JÖNKÖPING:
Satsar på pedagogernas elevernas IT-kompetens
För Urban Lindström
handlar den IT-pedagogiska
utvecklingen
mycket om värderingsgrunder,
om att ge alla
pedagoger och elever
samma förutsättningar
att lära sig använda
de nya verktygen på
ett konstruktivt sätt.
Integrationen av datorer
och annan teknik i
skolan har hittills ofta
präglats av en utbredd
osäkerhet, och på
många ställen drivs ITverksamheten
framåt
av enstaka eldsjälar.
Detta har Urban, som
är IT-chef i Jönköpings
kommun, länge strävat
efter att ändra på.
Vårt mål är att nå en jämnare kunskap
i klassrummen. Nu skiljer den sig så
mycket, inte bara från skola till skola
utan också mellan olika arbetslag. Vi vill
att alla pedagoger i kommunen ska ha någon form av IT-kompetens och känna
ett lugn inför att använda verktygen i
undervisningen, säger han.
Det är ju så uppenbart, menar Urban,
att IT-verktygen är här för att stanna.
Datorer finns snart sagt överallt i
hemmen, i offentliga rum, på arbetsplatser
och de flesta eleverna använder dem
redan varje dag.
Nu gäller det att vi också ställer krav
på datorerna. Vi måste visa att det inte är
en magisk och oförståelig värld utan att
tekniken styrs med tankar. Och vi måste
ligga långt fram och vara med och styra.
Om inte vi i skolan gör det, vem gör det
då, frågar sig Urban.
trygga med tekniken
En grundförutsättning för att uppnå
en större likvärdighet i klassrummen,
menar han, är att man arbetar bort den
osäkerhet som uppstått hos pedagogerna.
De måste få chansen att känna
sig trygga med tekniken och kunna ta
till sig kunskapen i lugn och ro. Därför
har man i Jönköpings kommun, under de
senaste sju åren, arbetat med att ta fram
ett Skoldatorkoncept. Detta innebär att
kommunen hyr ut datorer till skolorna,
alla utrustade enligt samma princip, med
samma system och programvaror.
Själva grunden ser alltså likadan ut
överallt, med ett upplägg som alla kan
känna igen sig i. Sedan är det upp till
varje skola att utrusta sin dator med extra
funktioner och program. Grundnivån
är dock säkrad. När som helst kan en
pedagog välja att skriva in en kod och
återställa datorn i det skick den var när
den levererades.
Alla tillägg och förändringar som
görs sker i ett virtuellt Windows, förklarar
Urban. Det gör att vem som helst kan
börja hacka, radera program eller lägga
in provocerande skrivbordsbilder utan
att det gör någon direkt skada. Nästa
person som kommer till datorn kan bara
återställa den och börja arbeta i en miljö
som den känner igen sig i.
Säkra datorer alltså, men också öppna
för möjligheter. Det virtuella Windows
är lika kraftigt som på andra datorer och
det finns inga begränsningar för vad man
kan göra med det.
&
#150; Vi vill inte sätta upp några hinder.
Datorn ska kunna användas som den
gör överallt. Men den här lösningen
gör att alla kan känna sig säkra och att
IT-pedagogerna kan få vara pedagoger
och inte springa runt och laga datorer
hela tiden.
Så, vad är det då som IT-pedagogerna
ska göra istället för att laga datorer? Och
hur ska de andra pedagogerna använda
den nya tekniken i sin verksamhet? Som
svar på dessa frågor har nu PIM kommit
till Jönköping.
Kommunen är den första riktigt stora
i Sverige att ge sig in i det pedagogiska
utvecklingsprojektet, där lärare examineras
på olika nivåer i praktisk och
tillämpbar IT-kunskap.
Det kom verkligen helt perfekt i
tiden, berättar Urban. Det fanns ett
stort behov av att komplettera den stora
tekniska satsning som vi gjort.
Utvärderingar som genomförts i och
med skoldatorkonceptets införande har
visat att det har fallit väl ut rent tekniskt,
men att det fortfarande på många skolor
saknas insikt i hur datorerna ska användas
i undervisningen. Den IT-kunskap som
eleverna får sig till livs genom skolan
skiljer sig mycket, inte bara från institution
till institution, utan också mellan
olika lärarlag internt. I mars 2005 sammanställde
ett nätverk av IT-pedagoger
ett uppnåendemål för vilka IT-färdigheter
som bör vara grundläggande för alla pedagoger
i skolan. I samma veva kom PIM.
