Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7-06

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Våra rädslor
Det är verkligheten som skrämmer barnen, inte bilderna av den (läs:Internet), skriver Peter Becker i ledarens analys av Medierådets aktuella rapport om ungdomars Internetanvändning

4   Det goda samtalet har fått en renässans
Mölndal satsar på Framtidens klassrum med ett skolutvecklingsperspektiv. Det handlar inte om teknik utan om måluppfyllelse och arbetssätt som främjar elevernas lärande.
6 html   Elevernas egna arbete i fokus
– Med det här arbetssättet kan vi också visa eleverna att det de gör är viktigt. Vi är övertygade om att det är ett bra sätt att få igång en gemensam reflektion, säger Johan Lindwert på Kinnarpsskolan, som fortsätter att utveckla konceptet kring Framtidens klassrum.
10   Starttips – interaktiva skrivtavlor
Anders Ekberg som har arbetat med interaktiva skrivtavlor i flera år ger några handfasta tips kring användning och installation av interaktiva tavlor.
 
12
html
  Personifierat lärande –
hot eller möjlighet?

För dagens ungdomar är kommunikation med stöd av it lika naturligt som prat öga mot öga. Självklart ska man som elev få möjlighet att få handledning och stöd via kommunikativa verktyg likväl som i samtal om man så önskar, skriver Bosse Andersson i en krönika.
16   Bloggen i skolpraktiken
Skolan och lärarna borde i större utsträckning försöka att hänga med i utvecklingen och ta vara på elevernas dataintresse. Min fasta övertygelse är att ju mer vi närmar oss elevernas värld, desto större är chansen att vi lyckas fånga deras lust och engagemang för lektionsinnehållet, skriver Liza Greczanik

18

  SVIT06:
Skolan i medierna och medierna i skolan
SVIT06-konferenser genomfördes den 31 oktober på elva orter, med en webbsändning från UR som gemensam inledning. Rapporterna visar att dagen var mycket uppskattad med en rad intressanta programpunkter på de olika orterna.
23 html Anne Bamford:
Medier – en framgångsfaktor

Dagens ungdomar behöver utveckla mediekompetens, säger Anne Bamford, professor vid University of Arts, London som medverkade i årets SVIT-program. Ensam kan inte skola klara detta, men tillsammans med partners. Och resultat måste betonas och värderas,
inte bara process!
27 Europeiskt upprop för mediekompetens
Vi anser att personer med mediekompetens ska kunna: använda mediernas teknik effektivt för att nå, lagra, återfinna och dela innehåll för att möta individuella och samhälliga behov och intressen. Det är några av punkterna i det europeiska upppropet för mediekompetens.
28
Mona blev vinnaren av årets Guldäpple
Konkurrensen om årets Guldäpple var hård. Men det blev till sist Mona Wiklander, speciallärare från Kungsgårdens skola i Sandviken, som vann lärarstipendiet Guldäpplet som i år delades ut för femte året i rad.
30 Program för tankekartor –
ger fler dimensioner än tuschpennan

Motvilligt har jag insett att tankekartprogrammen har utvecklats rejält på senare år och frågan är om de inte erbjuder en dimension som jag aldrig kan erbjuda med min tuschpenna, skriver Gunilla Celén som har prövat fyra aktuella program för tankekartor, två resenteras i detta nummer.
34 Plocket
Vi anser att personer med mediekompetens ska kunna: använda mediernas teknik effektivt för att nå, lagra, återfinna och dela innehåll för att möta individuella och samhälliga behov och intres


Datorn i Utbildningen nr 7 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061118