Untitled Document

Av: Carina Näslundh och Peter Becker

 

Tunt eller fett?
Uddevalla, Mölndal, Botkyrka, Sundsvall om skolornas datorer



Tunna klienter på väg bort
från Uddevalla skolor

Samtidigt som en del kommuner och skolor satsar på att införa tunna klienter går Uddevalla motsatt väg. De tunna klienter som finns byts ut.

– De tunna klienterna har varit ett irritationsmoment, så nu plockar vi bort dem, säger Britt-Inger Berntsson, IT-chef på Barn- och utbildningsförvaltningen i Uddevalla

En anledning till att de tunna klienterna har förorsakat irritation är att lärare och elever jobbar allt mer med ljud och bild. Att föra över till exempel bilder från digitalkameran till en vanlig dator klarar de flesta, men med tunna klienter blir det ett problem.

– Lärare som vill använda informationstekniken i undervisningen får ett moment till att slåss mot, vi vill underlätta för lärarna.

De tunna klienterna passar bäst inom kommunernas administrativa avdelningar, menar Britt-Inger Berntsson.

Istället köper Uddevalla in persondatorer som fungerar som så kallade feta klienter i nätverket. Behörigheten för vad man får göra med datoreren har satts på personnivå. För lärarnas del innebär det de har fått mer makt över datorerna.

centrala och lokala inköp
I Uddevalla sker en viss fördelning av datorer åt skolorna från centralt håll. Skolans IT-avdelning köper in datorer och fördelar på skolorna så att det finns en jämlikhet mellan de olika skolorna när det gäller tillgång på datorer.

Sedan kan skolorna själva köpa in fler datorer om de vill satsa mer. På kommunens skolor finns en blandning av både pc och mac som samsas i skolornas nätverk.

elevdatorer överallt
En annan form av tunna klienter är dock på frammarsch i Uddevalla. Och det är i form av pulpetdatorer. Det är gamla persondatorer som man låser ganska mycket när det gäller funktioner.

Datorerna byggs in och förses med ståltangentbord så att de inte ska gå att förstöra. Sedan ställs de ut på väldigt publika platser i skolorna. Avsikten är att eleverna ska kunna använda dessa datorer för att kolla på webben, läsa sin mail, surfa, använda hotmail och så vidare.

– På så sätt har vi minskat trycket i datasalarna så att de kan användas för skolarbete.


Samlevnad i Mölndal

Mölndal satsade tidigt, och stort, på tunna klienter. Men strategin är att blanda med persondatorer.

Redan1999-2000 startade Mölndal sin satsning på tunna klienter. I dag är man en av de kommuner i landet som är ”stora” när det gäller tunna klienter.

– Vi är nöjda. Det finns både för- och nackdelar, men tack vare de tunna klienterna kan vi leverera en basstandard till så många som möjligt, säger Anders Karlsson, IT-ledare på Barnomsorg- och utbildningförvaltningen i Mölndal.

De tunna klienterna används för Internet, mail, officepaket – de vanligaste applikationerna. De stationär datorerna används för multimedia, cd-rom, pedagigiska programvaror och liknande som inte fungerar med de tunna klienterna.

fortbildning ställer nya krav
Strategin i Mölndal har varit att de yngre eleverna ska ha flest stationära datorer. Ett ungefärligt mått har varit 60 procent stationära datorer och 40 procent tunna klienter i de yngre åldrarna och omvänt för de äldre. Nu håller dock planerna på att revideras. Anledningen är större krav från lärarna när det gäller möjlighet att arbeta med film, ljud, digitala bilder med mera.

– Flera av de projekt vi dragit igång, bland annat framtidens klassrum och att skriva sig till läsning, kräver stationära datorer, säger Anders Karlsson. Fortbildning av lärare är en annan faktor som bidrar till ändrade krav från användarhåll.

– När man öppnar nya dörrar och visar på nya vägar bidrar det till att användarna ställer andra krav.


Skolorna i Botkyrka får valmöjlighet

Lars Svantesson, IT-chef i Botkyrka, pekar på stigande kostnader för ITstödet i kommunerna, inklusive skolorna.

– Vi försöker skapa gemensamma lösningar, både för inköp av hårdvara och mjukvarulicenser, liksom för drift och underhåll, säger Lars Svanteson.

Skolorna i Botkyrka kommer att ges möjlighet att välja både tunna klienter och feta pc-lösningar.

– Vi kan täcka stora delar av behovet med de tunna klienterna. Det har varit mycket diskussion och vi tror inte att bara en modell passar skolan. Här får skolans inre marknad styra.

centrala inköp
– Vi arbetar för inköp genom kommunen, för att vi ska kunna upprätthålla drift och servicekvalité. Vi har samlat tekniksupporten till en central enhet. Men vi kommer att behöva ha en lokal it-support på de enskilda skolenheterna, på vaktmästarnivå, som kan sköta enklare drift såsom pappers- och tonerbyte i skrivare, möss och tangentbord.

