Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se


Lärarsamverkan på webben bidrar till skolutveckling

Kompetensutveckling var länge samma sak som att gå på kurs. I dag förändras begreppen – och formerna. Det handlar om att lära av och med varandra. Och platsen man möts på kan lika gärna vara ett rum på webben som skolans aula.

För gymnasieskolans teknikprogram pågår ett kompetensutvecklingsprojekt över skolgränserna fyllt av möten både fysiskt och digitalt.

Teknikprogrammet är ett relativt nytt program, med nya arbetsformer, nya ämnekonstellationer, nya kurser kring människa, samhälle, teknik och design samt ett uttalat mål att arbeta ämnesövergripande med en vidgad syn på tekniken.

Forskningsinstitutet Interactive Institute har av Myndigheten för skolutveckling fått uppdraget att genomföra en kompetensutveckling för teknikprogrammet. Målet med projektet är att stödja det utvecklingsarbete som redan pågår och stimulera till samarbete och gemensamt lärande skolor och arbetslag emellan.

– På sikt måste skolans behov av kompetensutveckling bygga på annat än individuella kurser. Det kan vara så enkelt som att åka till en annan skola och se hur de jobbar där, säger Stewe Gårdare, pedagog och forskare på Interactive institute.

– Arbetslagen ska driva skolutvecklingen och då måste vi arbeta med arbetslagen i kompetensutvecklingen.

nyfikna på varandra
I K03, som kompetensutvecklingsprojektet kallas, ingår många olika arbetsformer, konferenser, seminarier och workshops på de deltagande skolorna, didaktikkurser för lärare i fysik, matematik och kemi, ledarseminarier och mötesplatser på webben. Mycket handlar om att dela med sig av tankar och erfarenheter.

– Om en skola har ett intressant sätt att arbeta med näringslivet kan vi till exempel arrangera en konferens där, så att de andra kan ta del av deras arbetssätt. Vi bjuder in externa experter och forskare som tillsammans med folk från de olika skolorna kan bidra till att belysa ett ämne.

Inom teknikprogrammet finns många kurser som är helt nya, till exempel kopplingarna mellan teknisk och design, teknik och samhälle, designutveckling, teknik och näringsliv. Det kräver nya sätt att tänka och samarbeta inom arbetslagen, och nya former av elevprojekt när de tekniska ämnen möter de gestaltande. Det gör också att det bland lärarna på teknikprogrammet finns ett intresse för att ta till sig erfarenheter från andra skolor.

pedagoger möts på webben
En viktig del i nätverksbyggandet och erfarenhetsutbytet är det digitala rum som byggts för projektet. Utgångspunkten har varit att det ska vara enkelt att använda och att platsen ska fungera både för nyhetsförmedling, kontakt, erfarenhetsutbyte men också som digitalt lärorum för dem som deltar i didaktikkursen.

– Vi ger stöd åt nätverkandet på många olika sätt och webben är en del. Där kan man ha kontakt, dela med sig, skapa en ny kunskapsbank.

Det finns en stark vilja att jobba i digitala miljöer, men samtidigt en stark ovilja, menar Stewe Gårdare.

– Det är en lång väg att gå innan digitala nätverk är en naturlig del i skolornas nätverkande. Och det handlar om lärares kompetens och vilja.

Under projekttiden handlar det om att lägga en grund, pröva och utveckla formerna för nätverkande och gemensam kompetensutveckling, men i det långa loppet måste intiativet och drivkraften komma från pedagoger och arbetslag. – Det måste finnas ett verkligt personligt behov av att själv vilja dela med sig av sina erfarenheter till andra.

elevdemokrati och digitala mötesrum
För Stewe Gårdare är tillgången och kunskapen om att arbeta i digitala rum både en skolutvecklingsfråga och en demokratifråga, och den berör inte enbart lärarnas kompetensutveckling.

– Elever och studerande måste erbjudas möjligheter att jobba på ett helt annat sätt. Det finns en styrka i communitys, som till exempel Lunarstorm, som vi missar i skolan.

– Det är också en demokratisk fråga. Lärare pratar om demokrati, men då kan vi inte tänka bort de nya digitala rummen. Den elev som är med på till exempel en rektorskonferens befinner sig i en ovan miljö, på de digitala mötesplatserna ser styrkeförhållandena helt

annorlunda ut. Men det räcker inte att kunna använda rummen, dagens elever och studenter bör själva kunna bygga upp rum för möten och samarbete när de har ett behov.

– Vi måste koppla på elevkraften i arbetet med skolans utveckling, säger Stewe Gårdare.

 

Carina Näslundh,
frilansjournalist
E-Post: carina.naslundh@canit.se


Läs mer om K03 på projektets digitala i den offentliga delen finns artiklar, reportage från seminarier och konferenser och information om projektet och deltagande skolor. Webbadress: www.k-03.nu

Stewe Gårdare kan du lyssna till på konferensen SVI04. Läs mer på: www.svit04.se


Datorn i Utbildningen nr 5 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041002