PIM lär till stora delar ut exakt det
som stod skrivet i vårt uppnåendemål,
berättar Urban. Det hade inte kunnat
komma mera lägligt.
modern utbildning
Det tog bara en kvart för Urban att
förstå att PIM var precis rätt satsning för
Jönköping. Han bläddrade sig igenom
resursens olika utbildningssavsnitt, tittade
på instruktionsfilmerna och läste
på om hur en hel kommun skulle kunna
ta del av det genom studiecirklar och
examinationer.
PIM är precis vad vi, och vad jag tror
att många kommuner behöver, säger han.
Det är en modern distansutbildning, fri
från tid och rum.
Att resursen är internetbaserad gör att
varje pedagog när som helst kan fortsätta
sin utbildning på den nivå där den själv,
eller arbetslaget, befinner sig för tillfället.
Och det från vilken dator som helst.
Man slipper jobba med så tunga
strukturer som brukar vara fallet när det
är så här många människor inblandade.
Det är en mängd organisatoriska problem
som försvinner eller blir mindre, som att
ordna lokaler och boka tider. Man kan ju
bara tänka sig vad som hade krävts i den
vägen för att utbilda 3400 personer.
kompetens krävs
Som IT-chef har Urban det övergripande
ansvaret för inköp och ekonomi i satsningen.
Han säger att en förutsättning
för att man ska kunna sprida PIM till
så här många, och på så sätt kraftigt öka
grundnivån på kompetensen i hela kommunen,
är att man i resursen använt sig
av så kallade Open Source-program. Det
är program som är helt fria för användning
och som det inte kräver några
ekonomiska kostnader för att mångfaldiga.
Istället för att köpa dyra program
har man kunnat lägga budgeten på en
bra organisation och på viss ytterligare
teknik som underlättar för lärarna i
deras utbildning. Varenda en av de 3400
pedagogerna ska bland annat få ett eget
headset, så att de spela in och lyssna på
ljud på ett enkelt och bra sätt. Och så
ska de blivande examinatorerna få var
sin storbildskanon som de kan använda
under själva examinationerna, men som
de också senare ska kunna köpa loss billigt
så att de kommer till nytta ute på
skolorna.
Vi tycker att vi får ut enormt mycket
av den ganska rimliga kostnaden som det
här faktiskt innebär, säger Urban. Det har
också redan kommit en lavin av positivism
inför det här. Vi har till och med
fått uppmaningar från olika håll att redan
nu börja tänka ett steg längre. Det var
bland annat några som uttryckte efter ett
rektorsmöte att de trodde att PIM skulle
komma att innebära att tekniken inte
räcker till ute på skolorna. ’Vi kommer
att behöva fler datorer!’, menade de.
I Jönköping har man alltså valt att alla
låta alla sina 3400 pedagoger, och över
200 skolledare, få ge sig i kast med PIM.
På tre och ett halvt år ska minst 60, men
helst upp mot 80 procent av dem examineras
på nivå tre. Vissa frågor kring om
man verkligen ska tvinga på pedagogerna
detta har uppstått men Urban tvekar
inte. Inte heller när det gäller folk som
snart ska gå i pension.
Det går inte att vara pedagog 2006
utan att ha någon form av kompetens
inom IT. Det kan kanske kännas tyngande
för vissa, men jag vill vända på det
istället, få alla att se det som någonting
positivt.
Att kunna förstå och hantera IT är en
vital kunskap för varje människa i Sverige
idag, menar han.
Det är väl underbart att kunna lära
sig något i sin yrkesroll som man också
har nytta för i andra delar av livet: som
förälder, som människa, säger han.
Utbildningen är, genom sin internetbasering,
också mycket individanpassad.
Man kan ta till sig kunskapen i sin egen
takt. Urban är dock noga med att påpeka
att det inte kommer att bli frågan om
några helt individuella race. Någon form
av studiecirkellösning kommer att ske
ute på skolorna och arbetslagen kommer
till slut att examineras i grupp. Det är
viktigt att man pushar varandra och
utbyter erfarenheter.
Hur de exakta formerna för utbildningen
ser ut kommer att skilja sig en del
från skola till skola. Tack vare skoldatorkonceptet
så har alla någorlunda samma
förutsättningar rent tekniskt, men det
finns ju så mycket annat som skiljer i
arbetssätt och strukturer.
Det är upp till rektorerna att
bestämma hur mycket kompetensutvecklingstid
man vill lägga på det här,
hur studiegrupperna ska se ut och så
vidare.
Rektorernas roll är överhuvudtaget
mycket viktig i Jönköpings PIM-satsning.
De ska alla själva anmäla sig till
utbildningen samtidigt som deras första
arbetslag gör det.
Det är en stor framgångsfaktor om
rektorerna är med och är engagerade i ett
sådant här projekt, säger Urban. Genom
att delta fullt ut ger de signaler till sin
organisation att det här är viktigt.