Untitled Document Av: Helena Resele-Tidén
E-Post:helena.resele@personal.danderyd.se



Efter-ITiS i Danderyd:
Ensam blir stark i nätverk

För att få dynamik i datoranvändningen på enskilda skolor är det viktigt att användningen blir bred, allmän och daglig och inte ett reservat för några enstaka eldsjälar.

Som ett led i arbetet med att finna en arbetsform för ”Efter-ITiS” i Danderyds kommun skapades 2002 ett nätverk bestående av grundskolornas IT-pedagoger för samverkan, stöd och inspiration.

Under hösten 2002, när de sista arbetslagen inom ITiS genomförde sina projekt, men tiden definitivt började rinna ut för den statliga IKT-satsningen, började skissandet på ett förslag till nätverkssamverkan mellan grundskolorna för att på så vis fortsätta idéspridningen. Som andra kommuner stod Danderyd inför begränsade ekonomiska resurser, men med tillgångar i form av utbildade och aktiva ITiS-handledare som var intresserade av att fortsätta satsa på utvecklingsarbetet.

Kommunens förvaltning beslöt att skapa ett nätverk av grundskolornas IT-pedagoger, för att på detta vis betona och förstärka användarledet och undervisningen inom IKT. Tanken var också att skapa en brygga mellan kommunens IT-tekniker och den praktiska vardagen ute på skolorna. Ett av gruppens första uppdrag var att definiera vilka olika ansvarsområden IT-tekniker respektive IT-pedagoger ansvarar för. Vidare skulle resultatet av gruppens arbete föras upp till kommunens förvaltningsnivå.

enkelt och beständigt
Ett inledande möte hölls där uppdraget definierades och medlemmarna fick kontakt med varandra. Samtliga grundskolor, ett tiotal, fanns representerade. Vi beslöt att hålla regelbundna protokollförda möten, där protokollen skulle delges kommunförvaltningen. Sedan första mötet har en träff i månaden genomförts. Arbetet har lett fram till en gemensam datoranvändarpolicy och gemensamma datoranvändarkontrakt ute på skolorna. Som ett komplement till dessa träffar skapades ett forum i First Class där frågor kan avhandlas mellan mötena samt dokument sparas.

Tanken var att skapa något enkelt, men beständigt. Utan att anstränga budgeten har man kunnat behålla den lokala IKTkompetens som byggdes upp under ITiSåren. Nätverket har kommit att fungera som ett frirum där man i vardagen har tid att fokusera på den fortsatta IKTutvecklingen ute på grundskolorna och där säkra att de steg som togs under åren 1999-2002 inte går förlorade.

starka tillsammans
IT-pedagogerna har ofta haft ett relativt ensamt uppdrag ute på de egna skolorna och nätverket har kommit att fungera som stöd och inspiration för deltagarna. För att få dynamik i datoranvändningen på enskilda skolor är det viktigt att användningen blir bred, allmän och daglig och inte ett reservat för några enstaka eldsjälar. Nätverket fungerar som idébank och stöd för att få fram just bredden i datoranvändningen.

En annan viktig aspekt är att gruppen fått möjlighet att vara en påtryckargrupp i kommunen, dels i kontakten med den egna skolledningen, men också i dialogen med kommunförvaltningen. Utrymmet för IKT varierar mellan de olika grundskolorna. Att visa på fungerande modeller när det gäller användning och finansiering har spelat roll för dagens användning ute på skolorna.

konkreta uppdrag
Under kommande år finns gruppen kvar och uppdragen är konkreta. De månadsvisa mötena ligger fasta och diskussionsforumet fortsätter i sin nuvarande form, inte minst som en metod att finna gemensamma lösningar. Dessutom används träffarna för produktvisningar och fortbildning. Fortbildning i den här korta, intensiva formen ger snabba resultat. Det är lätt att direkt prova uppvisade metoder i den egna verksamheten.

Ett par konkreta arbetsområden under 2005 blir att bygga upp visnings- och samarbetsverksamheten på den år 7-9- skola som under hösten blev deltagare i nätverket ENIS, European Network of Innovative Schools, och uppdraget att införa skolportaler för en ökad samverkan mellan hem och skola. Vidare fortsätter arbetet med att skapa och förbättra skolornas hemsidor.

Sammanfattningsvis kan konstateras att ett nätverk förstärker och förtydligar visionerna framåt, men också fungerar som en historiebärare och kan redogöra för den röda tråden bakåt.


Helena Resele-Tidén
IT-pedagog, Danderyds kommun
E-Post:helena.resele@personal.danderyd.se


Datorn i Utbildningen nr 8 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041217