleverna kan bland annat jobba utanför
klassrummet under lektionstid, till
exempel sitta i cafeterian och arbeta
med olika projekt.
– På nätet finns massor av information,
skolans roll i detta är att
stödja eleverna i att använda digitala
media, att hjälpa dem att sålla och att
söka efter information på ett effektivt
sätt Vi skall skapa goda förutsättningar
för elevernas utveckling,
inte begränsa deras möjligheter att
utforska nätet och ny teknologi, säger
Homar Kadir.
Målbilden för Täby kommun är att
alla elever och lärare skall ha en egen
dator.
– Vi försökte titta på olika lösningar
för att både kunna finansiera
detta och kunna effektivt arbeta med
1-1. En nyckelfråga var vilka behov
som skolan hade och hur vi kunde
stödja dessa behov. Då lärandet pågår
överallt och hela tiden, ville vi ha en
lösning som följer med eleven under
hela dygnet och under hela veckan,
säger Leif Eriksson, kommunens cio.
En lösning på detta blev att kommunen
har leasat infrastruktur som
datorer och nätverk, och ökat fokus
på sin kärnverksamhet. Skolorna kan
fritt välja plattform, både pc eller mac
kan användas.
På Åva gymnasium har kommunen
via Telenor ordnat publika surfzoner
på skolan, och utanför skolans
väggar används 3g-nätet. Eleverna når
sina tjänster och applikationer via nätet,
i det så kallade molnet. Datorerna
är helt öppna, det är endast etiska restriktioner
kring användningen.
– Man kan säga IT-avdelningen
går från att vara en systemleverantör
till att vara en tjänsteleverantör, men
vi har fortfarande en IT-avdelning.
Vi köper många tjänster på marknaden
och har trimmat våra tjänster
som levereras av IT-avdelningen. Att
använda marknadskrafterna har varit
ett sätt att komma vidare inom vår
verksamhet, menar Leif Eriksson.
Ibland ser man exempel på att
skolans behov inte står i direkt
centrum när kommunen väljer
väg för tekniken. Det är en svår
balansgång mellan säkerhet och
öppenhet, valfrihet och teknikstyrning
samt tillgång och ekonomi.
Leif Ericssons tror att hans bakgrund
från näringslivet har gjort att han som
cio har sett mer affärsmässigt på ITverksamheten
inom kommunen. Man måste se potentialen i IT-verksamheten
och verksamhetsnyttan, titta på
behov och hantera risker, säger Leif
Eriksson.
Strukturen ökar i lärandet
Det största värdet av kommunens
arbete med en egen dator till eleverna
är att eleverna upplever att strukturen
ökar i lärandet. De upplever att de har
lättare att hitta information och att
systematisera sitt skolarbete. Det blir
därmed lättare och mer stimulerande
att lära sig. Arbetet med datorerna
uppmuntrar nyfikenheten hos både
lärare och elever. IT ger möjlighet till
nya sätt att lära sig, och nya sätt att
utbilda.
Öppenheten och valfriheten
kopplat till infrastrukturen verkar ha
varit en framgångsfaktor för kommunen.
Att kommunen till exempel
låtit eleverna ta med datorerna hem
har ökat användningen och nyttan av
satsningen. Eleverna kan till och med
ta med sig sin hemdator till skolan,
om den skulle vara bättre än den som
skolan tillhandahåller. Skolan kräver
bara att elevernas hemmadator i så fall
skall ha ett 3g-modem, en webbläsare
samt ha ett uppdaterat program för antivirus.
Kommunen blandar netbooks
och tyngre cad-datorer i skolan för att
kunna tillgodose elevernas olika behov.
På grundskolorna börjar kommunen
nu med samma koncept som för
gymnasieskolan, även om de yngre
eleverna inte tros ha lika stort behov
av 3g-moden. Kommunen börjar med
de årskurser där eleverna normalt är
mer datorvana, det vill säga med de
äldre åldrarna på grundskolan.
– I vår kommun är många överens
om värdet av IT och en-till-en, detta
stärker oss i vår fortsatta arbete. Vi är
nu nära vår vision att alla elever skall
få en egen dator, och detta kommer
att driva på utvecklingen av det pedagogiska
arbetet i skolan, säger Homar
Kadir.