Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7-09
På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.

Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto! Ange önskat diu-nr och din leverans- resp faktura-adress.
Eller beställ prenumeration här!

5 html  

Ledare: Rum för lärares lärande
De sociala mötesplatserna är på väg att bli utvecklade och omfattande nationella scener för kollegiala möten och erfarenhetsutbyten, skriver Peter Becker i ledaren. En utmaning är att knyta samman de kommunala och de öppna spontana nätverken för delad reflektion.

6 html  

Klassens wiki blev nytt klassrum
Skrivglädjen och motivationen att lära mer är hög i klass 5 SE på Fisksätraskolan i Nacka. Sedan drygt ett halvår har klassen skaffat sig ett nytt klassrum och ett gemensamt läromedel som de skapar själva i en ständigt växande wiki.

10  

Glädjetårar och kloka ord när årets Guldäpplen delades ut
Det var spänning och förväntan i luften framför scenen på Skolforum när lärarstipendiet Guldäpplet för åttonde året i rad skulle delas ut till en lärare som förnyat lärandet med stöd av it.

12  

Två vinnare – två inspiratörer
Erica Lövgren, Norrbyskolan i Hortlax blev vinnare av årets Guldäpple och Åsa Kronkvist högskolan Kristianstad fick Guldäpplejuryns särskilda pris. Båda två tillhör den allt större skaran av bloggande lärare och de har inspirerat båda andra och varandra via sina bloggar.

14  

Plocket

17  

Sociala medier – en utmaning även för skolan
Hela samhället påverkas av den teknikutveckling som nätet och sociala medier är exempel på och som ovanstående tydligt visar. Det är självklart att det måste diskuteras i skolan, skriver Lennart Axelsson.

21  

Plattform för lärande och lärare – i stället för lärplattform
Koppla in eleverna och flytta ut skolans funktioner på nätet, skriver Mats Östling, it-strateg i Stockholms stad.

24 html  

Lärplattformen – självklar del av skolvardagen
Lärplattformen står för struktur, statistik och överblick; den gör att vi lärare har överblick över elevernas arbete och kan försäkra oss om att ingen elev faller mellan stolarna, skriver Marie Linder, Falun.

28  

Digital lärmiljö ger koll på studierna
Gymnasiet blev en kulturkrock för Hanna Björklund. Efter att ha vant sig vid en skola där internet, en digital lärmiljö och kontinuerlig dialog med lärarna via nätet tillhörde vardagen förändrades det mesta.

29  

Fixa ljudet med bra webbverktyg
Joachim Thornström har testat en webbaserad ljudredigerare och ser många möjligheter för användning i skolan.

31 html  

Alla har lika stora möjligheter att lära sig och ha obegränsad koll
Vad innebär det att ha tillgång även till det virtuella klassrummet? Ayla Löfving, elev på YBC i Nacka, om vilka förändrade krav det virtuella klassrummet ställer på eleverna.

33  

Verktyg på nätet som plattform för lärande
Johannes Hedberggymnasiet använder Google-apps för att utveckla samarbetet mellan lärare och elever, mellan elever och elever och lärare emellan. Mattias Davidsson beskriver möjligheterna.



Datorn i Utbildningen nr 7 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)





































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 091117