Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4-07

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Rum för lärande
Skolans rum sätter ramar för och påverkar pedagogiken. Nu skapar vi moderna rum för lärande där kommunikationen i klassrummet utvecklas med stöd av IT och interaktiva skrivtavlor liksom nya rum för lärande på Internet. Förmåga att utnyttja de nya resurserna är viktiga kompetenser för alla, skriver Peter Becker i ledaren.

4  

Skrivlust, läsglädje och kodknäckande
Ettorna på Kungsgården skriver sig till läsning på datorn och lär sig skriva och läsa på egen hand – i alla fall enligt lärarna som nu jobbat med metoden i tre år. – Det är verkligen en radikal omläggning från ett mer ’traditionellt’ sätt att arbeta med skriv- och läsinlärning. Jag har lyckats bevara en del små bitar av det gamla, men huvudsakligen är det ett helt nytt sätt att tänka och arbeta, säger Ingegärd Stadell.

12 html   Rapport från Maine, USA:
En dator per elev och nya arbetssätt

Stefan Osla har tillsammans med en grupp skolfolk från Sverige besökt delstaten Maine i USA och studerat deras satsning på one-to-one learning. På svenska innebär satsningen att alla elever har sin egen bärbara dator i klasserna sju och åtta.
16   Öppen dialog kring digital kompetens
Skolverket vill ha synpunkter, mycket är öppet kring hur begreppet digital kompetens ska definieras och hur det ska tas in i styrdokumenten. Det sa Jan Schierbeck från Skolverket när han tillsammans med Peter Karlberg, Myndigheten för skolutveckling inledde seminariet kring “digital kompetens’ arrangerat av Föreningen Datorn i utbildningen.
 
18  

Sökjätten och det nya imperiet?
Google, synonymt med att söka på nätet – numera googlar vi. Men Google har överraskat oss med en hel serie av tjänster på nätet, ta Google Earth. Och frågan är vad som skymtar bortom detta. Vart är Google på väg? Ska de bli det nya imperiet? Peter Becker om Googles utveckling.

20 html  

Wiki-kritik
Det nätbaserade uppslagsverket Wikipedia skapas av sina användare - kan man lita på uppslagsverket? En kommentar av Peter Becker.

21   Digital kompetens och textbegreppet
Med tanke på att en mångfald av uttryck och språk med IKT:s intåg nu tar plats i skolan är kanske det utvidgade textbegreppet för snävt i det konkreta skolarbetet. Begreppet verkar inte i tillräckligt hög grad gripa den mångfald av uttryck som den digitala utvecklingen medför, skriver Isak Benyamine..

22 html

  Dator + matematik = sant
Är det så att man känner igen en gymnasist på den grafritande miniräknaren? När ungdomarna kommer till universitet eller teknisk högskola är risken stor att de tvingas lägga bort den. För de flesta av lärarna på högskolan är datorn det självklara matematikhjälpmedlet, skriver Ann-Marie Pendrill.
26 html Konsten att välja rätt it-stöd
Gunilla Celén skriver om möjligheterna och hindren när en mindre kommun ska utöka sitt itstöd. Även om man gärna vill plocka de bästa bitarna ur godispåsen är det inte alls säkert att det går.
29

Second Life – del av den digitala kompetensen?
Alla vuxna, inte minst vi som arbetar inom skolans värld, behöver skapa egna erfarenheter och kunskaper kring Internets ljusa såväl som mörka sidor. Vi kan inte lämna det till media, ungdomar, speciella it-experter, poliser med flera, skriver Bosse Andersson.

30

Podda mera
Det unika med poddsändningarna är möjligheten att prenumerera på sändningarna och få dem skickade direkt till en mp3-spelare via datorn. Men hur fungerar det – egentligen. Petter Svärd har gjort en serie kring podd.

33 Det behövs både bredd och djup på it-kunnandet
– Jag tror inte att alla har sett potentialen. Många har insett att IT är bra och viktigt, men det genomsyrar inte utbildningen på det sätt som jag skulle vilja, säger Monica Sandorf, ordförande i Föreningen Datorn i Utbildningen Väst, som har bytt jobb och nu bland annat arbetar med IT i lärarutbildningen.
34 Plocket


Datorn i Utbildningen nr 4 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070801