Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2/96
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2 RONNEBY/IT I SKOLAN
Glimtar från Föreningen DiU’s samling i Ronneby med tusentalet lärare. Framtidens digitala skolbänk öppnas av Britt Broman Sjösten, Ronneby. Individualisera mera! uppmanar oss Per Ekström från Sjöbo, med tips från sin vardag på mellanstadiet, s. 4. Ledare s.7
Digitalisering av världen. Ill av Gunnar Jutelius, 1996.
8 RONNEBY/BIBLIOTEK
Är det dags att införa ämnet Informationskunskap? frågar Eva Jonsby, bibliotekarie och flitig utbildare från Saltsjöbaden.
10 RONNEBY/IT I SKOLAN
Läs- och skrivintresse byggs på självförtroende, hävdar Elisabeth Gröndahl.
12 RONNEBY/INTERNET
Ulf Åkerberg, med den uppskattade Internet Kompassen i Malmö, om samarbete mellan skolor i Europa. IT-kurs för mammor har varit en framgångsrik metod i Trollhättan för att få flickor mer aktiva i datorbruk, sid 13. Under ett års tid har Annika Brisvall, Kalmar, och elever i tyska-B använt sig av Internet.
16 RONNEBY/PBL
Problembaserat lärande väckte intresse i Ronneby. Peter Andersson, Vaggeryd, gav en med-ryckande presentation. Jörgen Lindh funderar kring PBL och datorer, med färsk inspiration från Ronneby.
22 PROJEKTARBETET
Med koppling till temat om PBL, återkommer som utlovat Bengt Elmarsson och elever med en rapport om sitt arbete med att Fånga solenergi.
26 PRESENTERA
Hur börjar jag arbetet med mitt föredrag eller uppsats? Stödd på bl a Bengt Hemlins WWW-sidor menar Åke Lundin: börja med frågorna! Sören Thornell har länge använt PowerPoint för egna och elevers presentationer. Läs hans ABC!
34 LÄRA MED IT
- Entusiasm är det klister som får kunskaper att fastna, säger Matti Bergström, välkänd Helsingforsprofessor och presenterar sin 'träd-toppspedagogik'.
Die Traumreise från Gleerups har tagit fasta på lek och spelglädje i sin CD-ROM om Alex Svenssons resa till Tyskland. Lyckat!, tycker Anders Odeldahl. Politik och samhällskunskap som spel på nätet? Läs om Rasjön, sid 38.
40 NATURVETENSKAP
Forskarsvar på frågor, tips och artiklar rymmer Edison, NO-tidning på nätet. Elever världen runt jagar supernovor! Projektet Hands-on Universe ger elever tillgång till spännande material och verktyg. Presenterat av Jan Engstedt, sid 46. Anders Ekberg arbetar fram en komplett laborationsrapport i MathCad, ett mångsidigt verktyg vilket nu köps till alla Stockholms skolor, sid 51.
48 PROGRAMMERING I JAVA
Har du hört om WWW-konsterna på Internet med JAVA? Fredrik Paulsson. ger en första orientering och en guide till källorna. DiU återkommer till ämnet i senare nummer!
54 MEDIEVERKSTAD
Var mans videoredigering med programmet VideoDirector presenteras av Nils Wennerstrand Persson. Drömmer du om att skapa film som Walt Disney? Gunnar Jutelius har testat Animator Studio från AutoDesk, sid 58.
Har du packat ryggsäcken, sid 57
60 NATURVETENSKAP
Tre CD-ROM om människan presenteras av Maria Kalf-Bard, Dick Josefsson och Minna Ruokamo ur högstadiets perspektiv. Fysikens historia har sällan varit så betydelsfull som vid Atombombens utveckling under andra världskriget. Bo-Anders Jönsson recenserar en CD-ROM, sid 62. Örjan Nilsson, Jönköping, analyserar rörelse med hjälp av Multimedia Motion och PowerSim, sid 64.


Datorn i Utbildningen nr 2 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729