INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER I LERUM:
Process, dokument och verktyg
Alla individer är unika. individuella
utvecklingsplaner ska synliggöra varje individs aktionsförmåga,
vetskap och bildning.
Det är en av grundbultarna
i Lerums arbete för att införa och arbeta med individuella utvecklingsplaner.
I
Lerum startade redan hösten 2003 ett processinriktat arbete på bred
front med frågorna kring individuella utvecklingsplaner (IUP). Uppdraget
från förvaltningen var att den framtida IUP:n ska fungera digitalt
i ett 1-17 års perspektiv tillsammans med idéerna om en lärande
organisation.
I dagsläget har processerna i Lerum lett till att individuella
utvecklingsplaner i kommunens grundskolor och förskolor har som utgångspunkt:
Alla individer är unika. IUP:n ska synliggöra varje
individs aktionsförmåga, vetskap och bildning. Genom att utgå
från varje barn och elevs nuläge, nuvarande förståelse
och vilka mål som är önskvärda att nå för henne,
vad som krävs i form av fakta, förståelse, förtrogenhet
för att öka individens handlingskompetens. IUP:n ska ge föräldrarna
bättre inblick i elevens utveckling och skolans arbete samt förenkla
det administrativa arbetet för pedagogerna.
samverkan och delaktighet
Christer Ferm, utvecklingsledare, och Stefan Vikberg IT-samordnare i Lerum berättar
om sina erfarenheter från kommunens arbete med individuella utvecklingsplaner.
Ambitionen har varit att driva projektet på
ett sådant sätt att så många som möjligt på
våra skolor ska kunna påverka och vara delaktiga. Därför
startade vi med att bjuda in alla intresserade till ett stormöte. På
detta möte där vi presenterade syfte och tankar med uppdraget deltog
över 100 personer.
Varje enhet tillfrågades om vilka som ville vara med
i utvecklingsarbetet. Ambitionen från projektledningen var att minst två
representanter för varje enhet skulle delta.
många frågor i öppet forum
Till det första projektgruppsmötet kom över 30 pedagoger och
fem rektorer. Sammankomsten hade som syfte att vara en mötesplats mellan
olika personer, yrkeskategorier, erfarenheter och idéer. Där arbetade
man först i samtal två och två för att få fram deltagarnas
egen nuvarande förståelse av begreppet IUP. Därefter samtalade
man i grupper i formen öppet forum kring frågor som deltagarna
lyft fram. Några av de ämnesområden och frågor som behandlades
i samtalen och sedan legat till grund för det fortsatta arbetet var:
Vad är en IUP?
Vilken idémässig grund vilar individuella
utvecklingsplaner på?
Kan barn planera sin utveckling? Insikt i det egna
lärandet kan man träna sig på det och hur?
Hur får man in barnets/elevens självreflektion?
Syfte och praktiskt tillvägagångssätt?
Vad skall finnas med i en IUP? Hur kan man få in
den sociala kompetensen som en helhetssyn i IUP ?
Vem äger den individuella utvecklingsplanen?
Portfolio IUP: Vad är det för skillnad?
Går de att förena?
utan spaning ingen aning
För att nå så stor delaktighet som möjligt inom förvaltningen
startade projektgruppen ett nyhetsbrev på webben. Dessutom öppnade
man också ett virtuellt rum på skolornas intranät Lenet för
att möjliggöra för alla i förvaltningen att dela med sig
av erfarenheter, synpunkter och idéer om och omkring individuella utecklingsplaner.
En bärande form för arbetet har varit att
alla deltagare ingått i olika lärgrupper, säger Christer Ferm.
I dess grupper blandades olika yrkeskategorier med syftet
att öka och fördjupa förståelsen av olika perspektiv i
organisationen. Varje lärgrupp har arbetat med olika frågor inom
någon del i IUP-arbetet. Genom att gå in en lärprocess i form
av interna och externa spaningar fördjupade deltagarna sin förståelse
och ökade sitt medvetande inom något område. Där myntades
mottot: Utan spaning ingen aning.
En annan form som vi arbetat med är friska
frågor och byggandet av spaningsfi lter.
Utifrån de mål som projektet och uppdraget baserats
på och de erfarenheter som byggs på under projektets gång
framkom kontinuerligt olika vägval som grupperna har haft att ta ställning
till. Dessa vägval synliggjordes via så kallade spaningsfi
ltren.
Ett sätt att synliggöra processen i referensgruppen
har varit att involvera och inbjuda till dialog på arbetsplatserna genom
anslå en Månadens fråga på varje enhet.
En sådan fråga är till exempel: Vad är
egentligen kompetens? Hur ser man det? Vem avgör om någon har kompetens?
