Om tävlingen
 
Presentation
Anmälan
Kalendarium
Inlämning av bidrag


Öppet forum
 
Fråga, tipsa, debattera


Arbeta med skoltidning
 
Hur går man tillväga
Uppslag för innehåll
Länkar och litteraturtips


Handledningar
 
Text för tidning
Bild för tidning
Göra serier
Att skapa en webbplats
Upphovsrätt


Evenemang
 
Veckans profil
Galleri 2000
Galleri 1999
Skolforum 1-4 nov
Netdaysveckan


Datorn i Utbildningen


     

All grafik, både på bildskärm och i tryck, byggs upp av punktmönster. Bilden på datorskärmen byggs upp av så kallade pixels. När bilden läses in i datorn omvandlas den till ett antal kvadratiska pixels (se bilden intill). En bild med hög upplösning innehåller fler pixels, den blir tydligare och mer detaljerad vid utskrift än en med låg upplösning.

Upplösning

Inläsningsupplösningen definieras som antalet pixels som får plats på en viss längd (vanligen en tum, 2,54 cm, därav dpi = Dots Per Inch). Ju mindre pixels, desto fler pixels per längdenhet och desto högre upplösning.
Bildskärm 640X480: 72 dpi
Bildskärm 800X600: 96 dpi

Två lagringsmetoder för bild

Även om alla grafik visas i punktform på bildskärm, så finns två olika lagringsmetoder för bild i dator. Den ena bygger helt enkelt upp en tabell över alla bildpunkter. Det kallas för bitmap- (bitkarta), raster- eller punktgrafik. Bilden ovan visar ett utsnitt ur en bitkarta. Metoden används i alla foto- och målarprogram (Photoshop, PaintShop pro, Picture publisher, Photopaint etc). Webbläsare kan visa denna typ av grafik, i form av GIF och JPEG-bilder.


Den andra metoden bygger upp bilden med kurvor. Det kallas kurv-, vektor- eller linjegrafik. Typiska program är ritprogram (Illustrator, Freehand, Corel Draw), liksom CAD-program och 3D-program. Denna lagringsmetod ger mycket små filer. Med exempelvis Flashtekniken (se avsnittet om animering) har webbläsarna på sistone fått stöd även för vektorgrafik. Detta bäddar för möjligheten att visa snabba animeringar i www.

Även 3D-världar arbetar med vektorgrafik, men då i tre dimensioner.

      Text: Peter Becker

 Länkar 
 
Bild för tidning Fotoskolan Bildkällor
Bild för tidning Berätta med foto Bildbyrå
Datorbild Fånga detaljen Digitalkamera
Bild för webb Beskär bilden Skanner
Bild animering Collage av bilder Skanner: inläs...
Bild för tryck Fotografera personer Skanner: tips
Lagringsformat Fotografera miljöer Skanner: upplösning
Digital panoramabild Skanner: färgdjup
Skanner: gamma...
Skanner: att skaffa...
Kodaks engångskamera













Datorn i Utbildningen, tävlingsledningen, 2000.

Materialet får kopieras för användning inom tävlande grupper.

Webbproduktion, diu admin, 2000-08-15.