Joachim Thornström
IT-samordnare och IT-pedagog
Ystads kommun, Kultur o Utbildning
E-Post: joachim.thornstrom@ystad.se
Ystad:
IT-stöd 2.0 för mer delaktighet,
interaktivitet och samarbete
Marknaden för IT-stöd i skolan har ökat
explosionsartat de senaste åren. Många
leverantörer har kommit långt när det
gäller administrativa funktioner och nu
börjar det ställas högre krav på funktioner
som ska stödja lärande.
Skolportalen i Ystads kommun består i
dag av moduler från IST:s Dexter. I den
hanterar vi administrativa funktioner
i förskolan och grundskolan, som närvaro,
betyg och klasslistor. Vi vill dock
så snart som möjligt komplettera vår
portal med IT-stöd för lärande.
Stöd för lärandet
Om de så kallade lärplattformarna ska
leva upp till namnet måste fokus för
utvecklarna verkligen vara lärande,
inte administration. Skolan ska utbilda
elever som kommer att arbeta med
yrken som ännu inte är uppfunna.
IT-stödet ska underlätta och förbättra
skolvardagen för elever och lärare samtidigt
som föräldrarna kan få möjligheten
att bli mer delaktiga än någonsin
tidigare. Hur förbereder vi eleverna för
en framtid vi inte vet något om? Det är
en utmaning, både för leverantörerna
och för oss som beställare.
Skolans it-stöd ska stödja lärande
som kan vara oberoende av plats, tid
och rum. Det ska innehålla verktyg
som kan möta, tillvarata och utveckla
elevernas digitala kompetens. Det ska
innehålla funktioner som bygger på
idén om webb 2.0, med stora möjligheter
till interaktivitet och samarbete i till
exempel wikis och bloggar. Allt detta
samsat med krav på hög säkerhet.
Stöd för IUP
Det vi framför allt måste prioritera är
att förbättra processen kring individuella
utvecklingsplaner (IUP). Det
är fortfarande vanligt att eleverna och
föräldrarna halvårsvis får en rapport
över hur lärarna anser att det går för
eleven i skolan. I princip meningslöst
ur utvecklingssynpunkt. Vi kan inte ha
utvecklingssamtal där lärare läser innantill
vad andra lärare skrivit, samtidigt
som samme lärare är både ordförande,
sekreterare och föredragshållare.
Arbetet kring IUP:n måste bli en
process där alla parter elever, föräldrar
och lärare är delaktiga. Och där
elevens lärande står i centrum. Om
inte eleven själv är medveten om vilka
mål han eller hon ska uppnå undrar
jag om det blir en meningsfull skola.
Förstår man varför man går i skolan
och hur man ska göra för att nå specifika
mål finns förutsättningarna för att
det ska blir det mer lustfyllt.
Styrkan med IUP är att den ökar
förståelsen och medvetenheten kring
vilka mål vi arbetar med i skolan
och om den används rätt ökar även
delaktigheten. Jag är övertygad om att
en digital IUP ökar tillgängligheten
och underlättar en kontinuerlig dialog
mellan elever, föräldrar och lärare.
När IUP:n ägs av eleven, och föräldrarna
blir mer delaktiga, flyttas fokus
från lärarna. Ansvaret för IUP:n blir
mer jämnt fördelat. Detta kommer
både att öka processens kvalitet och
spara tid för läraren.
Flexibla och lyhörda leverantörer
När jag anställdes som IT-pedagog
för drygt 3 år sedan var en av mina
uppgifter att se över lösningar kring
digital hantering av IUP, omdömen
och portfolio. Lärplattformarna var
då anpassade för gymnasiet, komvux
och distansutbildning och det fanns
inga produkter som motsvarade våra
förväntningar och behov. Nu anpassar
de befintliga leverantörerna sina
system till förskolans och grundskolans
behov och många nya leverantörer
dyker upp på marknaden.
Vilka leverantörer som blir aktuella
i Ystad får en framtida upphandling
visa. För att kunna formulera en
kravspecifikation på ett IT-stöd som
ska motsvara våra nuvarande krav
och framtida förväntningar kände
vi dock att vi behövde erfarenhet av
några tjänster. Som ett första steg har
vi i dagarna börjat testa Vklass lärplattform
och Unikums IUP-verktyg.
Vilken är då den viktigaste faktorn
för att leverantörerna ska lyckas
i ett längre perspektiv? Jag är övertygad
om att svaret är möjlighet till integration
i sann webb 2.0-anda, både
med andra leverantörer och gentemot
gratistjänster på webben.
De företag som har som affärsidé
att stänga in sina kunder i ett enda
system kommer inte att lyckas. Leverantörerna
måste även vara duktiga på
att vara lyhörda, flexibla och förändringsbenägna.
Standardsvaret ’kundanpassning’
vid varje önskemål om
produktutveckling duger inte längre.
Joachim Thornström
IT-samordnare och IT-pedagog
Ystads kommun, Kultur o Utbildning