Untitled Document Text: Torbjörn Skarin
E-post: torbjorn.skarin@metamatrix.se

 

Åva gymnasium, Täby:
Lärarna blir allt viktigare

Täby kommun har under ett par år satsat på 1-1 för elever och lärare inom gymnasieskolan. Men det handlar inte om något vanligt projekt, utan satsningen på 1-1 ses som ett stöd för skolornas allmänna pedagogiska utveckling och ett sätt att främja högre måluppfyllelse.

På Åva gymnasium i Täby har man sedan ett år tillbaka börjat arbeta med 1-1 lärande för elever och lärare. Lärarna var först ut med att få bärbara datorer och nu har alla elever på årskurs 1 och 2 fått en egen dator. Detta års elever på årskurs tre har endast tillgång till lånedatorer via skolans öppna lärcentra. Från hösten 2011 kommer samtliga elever på skolan att ha en egen dator.

Åva gymnasium har ingen dokumenterad strategi kring IKT, utan de ser satsningen på egen dator som ett sätt att arbeta med den pedagogiska utvecklingen i allmänhet. Det är en del av skolans satsning på att få bättre resultat och högre måluppfyllelse. Skolan ser inte detta som ett projekt utan som en del av den normala pedagogiska utvecklingen.

Lärande på nya sätt
– Det som är annorlunda med IT och en-till-en-lärande är att eleverna lär sig saker på nya sätt nu, och vi måste vara en del av det moderna samhället, säger Henrik Mattisson, rektor på Åva gymnasium.

– Lärarens roll blir nu än viktigare, det kräver mycket god lärarkompetens på vår skola, både som kunskapskälla och som stöd i lärprocessen.

Enligt Henrik Mattisson har det varit en sund skepsis från vissa lärare när man har funderat varför man skall arbeta med datorer och på vilket sätt. En viktig förutsättning för skolans arbete med egen dator är att personalen tidigare har kompetensutvecklat inom Skolverkets Pim-satsning. Trots detta har det varit stora individuella variationer bland lärarna när det gäller kompetens kring datorer och användandet av digitala media.

En utmaning för skolan har varit att få alla lärare att ta till sig verktyget. För vissa ämnen har det varit lättare för lärarna att börja jobba med datorerna. I matematik och naturvetenskap arbetar man ofta mer efter den pappersbaserade läroboken än i samhällskunskap där informationen i ämnet hela tiden uppdateras. Det är även lite olika traditioner i olika ämnen som påverkar hur man arbetar pedagogiskt.

Förändrad lärarroll
Lärarens roll har redan börjat förändrats på Åva Gymnasium. Det är nu vanligare med pedagogiska diskussioner på nätet, man diskuterar nu användandet av IT på ämneskonferenser och i olika arbetslag på skolan. Det är ett mer coachande arbetssätt mellan kollegor i de ämnesövergripande programlagen och i ämneslagen.

– Lärarna behöver vara lite nyfikna och vilja utforska elevernas möjligheter med IT, till exempel testa bloggar och forum för dialog samt programvaror för samarbete och kunskapsdelning, säger Henrik Mattisson.

– Att kunna använda olika sätt att redovisa och presentera sitt skolarbete skapar lust att lära. Man kan med IT lättare ta tillvara elevernas kreativitet vilket ger förutsättningar för en mer kreativ process även för lärarna.

Lärarnas kompetens viktigast
Åva gymnasium kan ännu inte peka på några tydliga resultat av arbetet då de ännu är i startfasen av breddinförandet. Ett förväntat resultat är dock att måluppfyllelsen skall öka, och att eleverna skall bli mer engagerade och motiverade i skolarbetet. En mindre undersökning bland eleverna på Åva gymnasium har gett indikationer på att de flesta av eleverna är mycket nöjda med skolans satsningar och att det har skapat ökade förutsättningar för grupparbete och ett utvecklat arbetssätt i lärandet.

En viktig förändring med ett mobilt lärandet på skolan, är att klassrummen nu kan användas för de fysiska och individuella mötena mellan lärare och elev. Eleverna är mer platsoberoende när de arbetar enskilt eller i grupp, och arbetar på många olika platser i skolans lokaler. Det mobila lärandet har inneburit att eleverna på yrkesutbildningar som är ute på praktik snabbare kan få feedback på sitt skolarbete från lärarna och från sina klasskamrater på skolan.

– Jag har i min roll som ledare försökt att skapa ett lugn bland personalen, IT och digitala medier är pedagogiska verktyg som alla andra. Detta skall inte ses som ett hot för lärarna. Lärarnas kompetens är fortfarande helt central för skolan, oavsett om vi arbetar med datorer eller inte, säger Henrik Mattisson.

– Läraren är den pedagogiska ledaren i klassrummet, och jag som rektor litar på lärarens kompetens och förmåga att stödja eleverna. Vi står inför en förändring med den nya gymnasiereformen, vi använder satsningen på en till en att stödja denna förändring, för att sätta in skolan i ett större samhällskontext.

 

Torbjörn Skarin
E-post: torbjorn.skarin@metamatrix.se





Datorn i Utbildningen nr 3-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 110425