Untitled Document

Joachim Thornström
IT-samordnare och IT-pedagog Ystads kommun, Kultur o Utbildning
E-Post: joachim.thornstrom@ystad.se

 

Ystad:
IT-stöd 2.0 för mer delaktighet, interaktivitet och samarbete

Marknaden för IT-stöd i skolan har ökat explosionsartat de senaste åren. Många leverantörer har kommit långt när det gäller administrativa funktioner och nu börjar det ställas högre krav på funktioner som ska stödja lärande.

Skolportalen i Ystads kommun består i dag av moduler från IST:s Dexter. I den hanterar vi administrativa funktioner i förskolan och grundskolan, som närvaro, betyg och klasslistor. Vi vill dock så snart som möjligt komplettera vår portal med IT-stöd för lärande.

Stöd för lärandet
Om de så kallade lärplattformarna ska leva upp till namnet måste fokus för utvecklarna verkligen vara lärande, inte administration. Skolan ska utbilda elever som kommer att arbeta med yrken som ännu inte är uppfunna. IT-stödet ska underlätta och förbättra skolvardagen för elever och lärare samtidigt som föräldrarna kan få möjligheten att bli mer delaktiga än någonsin tidigare. Hur förbereder vi eleverna för en framtid vi inte vet något om? Det är en utmaning, både för leverantörerna och för oss som beställare.

Skolans it-stöd ska stödja lärande som kan vara oberoende av plats, tid och rum. Det ska innehålla verktyg som kan möta, tillvarata och utveckla elevernas digitala kompetens. Det ska innehålla funktioner som bygger på idén om webb 2.0, med stora möjligheter till interaktivitet och samarbete i till exempel wikis och bloggar. Allt detta samsat med krav på hög säkerhet.

Stöd för IUP
Det vi framför allt måste prioritera är att förbättra processen kring individuella utvecklingsplaner (IUP). Det är fortfarande vanligt att eleverna och föräldrarna halvårsvis får en rapport över hur lärarna anser att det går för eleven i skolan. I princip meningslöst ur utvecklingssynpunkt. Vi kan inte ha utvecklingssamtal där lärare läser innantill vad andra lärare skrivit, samtidigt som samme lärare är både ordförande, sekreterare och föredragshållare.

Arbetet kring IUP:n måste bli en process där alla parter – elever, föräldrar och lärare är delaktiga. Och där elevens lärande står i centrum. Om inte eleven själv är medveten om vilka mål han eller hon ska uppnå undrar jag om det blir en meningsfull skola. Förstår man varför man går i skolan och hur man ska göra för att nå specifika mål finns förutsättningarna för att det ska blir det mer lustfyllt.

Styrkan med IUP är att den ökar förståelsen och medvetenheten kring vilka mål vi arbetar med i skolan och om den används rätt ökar även delaktigheten. Jag är övertygad om att en digital IUP ökar tillgängligheten och underlättar en kontinuerlig dialog mellan elever, föräldrar och lärare. När IUP:n ägs av eleven, och föräldrarna blir mer delaktiga, flyttas fokus från lärarna. Ansvaret för IUP:n blir mer jämnt fördelat. Detta kommer både att öka processens kvalitet och spara tid för läraren.

Flexibla och lyhörda leverantörer
När jag anställdes som IT-pedagog för drygt 3 år sedan var en av mina uppgifter att se över lösningar kring digital hantering av IUP, omdömen och portfolio. Lärplattformarna var då anpassade för gymnasiet, komvux och distansutbildning och det fanns inga produkter som motsvarade våra förväntningar och behov. Nu anpassar de befintliga leverantörerna sina system till förskolans och grundskolans behov och många nya leverantörer dyker upp på marknaden.

Vilka leverantörer som blir aktuella i Ystad får en framtida upphandling visa. För att kunna formulera en kravspecifikation på ett IT-stöd som ska motsvara våra nuvarande krav och framtida förväntningar kände vi dock att vi behövde erfarenhet av några tjänster. Som ett första steg har vi i dagarna börjat testa Vklass lärplattform och Unikums IUP-verktyg.

Vilken är då den viktigaste faktorn för att leverantörerna ska lyckas i ett längre perspektiv? Jag är övertygad om att svaret är möjlighet till integration i sann webb 2.0-anda, både med andra leverantörer och gentemot gratistjänster på webben.

De företag som har som affärsidé att stänga in sina kunder i ett enda system kommer inte att lyckas. Leverantörerna måste även vara duktiga på att vara lyhörda, flexibla och förändringsbenägna. Standardsvaret ’kundanpassning’ vid varje önskemål om produktutveckling duger inte längre.

 

Joachim Thornström
IT-samordnare och IT-pedagog Ystads kommun, Kultur o Utbildning


E-Post: joachim.thornstrom@ystad.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 080519