Lärarsamverkan på webben bidrar till skolutveckling
Kompetensutveckling var länge
samma sak som att gå på kurs. I dag förändras begreppen
och formerna. Det handlar om att lära av och med varandra. Och platsen
man möts på kan lika gärna vara ett rum på webben som
skolans aula.
För gymnasieskolans teknikprogram
pågår ett kompetensutvecklingsprojekt över skolgränserna
fyllt av möten både fysiskt och digitalt.
Teknikprogrammet är ett relativt
nytt program, med nya arbetsformer, nya ämnekonstellationer, nya kurser
kring människa, samhälle, teknik och design samt ett uttalat mål
att arbeta ämnesövergripande med en vidgad syn på tekniken.
Forskningsinstitutet Interactive
Institute har av Myndigheten för skolutveckling
fått uppdraget att genomföra en kompetensutveckling för teknikprogrammet.
Målet med projektet är att stödja det utvecklingsarbete som
redan pågår och stimulera till samarbete och gemensamt lärande
skolor och arbetslag emellan.
På sikt måste
skolans behov av kompetensutveckling bygga på annat än individuella
kurser. Det kan vara så enkelt som att åka till en annan skola och
se hur de jobbar där, säger Stewe Gårdare, pedagog och forskare
på Interactive institute.
Arbetslagen ska driva skolutvecklingen
och då måste vi arbeta med arbetslagen i kompetensutvecklingen.
nyfikna på varandra
I K03, som kompetensutvecklingsprojektet kallas, ingår många olika
arbetsformer, konferenser, seminarier och workshops på de deltagande skolorna,
didaktikkurser för lärare i fysik, matematik och kemi, ledarseminarier
och mötesplatser på webben. Mycket handlar om att dela med sig av
tankar och erfarenheter.
Om en skola har ett intressant
sätt att arbeta med näringslivet kan vi till exempel arrangera en
konferens där, så att de andra kan ta del av deras arbetssätt.
Vi bjuder in externa experter och forskare som tillsammans med folk från
de olika skolorna kan bidra till att belysa ett ämne.
Inom teknikprogrammet finns många
kurser som är helt nya, till exempel kopplingarna mellan teknisk och design,
teknik och samhälle, designutveckling, teknik och näringsliv. Det
kräver nya sätt att tänka och samarbeta inom arbetslagen, och
nya former av elevprojekt när de tekniska ämnen möter de gestaltande.
Det gör också att det bland lärarna på teknikprogrammet
finns ett intresse för att ta till sig erfarenheter från andra skolor.
pedagoger möts på
webben
En viktig del i nätverksbyggandet och erfarenhetsutbytet är det digitala
rum som byggts för projektet. Utgångspunkten har varit att det ska
vara enkelt att använda och att platsen ska fungera både för
nyhetsförmedling, kontakt, erfarenhetsutbyte men också som digitalt
lärorum för dem som deltar i didaktikkursen.
Vi ger stöd åt
nätverkandet på många olika sätt och webben är en
del. Där kan man ha kontakt, dela med sig, skapa en ny kunskapsbank.
Det finns en stark vilja att jobba
i digitala miljöer, men samtidigt en stark ovilja, menar Stewe Gårdare.
Det är en lång
väg att gå innan digitala nätverk är en naturlig del i
skolornas nätverkande. Och det handlar om lärares kompetens och vilja.
Under projekttiden handlar det om
att lägga en grund, pröva och utveckla formerna för nätverkande
och gemensam kompetensutveckling, men i det långa loppet måste intiativet
och drivkraften komma från pedagoger och arbetslag. Det måste
finnas ett verkligt personligt behov av att själv vilja dela med sig av
sina erfarenheter till andra.
elevdemokrati och digitala mötesrum
För Stewe Gårdare är tillgången och kunskapen om att arbeta
i digitala rum både en skolutvecklingsfråga och en demokratifråga,
och den berör inte enbart lärarnas kompetensutveckling.
Elever och studerande måste erbjudas möjligheter
att jobba på ett helt annat sätt. Det finns en styrka i communitys,
som till exempel Lunarstorm, som vi missar i skolan.
Det är också en demokratisk fråga.
Lärare pratar om demokrati, men då kan vi inte tänka bort de
nya digitala rummen. Den elev som är med på till exempel en rektorskonferens
befinner sig i en ovan miljö, på de digitala mötesplatserna
ser styrkeförhållandena helt
annorlunda ut. Men det räcker inte att kunna använda
rummen, dagens elever och studenter bör själva kunna bygga upp rum
för möten och samarbete när de har ett behov.
Vi måste koppla på elevkraften i arbetet
med skolans utveckling, säger Stewe Gårdare.
Läs mer om K03 på projektets digitala i den
offentliga delen finns artiklar, reportage från seminarier och konferenser
och information om projektet och deltagande skolor. Webbadress: www.k-03.nu