För
att få dynamik i datoranvändningen på enskilda skolor är
det viktigt att användningen blir bred, allmän och daglig och inte
ett reservat för några enstaka eldsjälar.
Som ett led i arbetet med att finna en
arbetsform för Efter-ITiS i Danderyds
kommun skapades 2002 ett nätverk
bestående av grundskolornas IT-pedagoger
för samverkan, stöd och inspiration.
Under hösten 2002, när de sista
arbetslagen inom ITiS genomförde sina
projekt, men tiden definitivt började
rinna ut för den statliga IKT-satsningen,
började skissandet på ett förslag till nätverkssamverkan
mellan grundskolorna
för att på så vis fortsätta idéspridningen.
Som andra kommuner stod Danderyd
inför begränsade ekonomiska resurser,
men med tillgångar i form av utbildade
och aktiva ITiS-handledare som
var intresserade av att fortsätta satsa på
utvecklingsarbetet.
Kommunens förvaltning beslöt att
skapa ett nätverk av grundskolornas
IT-pedagoger, för att på detta vis betona
och förstärka användarledet och undervisningen
inom IKT. Tanken var också
att skapa en brygga mellan kommunens
IT-tekniker och den praktiska vardagen
ute på skolorna. Ett av gruppens första
uppdrag var att definiera vilka olika
ansvarsområden IT-tekniker respektive
IT-pedagoger ansvarar för. Vidare skulle
resultatet av gruppens arbete föras upp
till kommunens förvaltningsnivå.
enkelt och beständigt
Ett inledande möte hölls där uppdraget definierades och medlemmarna
fick kontakt med varandra. Samtliga grundskolor, ett tiotal, fanns representerade.
Vi beslöt att hålla regelbundna protokollförda möten, där
protokollen skulle delges kommunförvaltningen. Sedan första mötet
har en träff i månaden genomförts. Arbetet har lett fram till
en gemensam datoranvändarpolicy och gemensamma datoranvändarkontrakt
ute på skolorna. Som ett komplement till dessa träffar skapades ett
forum i First Class där frågor kan avhandlas mellan mötena samt
dokument sparas.
Tanken var att skapa något enkelt, men
beständigt. Utan att anstränga budgeten
har man kunnat behålla den lokala IKTkompetens
som byggdes upp under ITiSåren.
Nätverket har kommit att fungera
som ett frirum där man i vardagen har
tid att fokusera på den fortsatta IKTutvecklingen
ute på grundskolorna och
där säkra att de steg som togs under åren
1999-2002 inte går förlorade.
starka tillsammans
IT-pedagogerna har ofta haft ett relativt ensamt uppdrag ute på de egna
skolorna och nätverket har kommit att fungera som stöd och inspiration
för deltagarna. För att få dynamik i datoranvändningen
på enskilda skolor är det viktigt att användningen blir bred,
allmän och daglig och inte ett reservat för några enstaka eldsjälar.
Nätverket fungerar som idébank och stöd för att få
fram just bredden i datoranvändningen.
En annan viktig aspekt är att gruppen
fått möjlighet att vara en påtryckargrupp
i kommunen, dels i kontakten med den
egna skolledningen, men också i dialogen
med kommunförvaltningen. Utrymmet
för IKT varierar mellan de olika
grundskolorna. Att visa på fungerande
modeller när det gäller användning och
finansiering har spelat roll för dagens
användning ute på skolorna.
konkreta uppdrag
Under kommande år finns gruppen kvar och uppdragen är konkreta. De
månadsvisa mötena ligger fasta och diskussionsforumet fortsätter
i sin nuvarande form, inte minst som en metod att finna gemensamma lösningar.
Dessutom används träffarna för produktvisningar och fortbildning.
Fortbildning i den här korta, intensiva formen ger snabba resultat. Det
är lätt att direkt prova uppvisade metoder i den egna verksamheten.
Ett par konkreta arbetsområden under
2005 blir att bygga upp visnings- och
samarbetsverksamheten på den år 7-9-
skola som under hösten blev deltagare i
nätverket ENIS, European Network of
Innovative Schools, och uppdraget att
införa skolportaler för en ökad samverkan
mellan hem och skola. Vidare fortsätter
arbetet med att skapa och förbättra skolornas
hemsidor.
Sammanfattningsvis kan konstateras
att ett nätverk förstärker och förtydligar
visionerna framåt, men också fungerar
som en historiebärare och kan redogöra
för den röda tråden bakåt.