Vad behövs för att man skall få kompetens?
digitalt skal
Efter att ha arbetat ett tag i projektet började projektledningen och referensgruppen
undersöka marknaden för digitala verktygsstöd till IUP
ett skal som skulle passa de behov, tankar och idéer som arbetats fram
i processerna.
Det fanns fl er krav på vilka behov ett digitalt verktyg
för de individuella utvecklingsplanerna i Lerum skulle tillfredsställa,
några exempel: Det skulle göra IUP:n oberoende av tid och rum
online, ge föräldrar insyn på ett bättre sätt än
med papper, förenkla arkiveringen och underlätta att dokumentationen
följer eleverna och därmed öka förståelsen för
individens utvecklingsresa från 1-17 år, samt underlätta för
pedagoger att vara uppdaterade på sina mentorselever fast de har fl er
än en lärgrupp att jobba med.
Spaningarna på marknaden gav till resultat att man
inte fann något verktyg som passade Lerums sätt att betrakta IUP.
Därför sökte ansvariga i Lerum aktörer som var intresserade
av att tillsammans med dem skapa ett digitalt verktyg. Nu har man under ett
år samarbetat med en leverantör och successivt byggs ett digitalt
stöd fram som som under arbetets gång testas i skolorna.
Vi bygger vår IUP i ett system med öppen
källkod, vilket innebär att andra kommuner, och enheter kan köpa
in sig och utveckla någon egen modul. Alla som är med får sedan
del av allas moduler och kan välja att bygga med de moduler och det som
passar dem, säger Stefan Vikberg.
katalysator för skolutveckling
Några lärdomar som vi har gjort i IUPgruppen i Lerum när
det gäller förståelsen av skolutvecklingsinsatser och dess effekter
i vardagen är att all personal gör sitt bästa utifrån sin
förståelse alla har en privat teori eller en personlig meningsstruktur
som styr handlandet, säger Christer Ferm.
IUP-processen har gett möjligheter till att det har
startats samtal i arbetslagen om varför vi gör som vi gör.
Medvetenheten om varandras pedagogiska grundsyn genom dialog och försök
att få till en gemensam förståelse av uppdraget en kollektiv
meningsstruktur är en viktig ingrediens i skolutveckling.
Alla nivåer måste ha förståelse
och gå igång samtidigt, om vi vill se märkbara och bestående
effekter av skolutvecklingsinsatser. IUP-processen i Lerum kommer att involvera
alla nivåer: individ, grupp, organisation och systemnivå.
Kraven på individuella utvecklingsplaner på
nationell och kommunal nivå är en utmaning som verksamheten behöver
som katalysator för att komma åt en uppdaterad förståelse
av uppdraget att utbilda och rusta barn och ungdomar för ett bra liv idag.
Men framför allt för ett gott och fungerande liv i framtiden, säger
Christer Ferm.
personal-iup
För att all personal skall få en förståelse för meningen
med och nyttan av individuella utvecklingsplaner har man i Lerum också
ett spår där pedagoger och rektorer börjat utveckla en personal-IUP.
Den är tänkt att fungera som en kompetensutvecklingsplan med tydliga
kopplingar till uppdraget och verksamhetsplanen.
käppar i hjulen
Vilka problem har man identifierat i Lerum som kan sätta käppar i
hjulen?
Vi vet inte hur lång tid det tar innan alla
har förstått tillräckligt mycket: Hur kan vi brygga över
förståelseglappet mellan olika grupper och individer? Kommer alla
arbetslag att kunna hjälpas åt att se och förstå nya möjligheter
när det gäller de arbetssätt och förhållningssätt
som behövs i dag och i framtiden?
Kommer tekniken att fungera hela tiden? Är det
möjligt för oss att använda både digital och manuell teknik
i en bra och hållbar mix så att det fungerar utan en dator per barn/elev?
Hur ska vi lyckas med att se hela barnet/eleven och inte hamna i ämnes-,
betygs- eller den ensidiga synen på kunskapsfällan?
Kommer vi att lyckas övertyga alla involverade
om att en IUP via Internet kan vara lika säker eller säkrare än
en IUP i papper? säger Christer Ferm.
Och att arbetet med IUP i Lerum har fått genomslag
kanske denna anekdot kan illustrera.I ett av de pilotarbetslag som har startat
sa en elev i trean till fröken :
Nu när vi är med i IUP får
vi träffa kungen då ?
Bosse
Andersson
Gymnasielärare och ITsamordnare,
jobbar för närvarande med projekt kring skolutveckling och IT på
Myndigheten för skolutveckling.
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se