Ostkust ’97:
20—22 november

Riksäpplet, KTH–Haninge

Välkomna till den nionde Ostkustkonferensen
"Kompetensutveckling för lärare och skolfolk med inriktning på praktisk IT"

Årets teman:
  • Tillverka multimedia och webbsidor
  • Arbetssätt – ämnesövergripande och Internetanvändning
  • Använda IT-läromedel, multimedia, presentations- och DTP-program
Halvdagskurser
Med några få undantag har dagarna följande inriktningar.
Torsdag: Tillverka multimedia och webbsidor
Fredag: Arbetssätt – ämnesövergripande och Internetanvändning
Lördag: Använda IT-läromedel, multimedia, presentations- och DTP-program

Pris
En halvdagskurs: 600 kronor, inkl lunch och kaffe
Två halvdagskurser: 900 kronor, inkl lunch och kaffe
För tre dagars deltagande: halva kurspriset tredje dagen.
Öppna föreläsningar och läromedelsutställning
Som ett alternativ till kurser erbjuder vi i år ett föreläsningspaket. Kom till två mycket aktuella föreläsningar. Besök utställningen och tala direkt med läromedelsproducenterna. Utställningen pågår hela dagen.

Anmäl dig här!

Föreläsningar – lördag 22 november

09.30–11.00 Gunilla Jedeskog: Skolan, lärarna och IT i undervisningen

Vad händer i skolor som har lång erfarenhet av datorer i undervisningen? Vad har hänt i de skolor som var i framkanten för 10 år sedan? Hur förhåller sig lärarna till IT i undervisningen? Gunilla Jedeskog, Linköpings Universitet, har utvärderat nationella satsningar på IT i undervisningen sedan mitten av 1980-talet. Nu arbetar Gunilla med utvärdering av projekten i Stiftelsen för Kunskap- och Kompetensutveckling stora satsning.

13.00–14.30 KNUT – Kunskaps-Nät för Utbildning på Internet

Representanter från Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling. Syftet med KNUT är att stimulera till pedagogisk och metodisk utveckling. KNUT är en interaktiv mötesplats där idéer, erfarenheter och kunskaper som finns ute i skolor kan utbytas. KNUT är knutpunkten för lärare och pedagoger på alla stadier med intresse för IT och utbildning Pris: en föreläsning – utställning, inkl lunch och kaffe: 150 kr

Konferensbuffé – fredag 21 november kl 16.00-18.00

Möt andra deltagare, medverkande och utställare på vår konferensbuffé på fredag eftermiddag. Du får tillfälle att knyta värdefulla kontakter och språka med vänner. Vi serverar öl och vin, liksom en trevlig buffé...och du hinner med andra Stockholmsevenemang senare på kvällen! pris: Buffé inkl vin eller öl: 100 kr


Hjärtligt välkommen!
Kersti Hjertqvist, Yngve Lindberg & Peter Becker
e-post: Kersti_Hjertqvist@ett.se


Torsdag 20 november

Tema: Att själv tillverka multimedia och webbsidor

kl 9.00–12.00
Multimedia – nybörjare (kurs T1)
Kjell Wiremark, Multimedia, KTH-Haninge

Multimedia – avancerad (kurs T2)
Vi arbetar med att foga in medier, animering, script i MultimediaLab.
Hans Forsell, Multimedia, KTH-Haninge

kl 13.00-–16.00
Webbsidor – nybörjare (kurs T3)
Linda Sällström, Multimedia, KTH-Haninge

Webbsidor – avancerad (kurs T4)
Hans Forsell, Multimedia, KTH-Haninge


Fredag 21 november

Tema: arbetssätt – ämnesövergripande, internetanvändning och multimedia

kl 9.00–12.00
Ämnesövergripande arbetssätt med svenskan som utgångspunkt, gr (kurs F1)
Med svenska som utgångspunkt i ett ämnesövergripande arbetssätt får eleverna möjlighet till en mångsidig språklig träning och utveckling. Olika texttyper tränas och insikter i hur man använder ordbehandlings- och desktop-program, multimediaverktyg och Internet på ett kreativt sätt blir viktigt. Ingrid Nordkvist, Gefle Pedagogiska Centrum

