Carl Heath, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris
– Digitaliseringen är en del av
samhället och det är skolan också
Det krävs ett gott ledarskap som sätter
sig in i och verkligen förstår digitaliseringen,
och det goda ledarskapet
behöver finnas från utbildningsministern
till rektorerna, menar Carl Heath
som under många år och i olika roller
befunnit sig i centrum för diskussionen
om skolans digitalisering.
Sedan millennieskiftet har Carl Heath
arbetat med frågor om utbildning
kopplat till digitalisering och teknologi
med Göteborg som bas. Han befann
sig inom den heta it-branschen
innan den bubblan sprack, han har
arbetat med skolutvecklingsfrågor för
Göteborgsregionen (GR) och varit
gymnasieantagningschef. Sedan fem
år tillbaka ägnar han sig helt och hållet
åt innovationsarbete på Interactive
Institute som nyligen blivit en del av
forskningsinstitutet Rise. Ett viktigt
uppdrag för Carl Heath i hans nuvarande
roll handlar om att leda den
tillämpade forskningen inom digitalisering
och lärande inom Rise, men
han arbetar också med koncernövergripande
frågor om hur forskningsinstitutet
kan bidra till kunskap och
utbildning.
– Rise rymmer en otrolig kompetens
inom en mängd olika områden
och vi vill att såväl näringsliv som
offentlig sektor ska veta om det och
använda våra forskare. Kunskapen ska
ut, säger Carl Heath.
Makerkultur och lärande
Ett ord som många säkert inte kopplade
till skolsammanhang för några
år sedan är Maker. Nu finns ordet
lika självklart i skolvärlden som ordet
penna, men vad i makerkulturen är
egentligen användbart för skolan?
Carl Heath har arbetat grundligt
och länge med att i det Vinnovafinansierade
projektet Makerskola testa vad
inom makerkulturen som kan stödja
elevernas lärande.
– Makerkulturen kommer ju
utifrån och är inte anpassad efter en
svensk lärmiljö med dess kurs- och läroplansmål.
Man behöver vara aktsam
om vad man för in i skolan, så att det
inte bara blir en lekstuga av det hela.
Skolan ska bygga på forskning och
beprövad erfarenhet, men när vi kommer
till att införa till exempel programmering
i skolan, så finns varken
det ena eller det andra utan vi måste
gemensamt bygga upp detta.
Projektet Makerskola handlar om
att hitta praktiker och metoder där
spetsanvändande lärare och forskare
gemensamt utforskar vad som är användbart
när det gäller att stödja skolans
specifika uppdrag. Arbetet, som
bedrivs i olika testbäddar och följs av
forskare, resulterar i att det nu börjar
finnas både rapporter och studier som
säger något om vad som kan fungera i
dessa sammanhang.
– Det handlar om att bygga en ny
infrastruktur i landet så att vi hittar
evidens för vad vi rekommenderar
och en systematisk beprövad erfarenhet
i det vi faktiskt tar med oss in i
skolan.
Landsomfattande
utbildningskonferenser
Några av de resultat verksamheten i
projektet Makerskola och forskningen
har åstadkommit har tagits vidare och
har blivit en del av de utbildningsinsatser
som Skolverket håller på att ta
fram.
Många aktiviteter är inplanerade
för att stödja reformen som aviserats
och som gäller från höstterminen
2018, då programmering och en förstärkning
av arbetet med digital kompetens
införs i den svenska skolan.
Med start i oktober 2017 genomför
Skolverket en serie konferenser, som
en turné, om programmering i skolan.
Utöver Skolverket medverkar lärare
och andra experter. Personal från Rise
som arbetat i projektet Makerskola
medverkar och åker husbil mellan
de nästan 20 olika platser där turnén
drar fram.
– Det är nog första gången som en
utbildningssatsning görs på detta sätt,
säger Carl Heath.
Skolverket erbjuder också utbildning
i sin lärportal om programme-
ring med bredare inriktning. Modulen
om programmering kommer först
i en testomgång med start i oktober
2017 där 500 personer kan delta.
Den har Carl Heath varit med om att
skapa.
– När justeringar gjorts efter
testomgången blir den öppen för alla.
Fler insatser och tid
Är då skolan beredd för den reform
som nu är på väg in i skolan?
