På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller
beställ prenumeration!
5
html
Ledaren: Revolutionen som uteblev
Det går framåt, långsamt framåt, i kommuner och i forskning
kring en-en-satsningar, konstaterar Peter Becker i ledaren.
6
Lindbergs skola i Varberg: Högre måluppfyllelse –
en anledning satsa på egna datorer
Aktuellare, roligare skola och ökad måluppfyllelse, hoppas
lärarna på när alla till hösten får egen dator.
10
Ingen väg tillbaka men allt är inte gröna ängar
Vi har gjort mycket, men det är ändå bara en startsträcka
där vi lagt grunderna. Skolutveckling tar tid, säger Mikael
Parknäs, rektor i Kungsbacka.
Varberg: Datorsatsning – lagarbete i Varberg
Kommunikation med föräldrar och andra är en viktig del när
Varberg förbereder en en-till-en-satsning med start i höst.
20
html
På datorfronten intet nytt – eller?
Jag är inte tillnärmelsevis utsatt för samma helvete som
soldaterna under första världskriget. Men jag är utsatt för
samma form av okunskap om den senaste teknikutvecklingen,
skriver Daniel Sandin i en krönika.
22
Västerås: Från centralstyrt till decentraliserat
– Vi har lyckats få till tekniken så att användningen har
utvecklats och att nyttan blivit mer tydlig, menar Kenneth
Wiberg, IS/IT-chef i Västerås.
24
Västerås: Lära nytt och lära annorlunda med egen
dator i skolarbete
– Vi vill skapa arbetsuppgifter för eleverna som utmanar
dem och deras kunskaper, säger Annie Lundin, rektor.
27
Västeråsmodellen: I väntan på den första boken
Hans Renman har läst boken Västeråsmodellen - nio punkter
för den digitala skolan, och är inte imponerad.
30
Umeå: Lärarna skapar pedagogiska former där
lärande står i centrum
Umeå har velat ge lärare och elever de bästa förutsättningar
för ett seriöst framåtsyftande arbete.
Integration av IKT i matematikundervisningen –
möjligheter och utmaningar
Det är dags att flytta fokus från införskaffandet av datorer
till integration av IKT i undervisningen, menar Per Jönsson
och Sanela Mehanovic, Malmö högskola.
40
Den lärande hjärnan
Erik ”Honken” Holmqvist har läst Torkel Klingbergs bok och
fått nya infallsvinklar på lärande.
42
html
Skapa visuella tidslinjer – med Dipity
Genom att kombinera text, bild och film skapar eleverna vid Smedingeskolan
informationsrika och sevärda tidslinjer i ett fritt webbverktyg.