Untitled Document Text: Torbjörn Skarin
E-post: torbjorn.skarin@metamatrix.se

 

Täby satsar på egen dator:
Eget ansvar och ökad flexibilitet

– I vår kommun får eleverna arbeta med skolarbetet när de vill och på vilken plats de vill. De kan även fritt välja vilka datorprogram och tjänster de vill använda i skolarbetet, det är dock en frihet med eget ansvar, säger Homar Kadir, utbildningschef i Täby kommun.

Täby kommun har en lite annorlunda syn på användandet av IT och datorer, eleverna är fria att använda tekniken på de sätt som de själva tycker är mest effektivt och kreativt. Dock är det en frihet med eget ansvar för eleverna. Eleverna kan bland annat jobba utanför klassrummet under lektionstid, till exempel sitta i cafeterian och arbeta med olika projekt.

– På nätet finns massor av information, skolans roll i detta är att stödja eleverna i att använda digitala media, att hjälpa dem att sålla och att söka efter information på ett effektivt sätt Vi skall skapa goda förutsättningar för elevernas utveckling, inte begränsa deras möjligheter att utforska nätet och ny teknologi, säger Homar Kadir.

Målbilden för Täby kommun är att alla elever och lärare skall ha en egen dator.

– Vi försökte titta på olika lösningar för att både kunna finansiera detta och kunna effektivt arbeta med 1-1. En nyckelfråga var vilka behov som skolan hade och hur vi kunde stödja dessa behov. Då lärandet pågår överallt och hela tiden, ville vi ha en lösning som följer med eleven under hela dygnet och under hela veckan, säger Leif Eriksson, kommunens cio.

En lösning på detta blev att kommunen har leasat infrastruktur som datorer och nätverk, och ökat fokus på sin kärnverksamhet. Skolorna kan fritt välja plattform, både pc eller mac kan användas.

På Åva gymnasium har kommunen via Telenor ordnat publika surfzoner på skolan, och utanför skolans väggar används 3g-nätet. Eleverna når sina tjänster och applikationer via nätet, i det så kallade molnet. Datorerna är helt öppna, det är endast etiska restriktioner kring användningen.

– Man kan säga IT-avdelningen går från att vara en systemleverantör till att vara en tjänsteleverantör, men vi har fortfarande en IT-avdelning. Vi köper många tjänster på marknaden och har trimmat våra tjänster som levereras av IT-avdelningen. Att använda marknadskrafterna har varit ett sätt att komma vidare inom vår verksamhet, menar Leif Eriksson.

Ibland ser man exempel på att skolans behov inte står i direkt centrum när kommunen väljer väg för tekniken. Det är en svår balansgång mellan säkerhet och öppenhet, valfrihet och teknikstyrning samt tillgång och ekonomi. Leif Ericssons tror att hans bakgrund från näringslivet har gjort att han som cio har sett mer affärsmässigt på ITverksamheten inom kommunen. Man måste se potentialen i IT-verksamheten och verksamhetsnyttan, titta på behov och hantera risker, säger Leif Eriksson.

Strukturen ökar i lärandet
Det största värdet av kommunens arbete med en egen dator till eleverna är att eleverna upplever att strukturen ökar i lärandet. De upplever att de har lättare att hitta information och att systematisera sitt skolarbete. Det blir därmed lättare och mer stimulerande att lära sig. Arbetet med datorerna uppmuntrar nyfikenheten hos både lärare och elever. IT ger möjlighet till nya sätt att lära sig, och nya sätt att utbilda.

Öppenheten och valfriheten kopplat till infrastrukturen verkar ha varit en framgångsfaktor för kommunen. Att kommunen till exempel låtit eleverna ta med datorerna hem har ökat användningen och nyttan av satsningen. Eleverna kan till och med ta med sig sin hemdator till skolan, om den skulle vara bättre än den som skolan tillhandahåller. Skolan kräver bara att elevernas hemmadator i så fall skall ha ett 3g-modem, en webbläsare samt ha ett uppdaterat program för antivirus. Kommunen blandar netbooks och tyngre cad-datorer i skolan för att kunna tillgodose elevernas olika behov.

På grundskolorna börjar kommunen nu med samma koncept som för gymnasieskolan, även om de yngre eleverna inte tros ha lika stort behov av 3g-moden. Kommunen börjar med de årskurser där eleverna normalt är mer datorvana, det vill säga med de äldre åldrarna på grundskolan.

– I vår kommun är många överens om värdet av IT och en-till-en, detta stärker oss i vår fortsatta arbete. Vi är nu nära vår vision att alla elever skall få en egen dator, och detta kommer att driva på utvecklingen av det pedagogiska arbetet i skolan, säger Homar Kadir.

 

Torbjörn Skarin
E-post: torbjorn.skarin@metamatrix.se





Datorn i Utbildningen nr 3-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110425