I
ett klassrum med åttaringar på Rågsvedsskolan i en Stockholmsförort
råder full aktivitet. Fjädrar, frigolit, piprensare, klister och
ballonger fyller ett bord. Gruppvis bygger barnen berättarmaskiner. Ett
magiskt halsband ligger på ett bord om man tar på sig
det kan man komma vart man vill och bli vilken person man vill.
I en grupp byggs Bio Rio, där det
finns en bok med tusentals sidor med
underbara sagor.
Arbetet startade med att barnen samtalade
med en pedagog kring vad en
berättelse är och i vilka sammanhang
man kan höra berättelser och sagor. Förslag
listades. Någon undrade: skulle man
kunna bygga en berättarmaskin?
Bilden är hämtad från arbetet inom
Kidstory (Collaborative Storytelling For
Children With Children). Det är ett av
de Cid-projekt som Yngve personligen
engagerat sig mycket i. En grupp forskare,
en grupp barn och pedagoger har
här jobbat ihop omkring målet att skapa
stöd för gemensamt berättande.
Arbetet gjordes i flera etapper: först
med dator, sedan andra föremål som
stöd för berättande och i sista etappen
var fokus berättarrum. Redan i första
fasen vände barnen upp och ned på
förutsättningarna: de ville ha redskap
där man kunde arbeta ihop, flera på en
gång. Det ledde till konstruerandet av
miljöer med flera möss, så att flera kunde
styra samtidigt. Ritprogrammet Kidpad
växte fram, numera fritt tillgängligt för
icke-kommersiellt bruk. I andra fasen
uppstod interaktiva sagotärningar och
berättarsoffor.
Men viktigare än produkterna har varit
de processer som inträffar i klassrummet.
Skrivande, samtal, gemensam problemlösning
och berättande vävs samman.
Utvecklas barnen i det här arbetet?
Det är svårt att mäta säger forskarna
men en detaljerad studie visar att den
grupp som var 7 år vid treårsprojektets
slut var betydligt duktigare på att skapa
berättelser än den grupp var i början som
var 7 år då.
Barnens deltagande och fantasi är en
fantastisk drivkraft i ett sånt här arbete,
säger Yngve. Och Carina Fast disputerar
snart vid Uppsala universitet i ämnet
pedagogik bl.a. inspirerad av projektet.
Forskargrupper i England och Sverige
arbetade parallellt och jämförde sina
erfarenheter. Vad det handlar om är
att forskarna på en gång prövar idéer
kring miljöer för barns gemensamma
berättande och lärande och samtidigt
testar nya metoder för design och
utveckling. Steget från dator till andra
mer vardagliga ting och slutligen till
rum och miljöer är tidstypisk IT-design.
Projektet speglar och föregår delvis den
utveckling mot ökad integration av IT i
våra vardagliga miljöer som skett under
sista decenniet.
Varför valde ni barns berättande
som utgångspunkt?
Arbetet med barn inspirerades av besök
och möten med ledande forskare från
Maryland och Nottingham i samband
med att EU utlyst ett forskningsprogram
kring barn och IT med anvisning
att arbeta med 4-8-åringar. Viktigt för
barnens språkliga och intellektuella
utveckling i dessa formbara åldrar är
deras gemensamma historieberättande.