Täby kommun har under ett par år
satsat på 1-1 för elever och lärare inom
gymnasieskolan. Men det handlar
inte om något vanligt projekt, utan
satsningen på 1-1 ses som ett stöd
för skolornas allmänna pedagogiska
utveckling och ett sätt att främja högre
måluppfyllelse.
På Åva gymnasium i Täby har man
sedan ett år tillbaka börjat arbeta
med 1-1 lärande för elever och lärare.
Lärarna var först ut med att få bärbara
datorer och nu har alla elever på årskurs
1 och 2 fått en egen dator. Detta
års elever på årskurs tre har endast
tillgång till lånedatorer via skolans
öppna lärcentra. Från hösten 2011
kommer samtliga elever på skolan att
ha en egen dator.
Åva gymnasium har ingen dokumenterad
strategi kring IKT, utan de
ser satsningen på egen dator som ett
sätt att arbeta med den pedagogiska
utvecklingen i allmänhet. Det är en
del av skolans satsning på att få bättre
resultat och högre måluppfyllelse.
Skolan ser inte detta som ett projekt
utan som en del av den normala pedagogiska
utvecklingen.
Lärande på nya sätt
– Det som är annorlunda med IT och
en-till-en-lärande är att eleverna lär
sig saker på nya sätt nu, och vi måste
vara en del av det moderna samhället,
säger Henrik Mattisson, rektor på Åva
gymnasium.
– Lärarens roll blir nu än viktigare,
det kräver mycket god lärarkompetens
på vår skola, både som kunskapskälla
och som stöd i lärprocessen.
Enligt Henrik Mattisson har det
varit en sund skepsis från vissa lärare
när man har funderat varför man skall
arbeta med datorer och på vilket sätt.
En viktig förutsättning för skolans arbete
med egen dator är att personalen
tidigare har kompetensutvecklat inom
Skolverkets Pim-satsning. Trots detta
har det varit stora individuella variationer
bland lärarna när det gäller
kompetens kring datorer och användandet
av digitala media.
En utmaning för skolan har varit
att få alla lärare att ta till sig verktyget.
För vissa ämnen har det varit lättare
för lärarna att börja jobba med datorerna.
I matematik och naturvetenskap
arbetar man ofta mer efter den pappersbaserade
läroboken än i samhällskunskap
där informationen i ämnet
hela tiden uppdateras. Det är även lite
olika traditioner i olika ämnen som
påverkar hur man arbetar pedagogiskt.
Förändrad lärarroll
Lärarens roll har redan börjat förändrats
på Åva Gymnasium. Det är nu
vanligare med pedagogiska diskussioner
på nätet, man diskuterar nu användandet
av IT på ämneskonferenser
och i olika arbetslag på skolan. Det är
ett mer coachande arbetssätt mellan
kollegor i de ämnesövergripande programlagen
och i ämneslagen.
– Lärarna behöver vara lite nyfikna
och vilja utforska elevernas möjligheter
med IT, till exempel testa bloggar
och forum för dialog samt programvaror
för samarbete och kunskapsdelning,
säger Henrik Mattisson.
– Att kunna använda olika sätt att
redovisa och presentera sitt skolarbete
skapar lust att lära. Man kan med IT
lättare ta tillvara elevernas kreativitet
vilket ger förutsättningar för en mer
kreativ process även för lärarna.
Lärarnas kompetens viktigast
Åva gymnasium kan ännu inte peka
på några tydliga resultat av arbetet då
de ännu är i startfasen av breddinförandet.
Ett förväntat resultat är dock
att måluppfyllelsen skall öka, och att
eleverna skall bli mer engagerade och
motiverade i skolarbetet. En mindre
undersökning bland eleverna på Åva
gymnasium har gett indikationer på
att de flesta av eleverna är mycket
nöjda med skolans satsningar och att
det har skapat ökade förutsättningar
för grupparbete och ett utvecklat arbetssätt
i lärandet.
En viktig förändring med ett mobilt
lärandet på skolan, är att klassrummen
nu kan användas för de
fysiska och individuella mötena mellan
lärare och elev. Eleverna är mer
platsoberoende när de arbetar enskilt
eller i grupp, och arbetar på många
olika platser i skolans lokaler. Det
mobila lärandet har inneburit att eleverna
på yrkesutbildningar som är ute
på praktik snabbare kan få feedback
på sitt skolarbete från lärarna och från
sina klasskamrater på skolan.
– Jag har i min roll som ledare försökt
att skapa ett lugn bland personalen,
IT och digitala medier är pedagogiska
verktyg som alla andra. Detta
skall inte ses som ett hot för lärarna.
Lärarnas kompetens är fortfarande
helt central för skolan, oavsett om vi
arbetar med datorer eller inte, säger
Henrik Mattisson.
– Läraren är den pedagogiska
ledaren i klassrummet, och jag som
rektor litar på lärarens kompetens
och förmåga att stödja eleverna. Vi
står inför en förändring med den nya
gymnasiereformen, vi använder satsningen
på en till en att stödja denna
förändring, för att sätta in skolan i ett
större samhällskontext.