2
html |
|
Våra rädslor
Det är verkligheten som skrämmer barnen, inte bilderna av den
(läs:Internet), skriver Peter Becker i ledarens analys av Medierådets
aktuella rapport om ungdomars Internetanvändning
|
4 |
|
Det goda samtalet
har fått en renässans
Mölndal satsar på Framtidens klassrum med ett skolutvecklingsperspektiv.
Det handlar inte om teknik utan om måluppfyllelse och arbetssätt
som främjar elevernas lärande. |
6
html |
|
Elevernas
egna arbete i fokus
Med det här arbetssättet kan vi också visa eleverna
att det de gör är viktigt. Vi är övertygade om att det
är ett bra sätt att få igång en gemensam reflektion,
säger Johan Lindwert på Kinnarpsskolan, som fortsätter att
utveckla konceptet kring Framtidens klassrum. |
10 |
|
Starttips
interaktiva skrivtavlor
Anders Ekberg som har arbetat med interaktiva skrivtavlor i flera år
ger några handfasta tips kring användning och installation av
interaktiva tavlor. |
|
12
html |
|
Personifierat
lärande
hot eller möjlighet?
För
dagens ungdomar är kommunikation med stöd av it lika naturligt
som prat öga mot öga. Självklart ska man som elev få
möjlighet att få handledning och stöd via kommunikativa
verktyg likväl som i samtal om man så önskar, skriver Bosse
Andersson i en krönika. |
16
|
|
Bloggen i skolpraktiken
Skolan och lärarna borde i större utsträckning försöka
att hänga med i utvecklingen och ta vara på elevernas dataintresse.
Min fasta övertygelse är att ju mer vi närmar oss elevernas
värld, desto större är chansen att vi lyckas fånga
deras lust och engagemang för lektionsinnehållet, skriver Liza
Greczanik |
18
|
|
SVIT06:
Skolan i medierna och medierna i skolan
SVIT06-konferenser genomfördes den 31 oktober på elva orter,
med en webbsändning från UR som gemensam inledning. Rapporterna
visar att dagen var mycket uppskattad med en rad intressanta programpunkter
på de olika orterna. |
23
html |
|
Anne
Bamford:
Medier en framgångsfaktor
Dagens
ungdomar behöver utveckla mediekompetens, säger Anne Bamford,
professor vid University of Arts, London som medverkade i årets SVIT-program.
Ensam kan inte skola klara detta, men tillsammans med partners. Och resultat
måste betonas och värderas,
inte bara process! |
27 |
|
Europeiskt upprop för
mediekompetens
Vi anser att personer med mediekompetens ska kunna: använda mediernas
teknik effektivt för att nå, lagra, återfinna och dela
innehåll för att möta individuella och samhälliga behov
och intressen. Det är några av punkterna i det europeiska upppropet
för mediekompetens. |
28
|
|
Mona blev vinnaren av årets
Guldäpple
Konkurrensen om årets Guldäpple var hård. Men det blev
till sist Mona Wiklander, speciallärare från Kungsgårdens
skola i Sandviken, som vann lärarstipendiet Guldäpplet som i år
delades ut för femte året i rad. |
30 |
|
Program för tankekartor
ger fler dimensioner än tuschpennan
Motvilligt har jag insett att tankekartprogrammen har utvecklats rejält
på senare år och frågan är om de inte erbjuder en
dimension som jag aldrig kan erbjuda med min tuschpenna, skriver Gunilla
Celén som har prövat fyra aktuella program för tankekartor,
två resenteras i detta nummer. |
34 |
|
Plocket
Vi anser att personer med mediekompetens ska kunna: använda mediernas
teknik effektivt för att nå, lagra, återfinna och dela
innehåll för att möta individuella och samhälliga behov
och intres |