DIU tema:
Nätkulturer och ungdomsvärldar


Konferens kring Nätkulturer, Umeå 19-20 november 2003 eller följ den i Stockholm samma dagar.
Möt ett antal av konferensens medverkande forskare i Datorn i utbildningens nummer 6/2003 med temat "Spel och samspel"

Nedan presenterar vi ett urval av senaste årens artiklar kring ungdomsvärldar och nätkulturer ur Datorn i utbildningen.

    HOMO ZAPPIENS
    De är unga. De verkar okoncentrerade. De gör sju saker samtidigt. De kommunicerar ständigt. De är Homo Zappiens. Intervju med Wim Veen, av Carina Näslundh (Diu 5/2001) Läs mer

    NÄR SKOLAN MÖTER HOMO ZAPPIENS
    Från ”noll koll” till dialog och respekt av Staffan Henningsson (Diu 2/2003) Erfarenheter och slutsatser från en dag i Homo Zappienland.
    Läs mer

    HACKERS, SCENERS och GAMERS
    Hack med gamers och sceners av Peter Becker (Diu 3/1999) - Vuxna tror att vi hackar oss in i system, men det handlar om spel, skapa musik, grafik och programmering, berättar Vincent Karlsson, 21 år och ordförande i Eurobits. Läs mer

    LAN-PARTY
    Party med dator, spel och cola av Bosse Andersson (Diu 7-8/2001) Vissa tonåringar tar med sig datorn, en hub och ett flak Joltcola när de går hemifrån en lördagskväll. De är på väg till ett Lanparty. I till exempel kvartersgården träffar de sina kompisar. De kopplar ihop sina respektive datorer och spelar nätverksspel halva kvällen och hela natten. Läs mer

    LUNARSTORM, UNGDOMSGÅRDEN
    "Okey, vi ses på nätet i kväll" av Bosse Andersson (Diu 4/2001) Varje vecka loggar drygt 300 000 ungdomar in på Lunarstorm. Det är den för närvarande största nåtgemenskapen i landet med totalt en miljon medlemmar. Vad är det som lockar och drar? Vi är många lärare som önskar att våra elever kastar sig över sina skolarbeten med samma frenesi. Kanske vi har något att lära av en mötesplats som Lunarstorm?. Läs mer

    LÄRARE PÅ LUNARSTORM
    Unik chans till insyn i ungdomarnas liv (Diu 2/2003) Pia Widegren är läraren som följde med sina elever till Skunk och Lunarstorm. I dag är det ett naturligt sätt för henne att hålla kontakt med sina elever. Läs mer

    HÅLLA KONTAKTEN
    Intervju med AnnBritt Enochsson av Carina Näslundh (Diu 2/2003) - Det är viktigt att vi inte bara ser problem med nya företeelser. Det menar AnnBritt Enochsson, forskare vid Karlstad universitet, som börjat studera Lunarstorm. Läs mer

    LÅT OSS MEJLA OCH CHATTA
    Intervju med Ann-Katrin Svensson av Carina Näslundh (Diu 2/2003) - Vi måste lyssna på ungdomarna. De kan ge oss en liten vink om vart samhället är på väg, säger Ann-Katrin Svensson, docent i pedagogik, vid högskolan i Jönköping. Läs mer

    UNGDOMARS MÖTESPLATSER - OCH LÄRARES
    Ledare från Diu 3/2003 av Peter Becker I några år har Internet som källa varit det mest uppmärksammade. Men det är bara en sidan av IT. En minst lika viktig sida är att elever och andra får nya uttrycksmedel. Läs mer

    VERKTYG FÖR SKAPARKRAFT
    De nya medierna ger oss lättillängliga och billiga redskap för att både ta emot och ge tillbaka. De är unika i sin två-vägsmöjlighet. Att kunna höra så många, men också tala till så många. Läs mer

    DEMOKRATI OCH NYA MEDIER
    "Hörs elevers röst i samhället?" av Peter Becker (Diu 1/2002) Ungdomens röst behövs i den offentliga dialogen. Det perspektivet saknas i regeringens strategi för ökad demokrati. Läs mer

    NÄTETS FILOSOFI
    "Öppenhet som drivkraft", av Peter Becker (Diu 5/2003) Läs mer

    NÄTETS FILOSOFI, WIKI
    "Wiki - enkelt för samarbete", av Bosse Andersson (Diu 5/2003) Läs mer

    LOGGBOK PÅ INTERNET
    "Webblogg - enkelt verktyg för alla" av Bosse Andersson (Diu 3/2003) Att lärare och elever regelbundet publicerar sina arbeten, uppgifter och reflektioner publikt på Internet är ett av skolans bästa kvalitetsverktyg. Hittills har webbpublicering varit krånglig för lärare i allmänhet. Men nu finns webbloggar som kan bli ett lättarbetat verktyg för alla som arbetar processinriktat. Läs mer

    FUSK, PLAGIAT OCH REFERAT
    Analys och debatt kring fusk med stöd av nätet, verktyg för övervakning mm Datorn i utbildningens temanummer (3/2002) och andra artiklar samlade Läs mer



PRENUMERATION
Materialet direkt hem i brevlådan - prenumerera på Datorn i utbildningen! prenumerationsinfo.

© Datorn i Utbildningen. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha nummer av pappersutgåvan, sänd en beställning via detta system.


[Åter till början av sidan]

Stiftelsen DIU, c/o Becker, Bondegatan 1A, 116 23 STH
Uppdaterad: 230220