Untitled Document

Av: PETER BECKER
E-Post: peter.becker@diu.se

 

Wiki-kritik

Det nätbaserade uppslagsverket Wikipedia skapas av sina användare - kan man lita på uppslagsverket?

Som allt fler vet, Wikipedia är ett nätbaserat uppslagsverk skapat av sina användare. Många har upptäckt dess värde, inte som primärkälla – det är inte dess uppgift – utan för sina sammanställningar och översikter, från vilka man vid behov kan leta vidare till primärkällor och fördjupningar.

I skolor och högskolor förekommer det att Wikipedia inte tillåts som referens och dess värde och giltighet har diskuterats flitigt. I en debatt i höstas i 2006-09-12 editionen av Wall Street Journal, debatterade talesmannen för Wikipedia, Jimmy Wales med Dale Hoiberg, chefredaktör för Encyclopedia Britannica.

Där Hoiberg framhävde behovet av expertis pekade Wales på öppenhet som kvalitetsgaranti och på transparens, att man kan följa en artikels historia och diskussionen kring denna. Hoiberg genmälde att han ’varken hade tid eller rum’ att svara på kritik. Wales svar borde bli en klassiker: ’Inga problem! Vi kan ha en bra artikel om det i Wikipedia.’

Mycket riktigt. Det finns en utförlig och perspektivrik artikel i Wikipedia – om kritiken mot Wikipedia. Här presenteras översikt över kritiken, med noggrann källförteckning, och här diskuteras de olika typer av resonemang och kritiska diskussioner som förts.

Detta visar i ett nötskal en av styrkorna hos Wikipedia – dess förmåga att hållas ajour. Det är ju en akilleshäl i den klassiska encyklopedin – när världen och våra kunskaper om denna snabbt förändras, då måste encyklopedin också förändras. Det som är svårt i den tryckta versionen, har Wikipedia demonstrerat i praktiken: förmågan att justeras, liksom resurserna att göra det.

Kritikartikelns genomgång rekommenderas alla som funderar på Wikipedia som referens i skola och högskola. Sök på ’Criticism of Wikipedia’ i engelska versionen av Wikipedia: eng Wikipedia

 

PETER BECKER, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070801