Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Text: Monica Esborn

 

Demokrati - från arbete med värdegrund till handling

Lektion i praktisk demokrati:
Klassens demonstration

Sedan dag ett som lärare har Maja Bergqvist arbetat utifrån ett helhetsperspektiv och att eleverna ska vara med i planeringen. Nu har hon och hennes elever både demonstrerat och skapat en digital julkalender.

På Högaholmsskolan i Malmö, där Ann-Maria, eller Maja som hon kallas, arbetar sedan två år tillbaka, går många barn som inte har svenska som modersmål. Därför är ett språkutvecklande arbetssätt en självklarhet.

– Det måste alltid finnas ett sammanhang, om vi gör en utflykt så arbetar vi med ord som har med detta att göra. Att eleverna har verkliga mottagare är också viktigt, det får aldrig bli bara klassrumsproduktioner, säger Maja Bergqvist, som nu nominerats till Guldäpplet för sitt arbete.

– Där är de digitala verktygen fantastiska framför allt som ett medel för kommunikation.

Demokrati – rätten att yttra sig
Ett arbete som hon och eleverna gjorde hade troligtvis aldrig nått ut som det gjort om det inte hade filmats, lagts ut på Youtube och uppmärksammats av Pedagog Malmö. Det handlar om när klassen förberedde och genomförde en demonstration.

– Mina elever kommer från hela världen och det är ingen självklarhet att demokrati existerar. Därför kändes det extra viktigt att visa att deras åsikter är lika viktiga som andras, att det stämmer det vi säger – dessutom var det ett supervalår.

Maja Bergqvist förankrade sin idé med rektor och föräldrar och så drog arbetet igång.

– Vi tog reda på att man skulle söka tillstånd hos polisen och gjorde det tillsammans i klassrummet via den dator med projektor som finns där. Alla kunde se hur det gick till och vi hjälptes åt att formulera syftet med vår demonstration – var den för eller emot något?

Poliseskort
Några dagar senare hörde polisen av sig och undrade om de fick komma till klassen och följa processen. – Det finns dialogpoliser här i Malmö och det är så här de vill jobba, lära känna barnen och skapa relationer tidigt.

På lektionerna i bild skapades plakaten med budskapet, samarbete mellan ämnen är en annan självklar bit. Tanken var att använda gångvägarna i området.

– Men polisen föreslog eleverna att en polisbil skulle åka först och att de skulle stänga av några gator, så då blev demonstrationen förutom på gångvägarna i områden där betydligt fler människor vistas, vilket var kul. När demonstrationen sedan genomfördes hade man både poliseskort och två poliser som på flankerade demonstrationståget.

– Det här blev, förutom kunskap i hur demokrati fungerar i praktiken, också ett sätt för eleverna att lära känna närområdet, att gå utanför skolan, men också ett sätt att visa upp den fina klassen.

Delaktighet
Vad är då de största vinsterna för eleverna med arbetssättet?

– Barn är som vuxna, vi försöker hitta mening i allting, så framförallt skulle jag säga delaktigheten. Om man inte får vara med och tycka och tänka så är det inte roligt i skolan. Den digitala tekniken är ett lyft som gör att eleverna når ut och blir stolta över det de gör.

– Vi lärare måste vara ödmjuka och också förstå att de elever som inte tycker om att sitta med papper och penna får visa upp sig. Och världen förändras, tack och lov. Vi lärare måste vara prestigelösa och synen på den ofelbare läraren håller på att försvinna. Vi, precis som eleverna, utvecklas ständigt, betonar Maja Bergqvist.

 

MONICA ESBORN

Mer info
Ann-Maria (“Maja”) Bergqvist är nominerad till Guldäpplet 2015. Mer om GULDÄPPLET
Om Majas arbete på Högaholmsskolan i Malmö, Pedagog Malmö


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2015. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)













Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 15]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 150908