Idrott och IT
– en kreativ utmaning med
mycket rörelseglädje
Det började med en nyanställning
på Väsby Nya Gymnasieskola och en
rektor som gav uppdraget att använda
IT i Idrott och hälsa. Daniel Gomejzon,
idrottslärare och guldäpplefinalist,
antog utmaningen som lett till att man
levlat upp såväl klassiska lekar, dans
som rörelseglädjen.
– Jag konsumerar mycket ungdomskultur
själv och insåg att det ganska
enkelt gick att fräscha upp ”indiansmyg”,
”catch the flag” och andra
klassiska lekar genom att tillföra regler
från aktuella spel, berättar Daniel
Gomejzon.
I en helt nybyggd idrottshall
påbörjades utforskandet av möjligheterna
tillsammans med en gymnasieklass.
– De fick informationen att de
skulle ha tv-spelslektioner och att de
skulle komma ombytta, beskriver han.
Genom att kombinera reglerna
från Counter Strike och Super Mario,
till exempel att det finns olika nivåer,
att man samlar poäng och där bollar
är vapnen fick han igång klassen.
– I början handlade det om en
ljudanläggning med lite tryck i så
att nedräkningen, ”...five, four, three,
two...” hördes med en mullrande filmröst
och att musiken var från elevernas
värld.
Eleverna arbetade i par två och
två och räknade poäng och förde in i
datorn. Att ha sämre kondition fungerade
som ett slags ”handicapsystem”
eftersom hög puls gav fler poäng.
Redan från början blev tv-spelslektionerna
en succé också för dem som
ofta tidigare undvikit idrottslektionerna.
– En elev som aldrig tidigare under
sin skoltid hade deltagit i idrott
gjorde nu det och uttryckte att det var
det roligaste hen varit med om, berättar
Daniel Gomejzon.
Animerade experter
Ett annat användningsområde där
den digitala världen blev ett tillskott
var inom dansundervisningen. Spelet
Xbox Kinect kom till användning.
– Jag har svårt att hinna sätta mig
in i allt nytt vad gäller till exempel
dans men en expert i form av en animerad
person leder dessa pass vilket
gjort att vi nu provat både streetdance
och salsa, säger han entusiastiskt.
En annan upptäckt han gjort kring
att projektor och duk kommit in i
träningssalen är att eleverna tappar
fokuset på att titta på varandra.
– Dans är ganska laddat, särskilt
för killar, men genom att blickarna
riktas mot skärmen så släpper genansen
och fokus hamnar någon annanstans,
menar Daniel Gomejzon.
Även med styrketräning har han
använt experter på området som på
digital väg håller i själva lektionen.
– Det frigör också mig som lärare
att gå runt och rätta till en rörelse och
skaffa mig en överblick på individnivå
om hur de jobbar, som jag tidigare
inte kunde, framhåller han.
Utvecklingen av appar är ett annat
område som han ständigt bevakar.
Elevernas mobiler är en annan
tillgång.
Eget träningsprogram –
och formativ bedömning
Daniels elever får också i uppgift att
lägga upp ett träningsprogram – utifrån
sig själva – på sju veckor och de
ska dokumentera med film sin träning
och föra ett resonemang om vad de
gjort och varför. Filmerna blir två till
tre minuter långa och lämnas in via
en gemensam portal där också klasskamraterna
ser den.
– Jag upplever att det blir mer
kvalitet i det som de är delaktiga i och
film är verkligen ett starkt läromedel i
sig, betonar Daniel Gomejzon.
Han tittar på filmen tillsammans
med den enskilde eleven och det
samtalet som blir underlättar för den
formativa bedömning som numera är
vad som ska ske.
– Det blir en rättvisare bedömning
när jag ser på filmen. Det blir synligt
för eleven hur deras utveckling ser ut,
framhåller Daniel.
Han menar också att det fortfarande
är en bit att gå innan övriga
skolsverige – och en del kollegor –
förstår att idrottsämnet idag har mer
av en hälsoprofil. Bilden av att ett högt
betyg handlar om att hoppa högst och
springa fortast lever alltjämt kvar på
många håll. Likaså att det räcker att
slänga in en boll.
Rörelseglädje för livet
– På gymnasiet tycker jag att bollsporter
bör ha ett förhållandevis litet
utrymme till förmån för att utforska
och hitta de träningsmetoder som
eleverna kommer att fortsätta med
efter gymnasiet, menar han.
Att hitta de träningsformer som
känns roliga för individen och att se
sin egen utveckling är ett viktigt mål.
Att det handlar om att mäta målen
och tävla mot sig själv.
Vad har då varit de största vinsterna
med att tillföra IT i Idrott- och
hälsaundervisningen?
– Förutom de allmänna vinsterna,
som att datorn ger snabb feed back,
att jag kan ta in proffs som kan saker
bättre än jag, så är det att det lockat
med eleverna att hitta sin egen nisch,
framhåller Daniel Gomejzon.
Och vad det har beror på vet han
inte säkert men det är sällan någon
som skolkar från idrottslektionerna.
Vad är då på tur att utforskas i den
digitala världen?
– Det vore kul att sätta upp en virtuell
orientering, så jag letar ständigt
efter kartor som kan vara användbara,
gärna utanför stadsbebyggelse så att
det inte bara blir stadsorientering,
betonar han.
Vart passar man då den bollen –
utveckla kartor för skog och mark –
Google?