Untitled Document
Av: Thomas Nordlöv,
E-Post: thomas.nordlov@telia.com
Skolorna och
personuppgiftslagen
Den 1 oktober gäller den nya personuppgiftslagen (PuL) fullt ut. Hur påverkar
PuL det dagliga skolarbetet? Uppsala Nya Tidning publicerade i våras en artikel
där man hävdade att skolorna bryter mot PuL. Thomas Nordlöv, Thunmansskolan
i Knivsta har gått vidare och begärt besked från datainspektionen.
UPPSALA NYA TIDNING ANKLAGADE i
en tidningsartikel i april skolorna för att
bryta mot personuppgiftslagen (PuL).
Tidningen syftade på att skolorna lade ut
bilder på sina webbsidor där elever hade
fotograferats i olika sammanhang.
Artikelförfattarna Tina Lövrander
och
Barbro Jansson hävdar att praktiskt taget
alla bilder som en skola lägger ut på sina
hemsidor är olagliga. De har fel.
I egenskap av IT-ansvarig vid en skola
har jag i en artikel i Datorn i Utbildningen
nr 3/01 diskuterat olika konsekvenser
av PuL för landets skolor. I samband
med denna artikel ställde jag
också ett antal grundläggande frågor
angående skolornas Internetverksamhet
till Datainspektionen.
Datainspektionen har under sommaren
besvarat mina frågor och skickat en kopia
av svaret till Skolverket. Datainspektionens
svar visar att de fl esta skolor inte
bryter mot PuL och att Uppsala Nya tidning är ute i ogjort väder.
sverige strikt
Personuppgiftslagen träder i full kraft i
oktober i år. Lagen har stor betydelse för
hanteringen av personuppgifter i Europa.
Den gäller för EU och baserar sig på ett
EG-direktiv, men naturligtvis tolkas den
mer eller mindre strikt i varje EU-land.
Lagen har med andra ord redan fått en
nationell prägel. Sverige anses tillhöra de
länder som tolkar PuL strikt.
Personuppgifter har tidigare betraktats
som diverse data om en person i olika
register till exempel i folkbokföringsregister
och straffregister. PuL innebär en
kraftfull utvidgning av vad som är att
betrakta som personuppgifter. En bild av
en individ ses till exempel som en personuppgift.
Detta är en orsak till att PuL är av
stor betydelse. En annan är att hanteringen
av personuppgifter sett ur vissa aspekter
regleras mer rigoröst än tidigare.
Ytterligare en viktig faktor är tolkningen
av PuL. Lagen anses allmänt vara
svårtolkad. Det innebär att den handläggande
myndigheten, Datainspektionen,
bör ge generella riktlinjer för hur de
personuppgiftsansvariga vid respektive
arbetsplats skall tolka lagen. Ett antal
domar enligt PuL i olika rättsinstanser
kommer också att krävas för att PuL skall
ta form och kunna tillämpas i praktiken.
Personuppgiftsombudet vid olika
arbetsplatser är också en ny företeelse.
Personuppgiftsombudet, PuO (min förkortning),
är en person som på arbetsplatsen
skall se till att PuL tillämpas
på ett korrekt vis. Varje arbetsplats, till
exempel en skola, bör ha ett PuO. En
del kommuner anser att det bör räcka
med ett PuO för hela kommunen eller
för olika sektorer inom kommunen. De
har troligen fel. Varje skola bör med stor
sannolikhet ha sitt eget PuO.
personuppgifter
på webben
Skolorna har i huvudsak fyra typer
av verksamheter på sina hemsidor där
personuppgifter förekommer:
- Klassidor med
klassfoton och/eller
bilder på enskilda elever, namn förekommer
relativt ofta på dessa sidor.
- Listor över
elever och personal med
olika funktioner vid skolan till
exempel kamratstödjare, elevrådsrepresentanter,
personallistor, m.fl .
- Reportage från
olika händelser vid
skolan. Idrottstävlingar, kulturevenemang,
projekt och liknande.
- Skoltidningsverksamhet.
Datainspektionen
poängterar att de inte
kan ge bindande förhandsbesked beträffande
tolkningen av PuL. Det är i första
hand en uppgift för PuO på respektive
arbetsplats att tolka lagen och göra
bedömningar från fall till fall. I andra hand
får man avvakta prejudicerande domar för
att vara säker på hur lagen skall tolkas,
men Datainspektionen beskriver hur man
ser på de fyra fallen ovan i grova drag.
Min tolkning av
deras svar ger då vid
handen att i de två första fallen bör man
fråga målsman om det är tillåtet att
publicera en bild av barnet eller i det
fall det handlar om en tonåring eller en
personal så bör man fråga denne helst
skriftligt.