Grafritande räknare i matematikundervisningen (kurs F2)
Grafritande räknare har snart blivit "var mans egendom" på gymnasiet. Hur påverkar detta undervisningen, kursinnehåll, pedagogiken? Under passet visas olika exempel på hur nya metoder används för att öka förståelsen och väcka nyfikenheten hos eleverna. Eftersom deltagarna själva får vara med och arbeta med de olika exemplen är det bra om de som har en grafräknare tar med sig den. Några räknare till utlåning kommer att finnas. Jan-Erik Woldmar, Ale gymnasium, Nödinge

Pbl–baserat projektarbete över ämnesgränserna, med datorn som ett naturligt verktyg (kurs F3)
Liselotte Sandman, samhällskunskap, svenska och religion
Lotta Nordlander, handel, administration och data.
KfS, Konsumentföreningen Stockholms Gymnasium

kl 13.00-–16.00
att själv tillverka multimedia – nybörjare (kurs F4)
Grunderna i MultimediaLab. De första försöken med att göra multimediapresentationer av projekt eller temaarbeten.
Ingrid Nordkvist, Gefle Pedagogiska Centrum

Internet i språkundervisningen, gr+gy (kurs F5)
Ta del av ett nytt arbetssätt och nya arbetsformer, där eleverna utvecklar ansvar, kreativitet och därmed höjer sin kunskapsnivå. Genom att bygga på Learner Autonomy i kombination med IT skapar vi förutsättningar för "lärande situationer".
Ann-Charlotte Landgren, Ärvinge Datapedagogiska Centrum, Stockholm

Internet i NO och teknik – Edison, gr+gy (kurs F6)
Praktiska övningar och diskussioner kring ämnesövergripande arbetssätt i NO och teknik.
Valdi Ivancic, Edison-projektet


Lördag 22 november

tema: att använda it-läromedel, distansutbildning, multimedia, presentations- och dtp-program

kl 9.00–12.00
konsten att göra en bra presentation och att använda presentationsprogram, gr+gy (kurs L1)
Åke Lundin, pedagogkonsult, KTH

Hur är det att vara elev i en distanskurs? (kurs L2)
Distansutbildning i engelska A och B via datorkommunikation. Individuella distansstudier för komvux- och gymnasieelever. Presentation av kursuppläggning och praktiska övningar i First Class.
Lena Dafgård, C3L, Tyresö Komvux

Läromedia i samhällskunskapen (kurs L3)
Exempel på användning av CD-skivor i undervisningen i samhälls-vetenskapliga ämnen.
ILU, Institutionen för lärarutbildning vid Uppsala Universitet

Verktygsprogram inom matematik-- och fysikundervisningen, gy (kurs L4)
Tillämpningar från bl a fraktal geometri, dynamisk simulering med kaos, mekanik och datorstödda laborationer. I form av egna övningar ges tillfälle att bekanta sig med programvaran. Dessutom interaktiva webbsidor, plus tips i jakten på nya program
Wolfgang Dietrich, Tensta gymnasium, Stockholm

kl 13.00-–16.00
Skoltidningar med desktopprogramvara, gr (kurs L5)
I kursen kommer vi att använda ett vanligt ordbehandlingsprogram för att skapa en tidning eller annan presentation där man blandar text och bild.
Conny Johansson, Sköndalsskolan/Örby Datapedagogiska Centrum, Stockholm

Att göra webbsidor - nybörjare (kurs L6)
Linda Sällström/Hans Forsell, Multimedia, KTH-Haninge

Multimedia - avancerad (kurs L7)
Avancerad MultimediaLab 3.0. Begrepp som behandlas: makron, systemvariabler, aktivitetsuttryck och MCI-kommandon.
Anders Ekberg, Brännkyrka Datapedagogiska Centrum, Stockholm

Internet i samhällskunskapsundervisningen (kurs L8)
ILU, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala Universitet


Praktiska upplysningar

Plats: Riksäpplet, KTH-Haninge, Marinens väg 30, Haninge Centrum

Bil: Nynäsvägen från Skanstull, avfart Haninge Centrum, förbi Telia Mobitel, därefter omedelbart till höger. Parkera i parkeringshus.

Pendeltåg: Från Stockholms Central, mot Nynäshamn, avstigning Haninge Centrum, 23 min. Fortsätt i tågets riktning, gångbro till vänster.

Information:
Upplysningar Yngve Lindberg,
fax: 08-84 92 99, tfn: 08-669 53 59


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730