Untitled Document Text: Erica Lövgren
E-post: erica.lovgren@gmail.com

 

REFLEKTIONER KRING ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING

Vad måste man kunna för att kunna – och hur gör vi det möjligt att lära sig det?

Frågan i rubriken är en fråga som verkligen kan göra skillnad. Den ska vi ställa oss ofta, i alla möjliga sammanhang. Frågan riktar uppmärksamheten mot vad som ska läras och vad som ska förstås snarare än mot aktiviteten i sig. Vi kan ställa frågorna när vi planerar vår undervisning, men vi kan också ställa dem när vi själva står inför att lära oss nytt, när vi vill driva utvecklingsarbete och när vi vill se förändring av undervisningen. Hur kan vi göra det möjligt för andra att förstå det vi vill att de ska förstå?

För ett par månader sedan var jag på en föreläsning om variationsteori. Variationsteorin tillhandahåller en språklig verktygslåda som gör det möjligt att förstå varför samma sak kan uppfattas på olika sätt. Lärande ses som erfarande eller uppfattande av skillnader, variationer. För att lära oss måste vi kunna urskilja vissa drag hos något och för att kunna urskilja dessa drag måste vi få syn på dess variation i förhållande till annat. För att veta vad något är måste vi också veta vad det inte är. Variationsteorins principer kan användas för att designa undervisning.

Jag visste inte mycket om det innan och förberedde mig genom att läsa en artikel i ämnet. Det var intressant, fastän jag inte riktigt förstod. Under föreläsningen fick ord, begrepp, frågor och formuleringar komma i sammanhang och de sattes i kontrast till annat så att jag kunde förstå. Så att det jag förväntades förstå tydligt framträdde. Polletten trillade ned, pusselbitarna föll på plats, ja kalla det vad ni vill men det är magiskt när det händer.

Plötsligt kunde jag ställa nya frågor, leta nya svar och se min undervisningspraktik i ett helt annat ljus. Jag älskar den känslan. Känslan av att dimmorna skingras och det till synes självklara, eller till synes obegripliga visar sig från nya sidor. En mäktig känsla, ett rus. Lätt beroendeframkallande.

Är det inte ett sånt beroende vi vill att eleverna skall utveckla? En längtan efter förståelse, sammanhang och känslan av att kunna och klara. En inre motivation och en tro på möjligheten att utvecklas. Hur kommer vi dit?

Minns du när du senast kände att du lärde dig något nytt? Att du kunde tänka i nya banor, se saker ur ett annat perspektiv och förstå något på ett nytt sätt? Vad var det? När var det? Vad det än var, och när det än var så hade säkert på ett eller annat sätt också med nya ord och nya begrepp att göra. Nytt språk som fungerar som verktyg för tänkande och lärande.

Verktyg betyder ”redskap för att bearbeta material”. Precis så är det. Men verktyg kan inget göra av sig själva. Vi måste förstå hur de fungerar och vi måste aktivt bruka dem för att de skall kunna hjälpa oss att bearbeta materialet. Orden och begreppen måste alltså erövras och göras användbara innan de kan hjälpa oss att göra skillnad, innan de kan hjälpa oss förstå, tänka nytt och skingra dimmorna.

De digitala verktygen måste också erövras innan vi kan använda dem för att förbättra och förändra lärandet och undervisningen. De gör inget av sig själva.

Att erövra betyder; ta över, ta i besittning, inta, besegra, annektera. Det är alltså en aktiv handling som kräver en arbetsinsats och verklig motivation. Det krävs att man vet att det är mödan värt, kanske till och med att man utvecklat ett lätt beroende av att förstå.

Hur kommer vi dit? Hur kan vi skapa de goda spiralerna, det självspelande pianot hos våra elever och hos våra kollegor? Mycket har att göra med hur vi tänker när vi planerar de processer som kallas undervisning och hur vi nyttjar, och gör det möjligt för fler att erövra, de digitala lärverktygen.

Mycket har också att göra med hur systemet skapar förutsättningar för lärarna att utveckla ett beroende av att erövra nytt. Ett beroende som jag känner väl till när jag rusar vidare mot nästa erövring. Begreppen Kausalt och Invariant pockar på uppmärksamhet och jag känner ett sug efter att skingra dimmorna.

 

Erica Lövgren Läs och skrivutvecklare i Piteå kommun, samordnare Nationellt Centrum för Språk-, läs och skriv i Norrbotten
E-post: erica.lovgren@gmail.com


Läs mer
Vill du veta mer om variationsteori rekommenderas Ulla Runessons artikel Lärares kunskapsarbete – exemplet learning study i Forskning om undervisning och lärande nr 5, 2011. Den kan laddas ned som pdf via www.lararforbundet.se. Du hittar den via >Beställ böcker och material > Materialkatalogen



Datorn i Utbildningen nr 8-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 111216