Man kan då
fundera över vad som
menas med tonåring, men så vitt jag
förstått detta begrepp så är en tonåring
en person som är 13-19 år gammal.
Datainspektionen har i ett annat sammanhang
talat om en åldersgräns vid
16 år. PuL anger dock ingen speciell
åldersgräns.
webbreportage
och skoltidningar
De två andra exemplen i listan ovan är av
stor vikt för webbansvarigas verksamhet.
I många fall utgör de själva grundvalen
för en del skolors Internetverksamhet.
Datainspektionens svar anger att i de
här fallen är det tillåtet att publicera
bilder av individer på nätet om det är
av journalistiska eller konstnärliga skäl.
Datainspektionen skriver följande:
Utifrån
de uttalanden som gjorts ovan
(Man syftar på ett uttalande från Högsta
Domstolen i ett mål) skulle undantaget i 7§
andra stycket PuL kunna bli tillämpligt
då skoltidningar och reportage publiceras
på Internet. Undantaget, som även omfattar
behandling av personuppgifter som sker
uteslutande för konstnärligt skapande, torde
även kunna göras gällande beträffande
fotografi er som tagits av konstnärliga skäl.
Något hinder att publicera dessa på Internet
föreligger då inte förutsatt att bestämmelserna
i PuL om säkerhet iakttas."
Detta uttalande
från Datainspektionen
är av stor vikt för skolornas Internetverksamhet.
Man kan fortsätta att bedriva
skoltidningsverksamhet på nätet och webbmasters
kan lägga ut reportage med bilder
på hemsidorna om man tar hänsyn till
säkerhetsaspekten, det vill säga inte publicerar
kompletta namn och adresser på
de fotograferade. Datainspektionens svar
är mycket positivt i det här fallet. Utan
skoltidningar och reportage med bilder
skulle skolornas hemsidor bli så ointressanta
att de troligen skulle läggas ned.
Naturligtvis kan
ett fall dyka upp som
leder till ett mål i en domstol och där
domstolen har en annan uppfattning
när det gäller tolkningen av PuL än
Datainspektionen. Man har dock utgått
från vad som sagts i ett mål i Högsta
domstolen, så skolornas webbmasters kan
säkerligen tuta och köra om dock med
säkerhetsbältet på.
känsliga
personuppgifter
på drift i Europa
Ovanstående tar upp en del av personuppgiftslagen
och hur den bör tolkas.
Självfallet finns det andra aspekter av
PuL. Ett exempel är arbetsgivares rätt och
skyldighet att av olika mer eller mindre
goda skäl, till exempel lagen om åtgärder
mot etnisk diskriminering, samla in känsliga
personuppgifter om arbetstagarnas
etniska bakgrund. De personuppgifterna
skyddas inte av personuppgiftslagen
och arbetstagaren kan inte motsätta sig
att uppgifterna finns i ett register hos
arbetsgivaren. PuL ger i det här fallet
ett bristfälligt skydd för att nu inte säga
inget alls.
En annan av intentionerna
med PuL
är också att underlätta spridandet av
in-formation varför det torde råda viss osäkerhet
om hur olika arbetsgivare kan
hantera register med känsliga personuppgifter.
Det kan fi nnas all anledning för
fackföreningarna att noga sätta sig in i
PuL för att tillvarata sina medlemmars
intressen och bland annatt omsorgsfullt
bevaka tillsättning av personuppgiftsombud
på respektive arbetsplats.
THOMAS
NORDLÖV,
Thunmansskolan, Knivsta
E-Post: thomas.nordlov@telia.com
artikel.länkar
Datainspektionen
svarar
Datainspektionens svar till björn Nordlöv och Thunmansskolan kan läsas
i sin helhet på adressen:
www.thunmanskolan.uppsala.se/ae4
Björn Nordlövs
första artikel kring PuL ooch påverkan på skolornas arbete
kan du läsa på Datorn i Utbildningens webbplats:
www.diu.se/nr3-01/nr3-01.asp
Mer om PuL
Ytterligare information finner man även på webbplatsen:
www.datainspektionen.se
En webbplats som
kritiskt granskar och debatterar PuL är:
www.pul.nu
Arbetsgivaren
och PuL
Arbetsgivaren kan kartlägga känsliga uppgifter med stöd av PuL.
det skriver universitetslektor Catharina Calleman, Umeå, på DN Debatt.
www.dn.se (sök på
personuppgiftslagen)
- Datalagen passar inte det moderna IT-samhället och pul är en 70-talsprodukt
som skapar en byråkratisk djungel, säger Jan Freese, en av datalagens
fäder till Computer Sweden.
www.idg.se (sök på
Freese och datumsökning)
Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!