Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7-07

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


4 html  

Spel, erfarenhet och lärande
Spel finns alltid i ett sammanhang. De spelas i ett sammanhang, tas de in i skolan görs det i ett sammanhang. Poängen är att detta sammanhang har avgörande betydelse. Pedagogen har avgörande betydelse, skriver Peter Becker.

6 html  

Spel och upplevelser – del av lärandetl

– Genomförandet av själva spelet är bara en liten del i ett långsiktigt pedagogiskt arbete. Kulmen på en vanlig traditionell utbildningsprocess, säger Carl Heath, verksamhetsledare på GRUL.

8 html   Sim City: Samhällsbygge i datorspel
– Spelet ger en bra grund till diskussioner om hur vårt samhälle fungerar, menar två lärarstuderande på Malmö högskola som testat spelet i undervisningen.
11   Spel, simuleringar och lärande på lärarutbildningen Lärarutbildningen vid Malmö högskola satsar på spelforskning när det gäller simuleringsspel för lärande. Och simuleringsspel är något lärarstudenterna bör få tillfälle att pröva under utbildningen menar Gunilla Svingby, professor som leder forskningen.
 
12  

Drömmen om pedagogikens evighetsmaskin
Problemet är att det innehåll vi vill lära ut i skolan ofta innebär att elever måste ’köra fast’ det vill säga stanna upp och reflektera innan de går vidare, skriver Jonas Linderoth i en personlig krönika.

16  

Spel på webben
Axplock av webbaserade spel.

18   Från spelforskare till spelutvecklare
Simon Egenfeldt-Nielsen har i sin forskning undersökt om spelupplevelse kan öka elevernas förståelse av abstrakta begrepp och fenomen. Nu har han omsatt sina teorier i praktik i ett nytt spel om konflikten i Mellanöstern.

20

  Stöder datorspel lärandet?
Bortom frågor om motivation, misslyckande, tävling och samspel verkar det som om spel är konstruerade på ett sätt som förstärker både lärandet och känslan av att bemästra sammanhanget, skriver James Paul Gee i denna artikel om datorspel och lärande.
21 Plocket

32

Varför dog Bellman – om inte om hade varit
Mats Östling, it-strateg på Sveriges Kommuner och Landsting, har läst Varför dog Bellman – om upphovsrättens historia, av Göran Hägg.

33

Politisk skrift med syfte att övertyga
Mathias Klang, jurist och forskare vid Göteborgs universitet kommenterar pamfletten Varför dog Bellman – om upphovsrättens historia, av Göran Hägg.



Datorn i Utbildningen nr 7 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)













































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 071105