Vi befinner oss i en snabbt föränderlig
värld. Nya teknologier för hantering
av information och kunskap utmanar
traditionella strukturer i skolan såväl
som de metoder man använder sig av
för att lära ut.
I Hultsfred driver vi ett antal utbildningar
som är inriktade mot musikoch
upplevelseindustrin. Under de
senaste åren har vi funderat mycket
över vilka metoder vi använder för
att hänga med i omvärldens förändringar.
Musikindustrin är en bransch
som just nu genomgår fundamentala
strukturförändringar på grund
av det informationsteknologiska
paradigmskiftet. På bara några år har
såväl yrkesroller som arbetsuppgifter
förändrats. För att våra utbildningar
ska vara aktuella i denna föränderliga
värld krävs att vi hela tiden anpassar
såväl innehåll som pedagogik.
Den amerikanske utbildningsministern
Richard Riley tydliggjorde effekterna
av de snabba förändringar vi
just nu går igenom när han gav prognosen
att många av de mest eftertraktade
jobben år 2010 kommer att vara
jobb som inte ens fanns år 2004. Nya
företag, verksamheter och verktyg
skapar helt nya eller kraftigt förändrade
sysselsättningar. År 2004 fanns
varken Facebook, YouTube, Twitter
eller många av de andra tjänsterna
som vi idag tar för givet och arbetsuppgifterna
på dessa företag skiljer
sig mycket åt jämfört med de traditionella
IT-företag som fanns innan det.
Karl Fisch, lärare i teknik på Arapahoe
High School i Colorado, USA,
beskriver utmaningen på följande
sätt: ’We are currently preparing students
for jobs that don´t yet exist, using
technologies that haven´t been invented
yet, in order to solve problems we don´t
even know are problems yet.’
Att omvärldsbevaka
Så hur gör man då för att hänga med
i dessa förändringar? Jag tror att
svenska lärare, på alla nivåer, behöver
lära sig att använda näringslivets sätt
att bedriva omvärldsbevakning genom
att man på skolor skapar aktiva
funktioner för insamling av relevanta
nyheter och aktuell information i de
olika ämnena.
I kunskapstäta företag finns alltid
en funktion för omvärldsbevakning.
Beroende på företagets storlek varierar
naturligtvis metoder och arbetssätt,
men funktionen som sådan, att
löpande hämta in nyheter och uppdateringar
om vad som händer på de
specifika områdena är en naturlig del
av ett modernt företag.
I Hultsfred använder vi oss av en
metod där utbildningsledare, lärare
och studenter ständigt tar del
av en löpande omvärldsbevakning
som genomförs av personer aktiva
i branschen. Men inte bara det, studenterna
själva är också med i denna
omvärldsbevakning och uppmanas att
komma in med aktuella nyheter och
ny kunskap.
I utbildningen Music & Event
Management är huvudämnet företagsekonomi.
Med tanke på hur
affärslogik och affärsmodeller just nu
skruvas om i många av upplevelseindustrierna,
är det helt nödvändigt
att löpande uppdatera innehållet i
utbildningen.
På bara några månader kan sammangåenden
mellan företag eller
nya distributionssätt förändra delar
av den kunskap som tidigare ansågs
självklar. Enda chansen för oss är
att ständigt omvärldsbevaka och jag
tror att samma metod skulle kunna
användas i många andra utbildningssammanhang.
En lärare i fysik på ett gymnasium
skulle kunna initiera omvärldsbevakning
på samma sätt som
ett företag genom att låta eleverna
använda tjänster som Science Daily
eller Google News för att hitta intressanta
nyheter som relaterar till
uppgifterna.
En lärare i geografi på högstadiet
kan använda sig av Google Earth för
att låta eleverna själva hitta sin väg
genom geografin på ett sätt som de
själva är vana vid, t.ex. genom att de
är med och skapar lager av information
som man sedan publicerar online
precis som företag brukar göra.
Positiva kunskapsklimat
Förutom att utbildningen och undervisningen
blir aktuell och relevant
genom att vi använder oss av den här
metoden, märker vi att arbetssättet
skapar ett mycket positivt kunskapsklimat
bland både personal och studenter.
När alla brinner för att leverera
uppdaterad och fräsch kunskap till
varandra skapar man en smältdegel
av kreativitet som är helt nödvändig
för att kunna driva en högkvalitativ
utbildning.
I en snabbt föränderlig värld kan
läraren inte längre vara den absoluta
källan till kunskap. Det är helt
nödvändigt att studenterna är aktivt
involverade i att ständigt uppdatera
innehållet i utbildningen. Genom att
titta på hur näringslivet omvärldsbevakar
och hämtar in ny kunskap tror
jag att såväl högskola som gymnasium
och grundskola skulle kunna lära sig
otroligt mycket. Och undervisningen
blir så avsevärt mycket roligare när
man känner att kunskapen man
levererar är aktuell och relevant för
studenterna.
Rock City
Entreprenörerna kring Hultsfredsfestivalen,
med företaget Rockparty,
har skapat Rock City, med
restaurang, musiklokaler, arkiv och
utbildningar. Det har idag vuxit
till en nationell mötesplats för
upplevelseindustrin, bland annat
med stöd från KK-stiftelsen. Inom
nybildade Campus Hultsfred väver
man samman forskning, utbildning,
näringsverksamhet och
kultur(FUNK). Man samverkar med
upplevelseindustri och akademi
kring kompetensutveckling och
innovation, med målet att bli ett
nationellt kompetenscentrum för
musikbranschen.