I den lösning som man är i färd med att realisera sätter kommunenen prislapp för årshyra av en basenhet inklusive installation av offi- cepaket, webb, e-post, service och support. Varje verksamhet ska bära sina egna kostnader är det tänkt.


SUNDSVALL:
Kunniga lärare och skolledare blir bra beställare av datorer

Sundsvall var tidigt ute både när det gällde tunna klienter och att blanda olika operativsystem. Nu fokuserar man mer på användarens behov än tunt eller fett.

Frågan om tunna klienter verkar gå i vågor konstaterar Daniel Antonsson, chef för IT-staben i Sundsvalls kommun. Han konstaterar också att de argument man hade för att införa tunna klienter i Sundsvalls skolor i slutet av 1990-talet inte längre gäller.

Då var de stationära datorerna dyra och svåra att administrera på distans. I dag är hårdvaran billig och även stationära datorer ute på skolor går enkelt att styra från en central it-enhet. Argumenten för tunna klienter handlar nu om saker som låg elförbrukning, ergonomi och utrymme. Och användarens behov.

– Ju kunnigare lärarna blir desto bättre kravställare blir de. Om det ska vara tunna klienter eller ”feta” persondatorer är en sekundär fråga. Men lärare och skolledare måste kunna ange vad datorerna ska användas till. Ska man arbeta med ljud, film, digitalkamera, ja då måste it-leverantören leverera en dator med program som kan göra det. – Beställaren måste kunna ställa krav och den centrala it-organisationen måste kunna lyssna, påpekar Daniel Antonsson.

beställarkompetens viktig
Sundsvall har som många andra kommuner centraliserat it-funktionen. Nu finns det en central kommunal it-enhet som även skolorna tillhör. Inköpen görs centralt och skolorna får betala en funktionshyra och övergången har inte skett utan diskussioner.

– Det är varken ett hot eller en möjlighet, men det ger en klar rollfördelning, menar Daniel Antonsson som tidigare basade över skolornas it-funktion.


Kundmakt på kommunens it-marknad?

I sitt debattinlägg ställer Fredrik Jeppesen två centrala frågor för IT-användningen i dagens kommuner: tunna klienter och centraliserad it-hantering.

Tunna klienter har blivit populära som en standardiserad och billig lösning på främst drifts- och underhållsfrågorna, ibland med återanvänd gammal hårdvara.

Idag ser vi på många håll en mix av persondatorer (”feta klienter”, med egen hårddisk och lokal installation av programvara, ljudkort, usb-portar och andra in/utgångar) och tunna klienter (som kör program och lagrar all data på en central server).

Ur flera perspektiv både när det gäller investering, drift, underhåll och säkerhet är det bekvämt med tunna klienter. Men praktiken visar att tunna klienter kan ställa till problem när man använder datorer som mer än enkla skrivverktyg och inmatningsmaskiner.

Guldäpplevinnaren Katarina Öhman skrev ett inlägg om detta i DIU redan 2004.. Läromedel med ljud-, radio- och videomaterial kan vålla problem. När elever och lärare vill hämta in bilder från kamera eller ljud från mp3-spelare krånglar det. Och användarnas behov växer i samband med PIM-utbildningar och nya generationer av teknik. Då slår de lätt huvudet i taket, med en tunn klient.

it-miljö för växande
Den personliga kreativiteten har utvecklats språngartat sedan persondatorerna kom, medan klientsystem funnits länge. Kommunerna har den svåra uppgiften att skapa en IT-miljö som tillåter växande. De kommuner vi varit i kontakt med pekar på att mixade lösningar är enda möjligheten. Den andra frågan Fredrik Jeppesen ställer, rör centraliseringen av it-driften i kommunerna från de enskilda skolorna till en central it-avdelning. Det här berör frågor kring inköp, drift, underhåll och säkerhet.

Centraliseringen är en stark trend i kommunerna idag. Här är just skolan en svår nöt att knäcka, då mångfalden inom skolans IT-användning är stor, mycket större än inom kommunens adminstration där ofta några få och centraliserade kontors- och ärendesystem utgör den dominerande verksamheten.

många olika behov
Gemensamma plattformarna för webb, e-post och samarbete är en sak, liksom basverktyg för kontorsarbete, men sedan växer komplikationerna. I skolan finns många ämnen, arbetssätt och mediaformer, utrymme måste fi nnas för skapande och personlig utveckling.

Här måste både lärare och elever kunna experimentera med hård- och mjukvara, samtidigt som kraven på tillgänglighet och service är stora.

Det kräver stor lyhördhet från centrala it-avdelningar och det kräver även lokal it-kompetens, både för ledning och utveckling, för beställning och underhåll. Borde vi tala om kundmakt på den kommunala it-marknaden?

tillgänglighet och mångfald
Kommunerna behöver lösningar som möjliggör tillgänglighet och samtidigt respekterar skolans mångfald av arbetsformer, informationskällor och uttrycksmedel. Nya Datorn i utbildningen kommer att bevaka de här frågorna under 2007 och inbjuder till fortsatta inlägg.

 



Datorn i Utbildningen nr 8 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061222