– Det korta svaret är – nej! Det är
ett nytt ämnesinnehåll som introduceras,
alltifrån en bredare digital
kompetens till att få med den digitala
aspekten av slöjd, till textbaserad
programmering i matematiken och
tekniken. För en del av digitaliseringen
krävs det ny kunskap hos läraren.
Det handlar om ett omfattande arbete
med fortbildning av den befintliga
lärarkåren och där husbilsturnén och
Skolverkets kurser på nätet är ett led.
Det tar längre tid för lärarutbildningarna
att ställa om.
– Högskolorna har en längre omställningsfas
och de första kurserna
kommer att starta först hösten 2018
på många ställen. Det finns en stor
risk att olikvärdigheten ökar mellan
skolor och delar av landet. Som jag
ser det borde det göras fler insatser
för att försöka balansera detta bättre,
säger Carl Heath.
– Digitaliseringen är en stor omställning
och som med allt som handlar
om att lära sig något nytt så tar det
tid och det finns inga genvägar.
Läsning och reflektion
Det är inte längre en fråga om skolan
ska digitaliseras utan vad i det digitala
som ska användas. Vilka är då utmaningarna
i skolans digitalisering?
– Som jag ser det är digitaliseringen
en del av samhället och det är
skolan också, så vi måste förhålla oss
till den och använda oss av den. Men
vi måste också klara av att ställa oss
frågor om digitaliseringen bara är bra.
Vi vet att viss teknik påverkar uppmärksamheten
i klassrummet, vi vet
att sömnproblemen har ökat och att
det inte är bra att scrolla igenom Instagram
innan man lägger sig. Vi läser
och tar del av information på andra
sätt idag än vi gjorde tidigare. I en tid
med mycket information och ständig
interaktion är det också viktigt att se
till andra aspekter. Kanske behöver vi
bli bättre på att arbeta med aktiv och
god reflektion för att fördjupa lärandet,
och träna mer på att läsa långa
texter.
Framtid
Vad väntar då runt hörnet, när programmeringen
och makerkulturen väl
är på plats i skolan?
– Det är svårt att se framåt när
utvecklingen sker så pass fort som
den gör. Men några saker kommer
troligtvis att spela en roll. Adaptiva
läromedel som stöttar och ger kontinuerligt
motstånd och utvecklar elevernas
lärande är på intåg, och med
det blir en större diskussion om data
i utbildningen nödvändig. Det är inte
omöjligt att vi inom en tioårsperiod
har personligt anpassade hjälplärare i
fickan, baserade på artificiell intelligens,
med en teknologi som stöder
god undervisning. Augmented
Reality, teknik som skapar ett digitalt
lager av information över den verklighet
vi ser omkring oss, är en annan
teknologi som jag ser kommer kunna
användas i skolan. Med sådan teknik
får läraren fler och bättre möjligheter
att instruera, visa och förklara. Elever
får bättre förutsättningar att se och
förstå visuellt komplex information.
Digitaliseringen är en stor och
långtgående omdaning av samhället
och inte minst skolan, det står klart.
Finns det då någon del som är viktigare
än någon annan för att få allt på
plats?
– Det krävs ett gott ledarskap som
sätter sig in i och verkligen förstår digitaliseringen,
och det goda ledarskapet
behöver finnas från utbildningsministern
till rektorerna, säger Carl Heath.
MONICA ESBORN
RICE
Rise – Research Institutes of Sweden,
bildades när flera forskningsinstitut,
däribland Interactive Institute, slogs
samman till en organisation. Rise
engagerar 2 200 personer över hela
landet, många är forskare och aktiva
inom så vitt skilda områden som
bioekonomi och samhällsbyggnad till
artificiell intelligens och datavetenskap.
Huvudkontoret finns i Göteborg
och fokus är innovation.
Projektet Makerskola utvecklar ny ämnesspecifik
metodik kring skapande
med IT som material.
Möt Carl Heath: res med DIU och partners till London & BETT 24-26 jan 2018
En resa med fokus på skolutveckling och teambygge med framtidsspaning, nätverkande och engelska erfarenheter. Välj tema: Förskola; Pedagog eller Beslutsfattare.
Mer info